Hallo,
Ik heb besloten om een robot te maken die een witte lijn kan volgen.
Nu is het zo dat ik wat hulp nodig heb om de juiste componenten te vinden.
Wat ik denk nodig te hebben:
- microcontroller ( liefst met ingebouwde motor regeling indien niet ook nog een motor controller)
- infrarood emitor en detector ( om de lijn te kunnen zien)
- 2 DC motoren
Ik denk dat dit ongeveer alles is wat ik nodig heb om een robot te kunne maken.
Alvast bedankt om te helpen !
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Wat is je kennis op het gebied van programmeren en welke taal wil je gaan gebruiken?
Zonder dit te weten kun je geen uC kiezen.
Ik heb eigenlijk alleen nog maar gewerkt met die Flowcode buggy's.
Dus met het programma formula flowcode.
Welke taal ik wil gebruiken weet ik niet aangezien ik alleen nog maar heb gewerkt met flowcode. Dus het liefst een taal die tamelijk makkelijk is om aan te leren.
Is C Code geen programeertaal ?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
C is wél een programmeertaal. Maar als je nog nooit een microcontroller geprogrammeerd hebt kun je misschien makkelijker een lijnvolger zonder microcontroller maken. Met een comparator b.v.
Ja dat zou ook kunnen maar het is de bedoeling dat ik wat bijleer over het programmeren van microcontrollers. Dus heeft iemand suggesties welke microcontroller geschikt voor mij is?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]
ISOLA2
Groeten René
Lees deze site eens even door, kennis van de engelse taal wel een vereiste ( ben je deze nog niet machtig? best zo snel mogelijk leren, want is zeker een + punt bij het leren)
http://www.parallax.com/
Hier ga je alles vinden van beginner tot gevorderde
Succes
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ben je bereid om, als je echt door wilt met microcontrollers, zo'n €200 op tafel te leggen, en wil je NU makkelijk aan de slag? Kijk dan op picbasic.nl. Hele duidelijk site, proton PDS werkt ook erg lekker, maar het kost wel wat...
Anders iets meer moeite doen en bascom leren voor de AVR. Werkt ook wel lekker en is minder duur.
Misschien is dat nieuwe AMICUS board van Crownhill iets voor je (zelfde mensen als achter de picbasic taal, dus je kunt Frits K's picbasic.nl wss gebruiken)?
En anders kun je altijd nog met de arduino aan de slag.
Mogelijkheden zat!
Een lijnvolger kan je inderdaad gemakkelijk maken met de componenten die je zegt. Je moet wel een motor-driver aansluiten tussen je microcontroller en motoren want je microcontroller kan nooit zoveel stroom leveren. Als sensoren heb ik zelf goede ervaringen met de APDS-9104 waar een IR-LED en een phototransistor in één behuizing is ondergebracht. Met wat lego-blokjes en de lego motoren kan je dan in feite goedkoop, voor rond de 100 euro, een robot bouwen. Op de website van Dwengo vzw is er ook een gemakkelijke tutorial te vinden over hoe je snel je eigen licht-etende robot kan maken en dit door gebruik te maken van de programmeertaal C. Bovendien staat er ook uitgelegd hoe je dit gemakkelijk kan uitbreiden naar andere robots zoals bijvoorbeeld een lijnvolger.
Ja, ik heb het Dwengo-bord en heb voor zo'n 100 euro een robotje gemaakt, hij kan momenteel op een tafel rijden zonder er af te vallen.
Nu wil ik een lijnvolg-robot gaan maken, dit zijn de zelfde sensoren waarmee ik kan detecteren wanneer hij van een tafel gaat rijden.
Helaas is mijn batterij kapot 
Mijn website: http://dwengo.stienoo.be/
Ik zal straks een filmpje plaatsen van mijn meest recente ontwerp.
Oei, wat heb je met de batterij gedaan? Heb je nog een andere liggen? Ben wel es benieuwd naar het filmpje!
Lucky Luke
Ik denk dat het de adapter is die kapot is en dat de batterij gewoon leeg is.
Helaas heb ik geen gelijkaardige adapter liggen 
Ik heb hier wel nog een adapter van 19V die ik rechtstreeks op het Dwengo-bord kan aansluiten maar ik vrees dat ik nu mijn motordriver heb kapot gedaan. Deze kreeg namelijk de ingang spanning. Gelukkig heb ik nog één motordriver over, maar ik moet dus zorgen dat deze zeker niet kapot gaat 
Op 23 mei 2010 23:39:24 schreef Lucky luke:
Misschien is dat nieuwe AMICUS board van Crownhill iets voor je (zelfde mensen als achter de picbasic taal, dus je kunt Frits K's picbasic.nl wss gebruiken)?
Met wat denkwerk en kleine aanpassingen helemaal te gebruiken.
Ik heb snel een filmpje geschoten.
Doordat ik mijn motors dus met 5V voedt gaat het nogal traag.
Kijk onderaan deze pagina: http://dwengo.stienoo.be/archives/131
Hmmm,
Ik denk dat ik voor het dwengo board ga.
Alles zit er al praktisch op.
Maar welk programma gebruiken jullie ervoor?
EDIT :
Heb het programma gevonden.
Vinden jullie MIcrochip mplab goed ?
En kan die die motorcontroller 2 motoren aan ?
[Bericht gewijzigd door xdforever0 op (33%)]
De programmer die ze gebruiken is een PicKit 2-compatibele programmer. Het voordeel hiervan is dat je ze vanuit MPLAB gemakkelijk kan aansturen en zelfs in-circuit-debugging kan doen. Dit wil zeggen dat je stap voor stap je programma kan doorlopen terwijl je het resultaat op het bord ziet. Persoonlijk vind ik MPLAB IDE wel een handige programmeeromgeving om mee te werken.
Als je kijkt op de specificaties dan zie je dat het bord vier gebufferde uitgangen heeft waarmee je twee motoren (max 600 mA per motor) kan aansturen. Hiervoor zit er een L293DNE motor-driver op het bord. Hoe je motoren moet aansluiten staat trouwens uitgelegd in hun robot-tutorial.
arduino-begin12
homepage > superpelican-online.tk
Misschien dat hij Arduino kan gebruiken. Ik ben zelf ook aan het beginnen met Arduino en de software is erg fijn. Of je nu Windows, Mac of Linux hebt het draait overal op. En het is C-gebaseerd, maar toch redelijk makkelijk te leren. De borden zijn stukken goedkoper dan die van Dwengo. En als je eenmaal iets wat op C lijkt hebt geleerd kan je ook makkelijk leren, dan heb je een brede toekomst. Arduino-borden hebben netals hun software genoeg ruimte voor ontwikkeling.
Als je voor Arduino kiest, kies dan de Duemilanove. Dit bord is het makkelijkst aan de computer te leggen met USB, heeft genoeg in-en uitgangen (genoeg ruimte voor uitbreidingen) en het is een goedkoop basis bord. Als je de Duemilanove wil kopen kan je hem het best hier kopen: http://www.freeduino.eu/index.php?main_page=product_info&cPath=1_19&pr…, goedkope prijzen en ook lage verzendkosten (€4,50 binnen Nederland!)