Bestaan er ook relais van 9V :o |:(
Dit is schaamtelijk..

Ik heb hier relais liggen met heel veel verschillende spoelspanningen zoals 5V, 6V, 12V, 230V. Kijk maar eens op de site van dick best.

Op 26 juni 2010 22:50:38 schreef mbbneon:Een relais is net zo duur / goedkoop als de verdubbelaar.

Oepsie! zover had ik dus niet gedacht.

Op 26 juni 2010 22:58:46 schreef big_fat_mama:
[...]

Oepsie! zover had ik dus niet gedacht.

Ik weet helemaal niets af van prijzen van dingen..
Ik denk altijd dat componenten duur zijn..

Tsja, ik zal maar niet vertellen wat ík soms allemaal duur vind, er wordt hier soms erg knorrig gemodereerd...

Ernstig, nu: hoe meer je op het budget moet letten, hoe belangrijker het is om vanaf het begin het volledige plaatje te bekijken, en ook het volledige plaatje te vertellen als je hulp zoekt.

Ok.. Ik wil graag een rattenval maken..
Maar elektronisch..
de bedoeling is al een rat in de soort ' huis ' komt.. een houten bak waar 1 open kant aan is.. En daar hangt een poortje die pmoet vallen als de rat binnen is.

De laser en fotodiode wordt geplaatst iets verder dan het poortje in de binnenkant. Als de rat de de straal onderbreekt Moet via deze afbeelding
http://img689.imageshack.us/img689/233/werking.png
De relais een touwjte loslaten, die aan de poort is vasgemaakt, loslaten. En de poort zal vallen en de rat zit gevangen.

op die afbeelding zie je een oude relais.. Waarvan je het bovenstuk kunt afhalen zodat de alles bloot komt te liggen.

Je zou een infrarood ontvanger kunnen gebruiken die gevoelig is voor 1 frequentie

zoals de TSOP34836. Die moet een IR signaal krijgen op 36kHz. dan wordt zijn uitgang laag. Dan heb je geen last van omgevingslicht. Het kan echter wel zijn dat hij ook sommige afstandbedieningen oppikt. Maar dat is wel op te lossen door er een kokertje voor te plaatsen zodat het licht echt van voren moet komen. Dan kun je met een andere 555 of schmitt trigger een 36kHZ oscillator maken, led eraan en klaar

en hoe laat hij die poort werken?

Welja, als de rat passeert. Verbreekt hij de infraroodstraal. Maar dan wordt een geen stroom doorgelaten? En kan de relais niet werken?

dat kun je heel simpel oplossen met een inverter.

Of trouwens. Je zal een transistor nodig hebben omdat de tsop niet genoeg kan leveren om het relais te schakelen (en hij kan geen 18v hebben volgens mij). als je dan een pnp tor gebruikt is het goed.

Ik maak wel even een schematje van mijn idee

Ik krijg het gevoel dat het moeilijk gaat worden :p
Uhm, is er eigenlijk een andere en betere manier op die poort te laten vallen?
Kan dit eigenlijk? Een klein motorke aansturen ipv een relais? Die de poort snel laat zakken?
En dat 'kokertje' dat je zei voor die infraroodontvanger. Wat is dat?

[Bericht gewijzigd door turbello op (14%)]

je zou zoiets kunnen doen.

http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/Naamloos3-3.png

ik zag dat de tsop op 5v werkt. dus je moet een 5v bron hebben. dan heb ik nu met een 7805 gedaan. en de spanningsverdubbelaar heb ik niet getekend.

Maar wil je perse dit relais gebruiken? als je gewoon een 5v relais koopt kan alles op de 7805 komen.

Alleen zou ik dan niet gaan voor een 9v blokje. Die zal vrij snel leeg zijn vermoedt ik. reken maar op 100mA verbruik. (misschien wel meer).

edit:
en de uitleg:

linksbovenin zit een schmitt trigger icm een condensator en weerstand. dat is een oscillator. Met de juiste waardes kun je 36kHz maken. Dan de Led. Afhankelijk van de led en de gebruikte trigger heb je evt een tor nodig. Maar als je slim kiest hoeft dat niet.

