Hey allemaal

Ik had eens een vraagje ik heb op mijn (oude) Citroën Xsara '99, van die dagrij ledjes geplaatst en kan deze aan/uit schakelen via een schakelaar in de auto.

Ik zou nu ook graag hebben dat ik mijn auto open of sluit via de afstandbediening dat mijn dagrijlichten dan vb 2min branden.

Alvast bedankt x

als je een signaal uit je auto kan halen zodra je hem op slot zet of opent, dan heb je verder alleen een timer en relais/tor nodig denk ik

jha inderdaad, weet je eventueel waar ik dit kan vinden? of waar zich ongeveer bevind ?

geen idee, ik ken die systemen niet.

een klasgenoot van mij heeft een tijdje geleden aan dat systeem gewerkt , maar ik heb geen idee hoe hij dat gedaan heeft

makkelijkste is waarschijnlijk bij het motortje van je deurgrendel.
gebruik wel een diode, want waarschijnlijk is dit een DC motor die omgepoold wordt. dan heb je gelijk dat ie alleen bij vergrendelen aangaat.

alternatief kun je dat terugvolgen naar de unit die die dingen aanstuurt. in het ene geval moet je namelijk met een draad terug naar de motorkap, dan kan je net zogoed het signaal eerder aftappen.

met deze schakeling kom je dan ook een heel eind denk ik.

@ Progger:
Bedankt :) hiermee kan ik al wel heel eindje verder ..

Thx :-)

je moet de schakelaar weglaten, en het gedeelte links met een diode op je slotmotor aansluiten. die puls laadt de condensator op. via een grote weerstand ontlaad je hem langzaam. transitor + relais voed je vanaf de accu (zekeren!) succes!

@ Progger:
Ik zou deze nog wel apart willen aanzetten als ik aan het rijden ben

dat kan nogsteeds, moet je een schakelaar gebruiken die 12V met een diode op de condensator zet, naast de spanning van de motor.

ff geknipt en geplakt. zal je nog wel met de weerstanden moeten spelen, maar wellicht dat het zo werkt.
moet je eventueel een 7808 tussen plaatsen. dit is alleen een principeschema, ik kom net uit mn werk en ga een weekendje naar mn vriendin. geen zin om te rekenen :p

http://www.uploadarchief.net/files/download/deurschakeling.png

je mag de schakelaar in de auto alleen voeden vanaf het contactslot. anders heb je kans dat hij niet meer uitgaat! anders heb je gereden en staat je schakelaar nog aan, kom je thuis en denk je dat ie wel uitgaat.. niet dus :P

[Bericht gewijzigd door Progger op (17%)]

Uiteindelijk gaat ie wel uit. Duurt even, maar hij gaat uit >:)

jha bedankt ze xD hij gaat inderdaad wel uit .. ook dat kun je uitrekenen hé ? :-)

Welke auto heb je nu?
Wel oppassen i.v.m. het canbussysteem. Dit kan rare foutmeldingen geven.

Op 28 mei 2010 18:56:40 schreef bjokal:
Uiteindelijk gaat ie wel uit. Duurt even, maar hij gaat uit >:)

Met LED duurt dat aanzienlijk langer dan de ouderwetse gloeipeer. Kun je lang wachten :P

B.V. dat hangt ervanaf hoe hij het heeft aangesloten.
hij zegt dat hij ze kan aan en uit zetten dmv een schakelaar. ik vermoed dat ze niet aan de gewone lampen gekoppeld zitten.

ook staat het merk in de startpost. hadden ze zo lang geleden al CAN?

CAN is uitgekomen rond 2003 dacht ik.
Maar het kan wel zijn dat Citroën in die tijd al een ander systeem had (zoals VW KW1281 had).

Hey ik rij met een citroën xsara van '99 (3deurs - coupé)
en heb deze nu al tijdelijk aangesloten via een aftakking van mijn sigaretenaansteker aansluiting, met daartussen wel een schakelaar.

Mvg Timmy

Weet iemand hier ongeveer de totaal prijs van want ik heb een kitje gevonden voor deze functie en die komt op €24,99 .. als dit misschien voordeliger is koop ik dit wel :)

Op 29 mei 2010 11:10:24 schreef B.V.:
CAN is uitgekomen rond 2003 dacht ik....

1986 bedoel je.
Oorspronkelijk bedoeld voor automotive toepassingen, later ook in beperkte mate geadopteerd voor industriele besturingstoepassingen. Beperkt want daar heeft RS485 altijd nog de voorkeur.