ik heb hier een Xplód subwoofer die ik van een kennis heb overgekocht voor een klein prijsje.
deze sub heeft alleen geen kist en dus moet ik zelf aan de gang om er 1 te maken.
ik ken iemand die goed is in het maken van kasten en meubels van hout dus kan ik een mooie kist laten maken van goed hout.
nu is hier mijn probleem ik weet niet welke maten ik moet aanhouden!
ik heb alle boekjes gelezen die er bij zaten maar ik kom hier niet helemaal uit.
ik heb ook google af gezocht naar sites waar je dit kan berekenen maar helaas kom ik er niet alleen uit.
info van de sub is,
type XS-L101P5
impedance van 4 ohm
d(mm) 217
d(inch) 8.5
Rdc (ohm) 2.4
Fs(ohm) 29,7
Qts 0.45
Qes 0.48
Qms 6.62
Vas(lit.) 36.6
Vas(Cu.FT) 1.29
Mms(g) 149.2
Lvc(mH) 0.9
Xmax(mm) 7.9
Xmax(inch) 0.3
BL(Tm) 11.8
Enclosure vol.(net) 20Lit.(0.70 cu.ft)
de meeste van deze waarden zeggen mij niks en ik heb geprobeerd dit alles in te voeren op websites die dan de maten voor je berekenen.
alleen kreeg ik vreemde waarden hieruit
B.v als ik de sub in een kist zet die 35cm lang en breed is dan moet hij 18cm diep? de magneet zit dan 4cm van de wand af???
ook weet ik niet of ik een opening in de kist moet maken waar hij lucht in en uit kan blazen,
ik weet alleen dat dit heel fout kan gaan wanneer de sub niet genoeg ruimte heeft waardoor dmv druk de rubbers gaan scheuren.
ik heb atm 2 subwoofers liggen met ingebouwde versterker die ik van de kijkshop toen de tijd heb gekocht (en 1 via via kreeg omdat er een buffer elco overleden was)
deze hebben allebei een opening waar een plastic cone in zit die ongeveer 15cd lang is.
ik neem aan dat dit moet omdat hij dan de lucht van het ongeveer het midden van de kist naar buiten laat en dus een beter geluid geeft?
verder hoorde ik dat er isolatie aan de binnen wanden van de kist moet komen en je dus de maten van de kist moet aanpassen waardoor de totale lucht inhoud hetzelfde blijft. aka 20cm breed word 22 als er 2cm isolatie in gaat.
weet iemand iets hierover kwa wat voor soort isolatie ik moet gebruiken en hoe dik?
de cone van de subwoofer is 25cm dus ik dacht zelf aan een Lengte en breedte van 35 a 40cm maar dan moest de kist 18cm diep worden volgens de berekeningen van een paar websites.
de echte maten maken mij niet echt uit gezien ik toch nooit iets in mijn kofferbak heb en dus de ruimte ook niet nodig heb.
kan iemand mij hiermee helpen zodat ik voor deze sub een mooie kast kan maken waar hij goed in zal klinken.
P.s ik heb wat topics op deze site bekeken en veel mensen hebben het over goed laag en snelle bas. zelf luister ik meer naar rock en tiesto muziek dus een snelle en krachtige bas lijkt mij het beste.
Probeer eens wat te vinden op www.zelfbouwaudio.nl
Daar staat onder andere een tutorial voor winISD waarmee je a.d.h.b. de T/S parameters een box kan simuleren.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Je gaat mij niet wijsmaken dat je niet "subwoofer DIY" ingetikt hebt bij google, en de eerste link bekeken hebt....
ghappy,
De inhoud van de kast hangt ervan of of je een gesloten systeem of een basreflex kast wilt maken. Een basreflex kast heeft een opening in de vorm van een poort. Door de diameter en lengte van de poort te varieren kun je de kast afstemmen op een bepaalde frequentie.
Met de door jouw gegeven woofer parameters kan de optimale inhoud van beide type kasten relatief eenvoudig berekend worden. Ik heb de parameters van de woofer ingevoerd in het gratis programma WinISD Pro.
