Wie weet hoe je het beste een schroefje waarmee je een soepele draad wilt vastklemmen zodanig kan vastschroeven dat hij niet meer vazelf door de druk van het draad gaat loszitten? Stel bv dat je een luidsprekerdraad wilt klemmen in een banaanconnector waarbij de draad met een schroefje wortdt vastgezet. Na enkele dagen gaat steeds het schroefje vanzelf loszitten. Misschien is er een goedje te koop dat wat eleganter is dan gewone lijm, waarmee je het schroefje vaster zet dan alleen de weerstand van het schroefdraad?
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Een kale schroef zoals in een kroonsteen is sowieso bagger. In een normale schroefklem met kooi zit een stukje vering en zelfborging in het ontwerp ingebakken.
Daar kan b.v. een kroonsteen niet tegenop. Maar je zou het met loctite 222/243/248 kunnen proberen alhoewel ik daar ook niet echt in geloof. Ik denk eerder dat je draadje geplet worden en zo zichzelf loswurmen.
Altijd adereindhulsjes gebruiken!
Op 26 mei 2010 21:49:43 schreef ohm pi:
Er is geen betere verbinding dan een soldeerverbinding
Ook niet altijd.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ook nooit de adereinden vertinnen. Als je de einden vertind zonder hulsje, gaat de draad gegarandeerd los zitten. Dat komt doordat tin een 'dood' materiaal is. (Als het ingedrukt wordt veert het niet terug, waardoor de minste beweging er voor zorgt dat de boel los gaat zitten)
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Gewoon de goedkoopste nagellak die je kunt vinden bij de Hema en daar de schroefjes mee borgen. (of die van je vrouw/vriendin stiekum natuurlijk even 'lenen', zijn ze niet happig op hoor)
Werkt gewoon prima, heb er de schroefjes van mijn bril die steeds losgingen ook mee geborgd maar ook de schroefjes van de weergeefkop van mijn cassetterecorder en dat is heel kritisch, de beroemde toltrimmers in autoradio's (buizen) mee vastgezet ; zijn niet meer losgegaan of teruggelopen.
Het is niet zo sterk dat je de schroeven niet meer los kunt krijgen.
Locktite is ook heel goed maar prijzig en niet in hele kleine hoeveelheden verkrijgbaar en tevens ook geschikt voor het 'zwaardere werk'.
Mac.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Niet voor heel kleine schroeven en eigenlijk ook niet voor elektriciteit, maar misschien wel handig voor knutselaars e.d. (of als je geen Loctite voorhanden hebt): Teflonlint rond de schroef doen en er dan inschroeven. Gewoon Teflonlint wat je gebruikt voor dichting van loodgieterstoestanden. Het stremt de schroef waardoor ze niet meer loskomt.
- - big bang - -
thawebman
als je maar genoeg kracht zet gaat alles stuk http://www.thortech.nl/
als het voor je speaker is...
speakon gaat niet los (ok na 5 op e weg zijn geweest door het ruige ram en smijt werk)
maar anders nagel lak of loctite
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 26 mei 2010 23:59:00 schreef McDuff:
Locktite is ook heel goed maar prijzig en niet in hele kleine hoeveelheden verkrijgbaar
Die hoeveelheden gaat nog wel
Maar 't is wel duur spul ja.. Moet je ook gewoon van de baas lenen natuurlijk. Die teflon-tip lijkt me ook een goeie.
solderen isa een goede verbinding: een paar keer licht an je kabels trekken en het gesoldeerde stuk breekt gewoon af van de rest van de draad
loss aders is dan nog beter, maar die draai je zonder klem/veer plaat zo met je puntje van je schroef aan barrels
adereindhulsjes is de enige juiste manier!
Bedankt iedereen!
Resumerend:
- vastlijmen met Loctite: heb ik en ga ik proberen. De vraag is: krijg je dit makkelijk los als dat toch een keer moet?
- borgen met nagellak: altijd gedacht dat dat een te slappe verbinding zou geven, maar ik ga het toch eens proberen.
- vastsolderen: mee eens, maar niet elke connector laat zich solderen. Neem bv. een netstekker.
- inderdaad de draden niet vertinnen, want je blijft dagelijks vastschroeven.
- teflontape gebruiken: zal wel werken maar een beetje gepriegel bij kleine schroefjes van luidsprekerconnectoren en netstekkers.
- adereindhulzen gaan gebruiken: ik vraag me toch af dan ook niet de schroefjes los gaan zitten. Misschien toch eens proberen, maar bv Knipex klemtangen zijn best duur.
Kortom: ik ga vastsolderen wanneer het kan en eens de nagellak proberen.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Loctite: dan zit het dus ook muurvast, maarrr ik heb alleen ervaring met de auto-industrie variant, waarmee er moeren mee gebord worden: misschien dat er varianten zijn die nog wel los te krijgen zijn.
Adereindhulzen zijn echt een must voor goede verbindingen: geen 'doorgesneden' draadjes omdat een schroefje er dwars doorheen draait, en ook geen afbrekende draden wegens teveel buiging.
Wel een goede tang kopen! Eentje met dubbele hefboom is kwa klemzekerheid aan te raden, maar ook zodat je je zelf niet helemaal het lazarus knijpt...
[Bericht gewijzigd door weardguy op (16%)]
Het beste is gewoon hulsjes gebruiken. Eenmaal vast gaan ze niet meer los.
Ik gebruik ze overal. Je wil niet weten hoevaak ik PA sets heb gehad met verkeerd aangezette speakons waarin de aders aan gort gedraaid waren. En dan zeuren dat het spul het niet meer doet. En zeker voor 230V is het gewoon een must.
Dominic
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Op 26 mei 2010 21:49:43 schreef ohm pi:
Er is geen betere verbinding dan een soldeerverbinding
Hier wil ik toch graag eens op inpikken.
Vroeger, heel lang geleden, waren kabelschoenen en verbindingshulzen soldeerverbindingen. Er werd wat soldeervet aangebracht, waarna het ding over de ader werd geschoven. De soldeerlamp werd aangestoken, en solderen maar...
Voor zwaardere aders (> 50mm²) was de verbinder of kabelschoen zelfs voorzien van kleine schroefjes, waarmee --naast de soldeerverbinding-- ook nog een mechanische verbinding aanwezig was.
Ideaal toch? Nou, vergeet het maar. Zodra er enige overbelasting optreedt, die enige tijd aanhoudt (een 200A zekering kan verdomd lang een stroom van 400A slikken), gaat het soldeersel voldoende opwarmen om weg te vloeien, met alle gevolgen vandien. De ohmse weerstand van soldeersel is nu eenmaal veel hoger dan die van koper.
Dit probleem heb ik nooit met geperste verbinders of kabelschoenen gezien.
Nu, toegegeven, zoiets zie ik niet snel gebeuren bij een audio-verbinding. Maar toch, er valt een les uit te trekken.