Beste electronicers,

Na enkele dagen zeer geïnteresseerd zoeken, lezen en leren hier op het forum, ben ik toch tot de conclusie gekomen dat ik graag nog een vraag wil stellen om mijn vermoedens te bevestigen of ontkrachten.

Op een grotendeels gereviseerde/vernieuwde Yamaha-outboard (qua electronica; nieuwe spoelen, nieuwe grondplaat, nieuw vliegwiel, nieuwe bedrading, nieuwe stekkers) wil ik nu graag een accu aansluiten (geen start-accu, maar randapparatuur-accu).

Mijn kwestie;
Bij nadere inspectie van de gemonteerde gelijkrichter (ground op motorblok) blijkt deze 3 output-draden te hebben; Groen, Groen-wit, Rood.

Wanneer ik vervolgens de uitgang-spanning meet, krijg ik volgende resultaat:

• G(+), gnd: 0V
  • GW(+), gnd: 0V
  • R(+), gnd: 10V-12V-20V (stationair-cruise-volgas)

Onregelmatige spanning door variaties in het toerental, geen verrassing. Helaas kan ik hier mijn accu dus niet (zomaar) mee opladen, omdat 20V op een loodgel-accu volgens meerdere berichten op dit forum niet gewenst is (ondanks thermische en/of drukzekering).

Wanneer ik ging meten met de G en GW als gnd/-, kwam ik tot hele andere resultaten, die mij toch enigzins verbazen.

• R(+), G(-): 2,4V-6,5V-13,2V (stationair-kruis-volgas)
  • R(+), GW(-): 2,4V-6,5V-13,2V (stationair-kruis-volgas)

Eigenlijke vraag 1:
Bij gebrek aan electrisch schema van de motor, hoop ik dat iemand mij het verschil tussen de G, GW en gnd spanningen uit kan leggen?

Eigenlijke vraag 2:
Blijkbaar heeft de gelijkrichter wel 'iets' van een regelaar (ivm de max spanning over de G en GW)?

Eigenlijke vraag 3:
Liefst sluit ik de accu direct op de geregelde spanning van de G of GW uitgang aan, maar is dit bij 'normaal' gedrag (6,5V) niet te weinig spanning (ik vermoed ook te weinig stroom) om 12V 50AH te laden?

Eigenlijke vraag 4:
Wanneer ik middels een behoorlijk gekoelde 7812 de 'ongereguleerde' aansluiting ga reguleren, kan ik dan wél deze (of iets kleinere) accu laden? (Backplate van 7812 op koellichaam, welke op gnd zit, R+ in, Rgereguleerd uit?)

Nu heb ik in dit forum al heel veel verschillende discussies over gelijkrichters en regelaars gelezen, maar ivm de 'natuur' van deze kwestie (bootje, ligt in het water, kan zelf simpele schakelingen maken, maar liever niet) hoop ik dat dit 'makkelijk' (en goedkoop, hé, heb net bootje gekocht :)) op te lossen is (ben bang van niet)...

Het aansluiten van alles ná de accu heb ik overigens vertrouwen in: 10mm koperdraad naar verdeelbox(+), separaat gezekerde (5A) schakelaars naar verbruikers, eigen indicatie lampjes per verbruiker, verdeelbox(-) als common-ground (met 12mm koperdraad naar accu). Dit werkt ook overigens allemaal (getest op volgeladen accu).

Edit: Plaatjes toegevoegd die mijn verhaal hopelijk verduidelijken. Waarschijnlijk zijn de symbolen onjuist (de "No Data"-dingen heb ik Spanningsmeters/Voltmeters mee bedoeld), maar dit geeft aan wat ik tot nu toe gemeten/gezien heb:

Plaatje:http://picasaweb.google.com/lh/photo/pAZ_Apn_d156WF-wIoDPXg?feat=direc… (te lage spanning om accu te laden?)
Plaatje:http://picasaweb.google.com/lh/photo/4r4yGOCNi6aVEBe5Kq8lBQ?feat=direc… (te hoge spanning om accu te laden?)

Een lood(gel)accu kan je laden met een spanning tussen 13.8V (onbeperkt) en 14.4V (beperkt in tijd). Als de spanning lager is, bv.13.4V, wordt de accu ook opgeladen maar het duurt veel langer voor hij vol is. Een spanning die iets hoger is, bv. 15V, kan ook maar zal de levensduur van de accu aanzienlijk verkorten.
Bij alle spanningen is een stroombegrenzing wenselijk - toch zeker voor een gel-accu.

12V is volkomen ongeschikt. En 20V is veel te veel.

Wat je het best kan doen, is de spanningen opnieuw meten, en wel hierom: wat geldt voor de gel-accu geldt ook voor de bestaande 50AH loodaccu. Ik kan maar moeilijk aannemen dat je daar --bij volgas-- maar 12V meet. Meet de spanning na een ritje, zodat je er zeker van bent dat die accu goed opgeladen is. Je zou daar in ieder geval omstreeks 14V moeten meten. Als dat zo is, volstaat een diode (en misschien nog een weerstand) om de gel-accu op te laden.

Pros,

Dank je wel voor je reactie! Gezien je opmerking over het laden met hoger voltage (de door jou genoemde 15V en de door mij gemeten max van ruim 20V) heb ik het nog niet aangedurft de accu (zonder extra begrenzing/regeling) aan te sluiten.

Langzaam laden is geen probleem, als de accu maar enigzins bijgeladen wordt, als in; zodat de accu in ieder geval +- 6u volhoudt (en dan bijgeladen wordt bij uitschakelen verbruikers):
- Verlichting: (3*1,3W)/12V = 0,33A (LED-strips)
- USB-output: 5W/12V = 0,42A (12V->5V 1000mA omvormertje)
- Audio: 16,5A (ruim gemiddelde 2x50W = 8,33A, of 2x150W = 25A (versterker zal niet/nauwelijks volledig draaien))

Totaal: 17,25A (bij alle verbruikers tegelijk aan, zal ook nauwelijks voorkomen).

Edit: dus ik verwacht met 10 tot 15A (hopelijk komt er zoveel uit de motor!) voldoende te hebben. Geluid+USB is namelijk uit als licht aan is)
Edit 2: de Yamaha documentatie is nogal warrig te noemen, de type-aanduidingen zijn vrij onduidelijk, het gaat om een Yamaha 6M8 ofwel een 6CM, uit 1991. Modellen geven volgens verschillende bronnen 80W tot 160W vanaf de wisselstroomdynamo (alternator), op 12V is dit dus resp. 6,7A of 13,3A (evt. verlies van gelijkrichter daargelaten)?
Edit 3: Als ik een 50Ah accu gebruik, kan ik dus theoretisch alleen op de accu al bijna 3 uur alle apparaten gebruiker, zonder bij te laden. Wanneer ik met 6,7A of 13,3A zou kunnen laden, wat betekend dit dan voor de looptijd?

Voor de volledigheid, de voltages uit mijn eerste post zijn gemeten direct op de uitgangen van de motor. Helaas is het een wat oudere motor en heb ik nog geen schema kunnen vinden. En derhalve ook geen verklaring voor de 2 (of eigenlijk 3) verschillende spanningen (ik vermoed dat de gelijkrichter+regelaar 2 uitgangen heeft (omdat Groen en Groen-Wit dezelfde spanning geven bij zelfde toerental).