Dan zie je de TSOP met licht kokertje. Die wordt ook gevoed door de 5v. Daarmee wordt een pnp tor geschakeld die het relais aandrijft

[Bericht gewijzigd door timberleek op (30%)]

Kan ik die relais ook vervangen door iets beters?
Dat poortje weegt heel weinig ( nog niet gemaakt maar toch.. Het mag licht zijn want een rat is gene buldozer :p )
Bestaan er nog dingen/componenten die een beweging maken om een poortje te laten vallen?

Edit:

Kan ik dit doen? Een motor aansluiten ipv een relais.
In de poort een gaatje maken en een plat dun lang plaatje insteken, die verbonden is een een lang plaatje met tandjes erop. De motor met een tandwiel op dat plaatje met tandjes leggen. En als die IR ontvanger in werking komt dat de motor draait en het schijfje dat de poort vasthoudt wegdraaien?
Snap je? Anders maak ik een schema.

[Bericht gewijzigd door turbello op (44%)]

moet het poortje eenmalig vallen?

dan zou je een motortje of een solenoid kunnen gebruiken. De werking van een motor lijkt me duidelijk. met de solenoid heb je een soort van elektromagneet en een pinnetje. je zet het poortje op het pinnetje en als hij dicht moet activeer je de solenoid. die trekt het pinnetje weg en zwaartekracht doet de rest

je zou ipv een relais dan ook gewoon rechtstreeks een tor of FET kunnen gebruiken

Edit
o je had het al gezegd.
Daar is een solenoid nou voor bedoelt:
http://www.societyofrobots.com/images/actuators_solonoid_magnetic_field.gif

[Bericht gewijzigd door timberleek op (16%)]

Een solenoid? Dat is toch een spoel..
Kan je dat kopen? Een solenoid met een pinnetje?

Dat is een goed idee dan :)

En wat is een tor?
een FET heb ik iets van gezien ( juist het schema )..

Jup die zijn gewoon te koop.

een tor is een afkorting voor transistor (een normale bipolaire dus)
Een Fet is ook zoiets.

een tor is een afkorting voor transistor (een normale bipolaire dus)
Een Fet is ook zoiets.

Ahzo :) Ja een FET is unipolair :p

ok super bedankt ^^

vraagje , hoe maakte jij dat schema? en hoe zette je die foto direct op deze site?

edit:
Hoeveel spanningen kan zo een 'actuator?' nodig hebben? En stroom

[Bericht gewijzigd door turbello op (13%)]

Voor het schema gebruikte is S-plan. Is alleen niet gratis. De testversie werkt ook wel, alleen kun je niet opslaan. Dan moet je even printscreen doen en in paint plakken en opslaan. OF natuurlijk een ander programma regelen. Er zijn er heel veel van. Dan het plaatje uploaden of een fotosite. Heel veel mensen hier gebruiken het uploadarchief. ik gebruik zelf photobucket.com.

Dan je foto uploaden en de img link hier plakken. Die is in de vorm:
[img]URL[/img]

dan krijg je dit.

actuator? die solenoid bedoel je?
dat verschilt per type. Staat wel gespecificeerd

Maar ik zou wel afstappen van het 9v blok idee denk ik. De 7805 verbruikt zelf al ca 5mA. Je led ook nog wel 20. Dan je oscillator nog wat en de TSOP ook. kom je uit op enkele tientallen mA's. Dan gaat een 9v blokje misschien 1 a 2 dagen mee.

[Bericht gewijzigd door timberleek op (25%)]

Heb je mijn edit gezien?
En hoeveel zou zo een ding ook kosten?

ja die had ik gezien.

de kosten verschillen. Bij conrad heb je ze voor ca7-9 euro. Maar ze zijn vast wel goedkoper te krijgen.

Zoiets zou ik dan nemen..
http://shop.conrad.nl/componenten/componenten-elektromechanisch/relais…
6V DC weet ik dus al.. Maar welke stroom heeft deze nodig?

dat is dezelfde als in mijn link.

vermogen staat erbij.

nominaal vermogen is 4w. spanning is 6v.
4.6 = 0.66A

Waarom zo moeilijk en niet een 9V relais?

dat is dezelfde als in mijn link.

Jij had een motorke waar erbij stond, duwend
en bij mij staat er trekkend :p

Ohja, uhm. Dus 0,66A (660mA).
Kan ik die schakeling van jou, waar die relais bijstaat, nog steeds gebruiken?