Hallo,

Ik wil een animatronic maken (25 cm groot)zoals dit filmpje met precies dezelfde bewegingen: http://www.youtube.com/watch?v=DeqyUxgWMHk.

Nu is de creatieve kant geen probleem maar de techniek ervan.

De bedoeling is dat straks met 1 druk op de knop een automatische programma wordt afgelopen.

Ik ben een beginner maar ik denk dat dan met servo's het beste is?
Weet iemand een controller die zonder pc kan werken waarbij deze bewegingen met servo's kunnen aangestuurd?

Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn!

Mvg Alexander

Je kan het met ponskaarten doen, maar met een microprocessor gaat ook goed.

of zoals in de efteling.... met wiel met nokken... en dan met kabels en stangen....

Als je naar deze site gaat http://www.picbasic.nl/ staat alles mooi uitgelegd hoe je servo's kan aansturen.

Dat zijn nogal wat bewegingen. Mogelijk is het iets om eerst met 1 beweging te beginnen en dat te gaan uitbreiden. Ik zie al 5 assen in het filmpje, het lijkt me niet handig om dit allemaal via losse motortjes/servo's te gaan sturen maar de optie van Arjan lijkt mij handiger. En als ze zo in de efteling ook werken, kan je over die techniek vast wel meer info vinden via google..

[Bericht gewijzigd door MAH op (26%)]

Hallo,

Bedankt voor de reacties.

De techniek met de nokkenwielen is me bekend, die heb ik namelijk al toegepast in een figuur en hond zie filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=1RuuIKrFNpM
De bewegingen zijn vrij soepel maar het heeft veel ruimte nodig en hardware.... nu wil ik dat compacter doormiddel van servo's (in de efteling is het figuur in het filmpje van de beginpost ook met servo's aangedreven)

Ik heb al eens gelezen van een Arduino Duemilanove, is deze hiervoor geschikt eventueel?
Want in het filmpje zie je dat de bwegingen versnellen en weer langzamer gaan, en een automatisch programma kan hiermee?

Hoe de servo's in te bouwen etc weet ik maar nu nog de aansturing......

Mvg Alexander

De bewegingen ;

Hoofd links-rechts
Hoofd op neer
Arm met Hamer
Heup / rug gewricht

Totaal 4 servo's. Dat moet met een simpel klein PIC'je wel kunnen.

Heb je niks zwaars voor nodig. Arduino bordjes zijn overkill. Een simpel printje ontwerpen voor een PIC met alleen het broodnodige erop en geen extra's bespaart je een boel ruimte en geld.

Dominic

[Bericht gewijzigd door Dominic op (31%)]

bedankt dominic voor de tip.

Maar ik ben een beginner qua servo's aansturen etc.
Is het erg moeilijk voor een beginner om een pic te programmeren?
Is met een pic ook versnellingen en remmingen in de beweging mogelijk?

Sorry voor alle vragen....

Mvg Alexander

Op de site die ik vermeld heb kun je vanaf nul starten.
Remmen doet een servo altijd. Hij blijft altijd in de stand staan waarmee je hem aanstuurt.

Omdat je bekent bent met de techniek zou je kunnen kijken of je in plaats van een nokkenwiel de draden aan de servo's kan plaatsen (en dus niet de servo's in je figuur).

Servo's stuur je aan met een signaal wat de stand van de servo aangeeft. De servo zal naar die stand draaien zolang je dat signaal erop zet of daar blijven staan totdat je een nieuw signaal aanbies(dat laatste ben ik niet zeker, het kan ook zijn dat het zonder signaal terug gaat naar 0-positie).

In iedergeval zou je dan met 4 of 5 signalen de draden in het figuur kunnen aantrekken en ontspannen wat dus je beweging tot gevolg heeft. Voordeel is dat je het programma eenvoudiger kan uitbreiden of aanpassen, nadeel is dat je een nieuwe techniek moet leren en dat het allemaal waarschijnlijk een stuk duurder wordt.

Trouwens, leuk filmpje dat je hebt gemaakt!

bedankt voor de tips.

Ik denk toch voor ik het zelf onder de knie heb veel te lang gaat duren......

Ik weet niet of het kan dat iemand het programma tegen een vergoeding kan maken?

Dus zoals het filmpje van de beginpost, niet alleen het figuur maar ook dat de muziek start (1 puls contact voor naar een mp3 spelertje) en de deuren (2 servo's) die ieder een 100 graden draai maken.

Dat zijn dan samen 6 servo's waarvan 4 een ingewikkeld programma hebben.

Ik zou graag vernemen of iemand dit wil doen.

Over een prijs komen we wel uit.

Mvg Alexander

Hiervoor is een selectie vraag en aanbod op deze site. Verder is het dan wel handig te vermelden waar je woont en je email op zichtbaar te zetten.

Ok, Heb de mail en woonplaats kenbaar gemaakt in mijn profiel.

Ik zal even bij vraag en aanbod dit plaatsen.

Misschien heb je iets aan deze kant en klare oplossing:

http://robosavvy.com/store/product_info.php/products_id/551

Je hoeft niets te programmeren en je kunt de animaties sturen via een windows programma.

Hey,

ik gebruik voor animatronics de servo controller van Parallax.

Heb zelf proggie geschreven om de verschillende servo's aan te sturen, darrnaast kan ik met dit programma ook relais (voor oa ruitenwissermotor) en verlichting aansturen icm Velleman kitje 8055

kijk maar eens op: http://home.hccnet.nl/b.dvries/index.htm

greetz

kun je die ook zonder pc gebruiken?

neen,

servo controller en interfacekaarten voor verlichting en relais zijn op laptop via USB aangesloten. op de site staat nog dat verlichting gaat via printerpoort, maar dat gaat inmiddels nu ook via USB.

op laptop bevinden zich de geluidsbestanden, met het programma kan ik verschillende bewegingen 'opnemen'. Bijvoorbeeld het praten van een animatronic, als ook eventuele licht-effecten.

de 'animatronic'-show kun je dan eenmalig of in een endless-loop laten afspelen. eventueel is het ook mogelijk de sequence te starten dmv drukknop of een (bewegings)sensor.

in totaal kan ik 16 servo's aansturen, plus 8 relais en 8 maal 220v voor onder andere verlichting, lichteffecten, rookmachine etcetera.