Problemen met basversterker

Ik heb hier een basversterker staan en die heeft nogal wat probleempjes. Door kapotte drivertorren zijn de eindversterkers doorgefikt. Deze kunnen wel weer worden hersteld. Nu heeft de voorversterker volgens mij ook een opdonder gekregen. Hij geeft nog wel geluid, maar zo af en toe als het inkomend signaal bij de 0dB komt, dan geeft hij bij de 0dB piek een tik in het hoog, het lijkt op vervorming. Wat kan dit zijn? Of is dit normaal voor ene basversterker? Ik heb er nu full range speakers op staan.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
High met Henk

Special Member

hmm, het klinkt alsof je mogelijkerwijs een bron te pakken hebt, als hij van fasedraait (dus van push mode naar pull mode gaat, want zal wel puh pull bezetting zijn)
dan piekt hij?

zou dus kunnen duiden op en doorslaande tor die op dat punt even naar zijn max piekt, kan ook in de dioden zitten

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het zit hem hoe dan ook in de voorversterker. De basversterker is mono, maar word omgezet naar 2x mono en in 1 van de kanalen is een fase draaier opgenomen zodat er een mogelijkheid tot bruggen is. Het gekke is dat er in de voorversterker geen enkele transistor zit, wel een handjevol opamps en een buisje, de 12AX. Zou het buisje dood kunnen zijn?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
High met Henk

Special Member

oef, buizen, moet ik ook ff kijken.

Maar eindtorren staan toch bijna altijd in push pull bezetting

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat klopt van die eindtorren, maar de eindversterkers zijn nu uit het apparaat, die laat ik een kennis die er iets meer kaas van gegeten heeft repareren. Ik heb nu voor me een kast met voeding en voorversterker, en als ik het signaal wat naar de eindversterkers gaat aftast dan komen die verschijnselen voor.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!