Voor een gesloten kast kom ik uit op een inhoud van circa 25 liter, resulterend in een -3dB frequentie van ongeveer 48Hz. Een gesloten systeem is simpel te maken, en een litertje meer of minder maakt weinig verschil voor het uiteindelijke resultaat
Voor een basreflex kast kom ik uit op circa 40 liter, en een -3dB frequentie onder de 30Hz. Ook hier is de precieze inhoud van de kast niet kritisch, maar de afmetingen van de basreflex poort zijn wel kritisch, waarbij je er rekening mee moet houden dat bij wijzigen van de kastinhoud ook de poort andere afmetingen moet hebben. Voor een kast van 40 liter komt WinISD uit op een poort met een interne diameter van 6,8cm en een lengte van circa 25,8 cm. Als je een grotere diameter kiest moet de poort langer worden. Een kleinere diameter is niet raadzaam, omdat je dan bij hard afspelen last krijgt van "poortruis", ten gevolge van de hoge snelheid van de lucht in de poort.
Hieronder een screenshot van WinISD, die de frequentie respons laat zien voor een gesloten systeem van 25 liter (blauwe curve) en een basreflex systeem van 40 liter, afgestemd op 29,7Hz (gele curve).
(klik op plaatje voor afbeelding in hogere resolutie)
Als je zelf wilt spelen met kastinhoud en poortafmetingen, dan kan het volgende WinISD driver bestand voor de Xplod XS-L101P5 van pas komen: xplod_xs-l101p5_wdr_winisd.zip
Mocht je vragen hebben over het dimensioneren van subwoofer kasten of het gebruik van WinISD dan kun je deze stellen op het forum van zelfbouwaudio.nl
bedankt voor je uitleg CornelisJ
heb het programma zelf geprobeerd maar kom er nog niet helemaal uit.
ik zal ff verder spelen totdat ik het me wel lukt om zelf een kist te kunnen berekenen.
verder zal ik een 25L kist maken en maar is kijken of hij goed klinkt zo niet dan zal ik blijven proberen totdat het lukt. hout genoeg in de schuur dus kan wel een paar boxen maken om te zien welke het beste klinkt.
CornelisJ
zou u mij mischien een foto kunnen laten zien waarop de driver staat?
ik denk dat ik de data van de subwoofer niet goed in de driver heb ingevoerd doordat de benamingen niet helemaal hetzelfde zijn. ook denk ik 1 van de data niet te hebben?
ik het de file die u bij u uitleg hebt gegeven geprobeerd te openen met winISD maar deze pakt hem niet. met welk programma moet deze worden geopend?
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
In de gegevens staat 20 liter inhoud; denk je dan nog dat er veel mogelijkheden zijn voor de plaats van de woofer? (gezien ook de diepte daarvan)
ik heb gehoord dat je de kist altijd moet berekenen en ziehier 25L closed en 40 tubed terwijl op de data 20L closed staat.
oftewel een verschil van 5Liter.
Op 16 mei 2010 01:24:52 schreef ghappy:
CornelisJzou u mij mischien een foto kunnen laten zien waarop de driver staat?
ik denk dat ik de data van de subwoofer niet goed in de driver heb ingevoerd doordat de benamingen niet helemaal hetzelfde zijn. ook denk ik 1 van de data niet te hebben?ik het de file die u bij u uitleg hebt gegeven geprobeerd te openen met winISD maar deze pakt hem niet. met welk programma moet deze worden geopend?
Om te beginnen zijn er 2 versies van WinISD. Het driver bestand dat ik heb aangemaakt voor de Xplod woofer is bestemd voor WinISD Pro (versie 0.50a7), deze kun je hier downloaden. Installatie zou verder geen problemen moeten geven.
Er zijn twee manieren om het driver bestand te openen.
1) Kopieer het bestand naar de WinISD Pro "Drivers" map. Op mijn PC is dit map C:\CAD\WinISDpro\Drivers. Bij een standaard WinISD installatie is deze map vermoedelijk iets als C:\Program Files\WinISD Pro\Drivers. Je zult dit even zelf moeten uitzoeken.
Vervolgens WinISD opstarten, klikken op "New Project" en als driver "Xplod XS-L101P5" selecteren.
2) Een tweede manier is om in WinISD Pro te klikken op "Editor". In de driver Editor die dan geopend wordt, klik je vervolgens op "Load", en browse je naar de map waar je het driver bestand hebt bewaard.
Ik hoop dat het met deze aanwijzingen lukt. Succes.
PS1: Plaatje van Xplod woofer in WinISD driver editor.
PS2: Uitleg over het gebruik van WinISD Pro op zelfbouwaudio.nl.
[Bericht gewijzigd door CornelisJ op (11%)]