SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Een 12V 7Ah loodaccu is, naar mijn idee, een prima keuze voor zo'n radio. Als je een gewone, niet al te lompe autoradio gebruikt, en die niet belachelijk hard zet, zal het ding best een aantal uren meegaan.
Een simpele, goedkope acculader die geschikt is voor deze maat accu zal prima volstaan.
Ik zou ook een aparte 12V voeding inbouwen, zodat de radio kan spelen op netstroom terwijl de accu geladen wordt. Voor een normale radio zal een voeding van 3A wel voldoende zijn, denk ik. Voor de zekerheid kun je dat ook even meten, gewoon de radio aansluiten, flink hard zetten met een goede bas, en met een multimeter de opgenomen stroom meten.
Denk je er overigens wel aan om op de juiste plaatsen (vooral in serie met de accu) zekeringen op te nemen?
Schakeling om de radio af te schakelen bij onderspanning zijn hier al vaker langsgekomen, die zou je met de zoekfunctie wel moeten kunnen vinden.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (31%)]
het zou op zich wel kunnen (al zal Henry S. je wurgen;-)).
Maar vindt je het niet een beetje overkill?. Tenminste, de gemiddelde PSU levert iets van 200-300w. dat is wel heel veel. En 5v en 3.3v heb je helemaal niet nodig.
Dan kun je beter een 12v voedingkje regelen imo
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Een oud accupack van een laptop lijkt me ook niet zo handig; niet alleen gaan de accu's meestal stuk lang voordat de rest van de laptop stuk is, maar hoe wil je zo'n pack gaan laden buiten de laptop?
Diverse packs uit elkaar gehaald, vaak is de electronica stuk, soms de cellen. Maar wat Pollin zegt klopt wel. Laden doe je met een goedkope lader van hobbyking.
Dus dit http://www.mt-store.be/led-strips/117-voeding-12v-4a.html is hetgene wat ik dan zou kunne gebruiken. En met wat sluit ik die dan aan op de radio? Ale, hoe noemt da, kan er ni op kome ...
Op 29 juni 2010 23:08:51 schreef Roland van Leusden:
[...]Diverse packs uit elkaar gehaald, vaak is de electronica stuk, soms de cellen. Maar wat Pollin zegt klopt wel. Laden doe je met een goedkope lader van hobbyking.
Ik heb er ook een stel gehad. Daar had ik juist vaak dat 1 parallele groep kapot was (0v). De rest was meestal nog 'goed'.
En inderdaad, opladers zijn gewoon te koop.
Zo'n voeding zou kunnen, maar het is wel een schakelende voeding. Die kunnen ruis hebben in de orde van megahertzen. En volgens henry (audio deskundige hiero) kan dat nogal gevolgen hebben voor radioontvangst.
Maar dat is volgens mij wel op te lossen met een laagdoorlaatfilter eraan.
iemand ervaring mee?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
loodaccu's zijn leuk maar 2e hands uit brandalarm systemen zijn vaak slechter als je denkt , zeker de yuasa modellen . dit zijn accu's die om de 3 jaar vervangen moeten worden en er zijn merken die om de 5 jaar vervangen worden . loodaccu's lenen zich niet voor vervoer met neerzetten en rammelen dan zijn ze zo weg . veel autoradio's hebben ook spanning nodig om het geheugen vast te houden , veel oude philips radio's niet .
een 16-19 volt voeding van een oude laptop met een 7812 en 3 dioden in de middenpoot en die gebruiken om de accu te laden en de radio te laten spelen , op de site staat het schema en met een pnp tor over de regelaar heen kan deze vlot 5 amp leveren . heb dit zelf in de keuken gemaakt bij aanzetten van de radio gaat de oplader pas aan ,via de power ant uitgang op de radio .
ok genoeg daarover... Is die bovenstaande voeding ok, of beter zo eentje http://www.alcatronic.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=s… ?
die laatste zou ik persoonlijk niet doen.
Die eerdere voeding lijkt me prima.
Evt een filtertje ervoor een klaar
wat voor filter? Waarvoor? Ja, ben echt een leek op dit gedoe.... Een audio installatie in een auto kan ik zo installeren maar dit is compleet nieuw voor me 
Een schakelende voeding werkt op een hele hoge frequentie.
Dit wordt aan het einde wel weer gelijk gericht maar er kan wat hoogfrequente ruis achterblijven. Dit kan problemen veroorzaken, met name met oog op radio ontvangst. dit werkt namelijk ook in de orde van megahertzen
Dat kun je dan(heb ik hier voorbij zien komen tenminste) met een laagdoorlaatfilter. Dan filter je hoge frequenties weg.
edit:
Dan neem je bijvoorbeeld een filter aan die uitgang die begint te filteren bij 20khz (dan worden de audio frequenties wel doorgelaten)
Moet je maar even gaan zoeken op laagdoorlaatfilters (bijvoorbeeld RC filters)
[Bericht gewijzigd door timberleek op (22%)]
ze zijn vast ook wel te koop. Maar het bestaat maar uit 2 onderdeeltjes. Dat is dus ook prima zelf te doen.
Alleen heb ik niet veel ervaring met filters, vooral niet met 'vermogens'filters
maar er zijn hier wel meer ervaren mensen te vinden
maar stel dus dat ik deze voeding heb http://www.mt-store.be/led-strips/117-voeding-12v-4a.html, moet ik dan het uiteinde strippen van de kabel van de voeding om aan de stroomdraad van de radio te hangen of zijn daar ook tussenstukjes voor???
testman
Naar wat type voeding moet ik dan zoeken? En ik heb al enkele keren gestabiliseerde en ongestabiliseerde voedingen tegen gekomen. Welke heb ik nodig?
meestal wordt er voor audio etc gewoon een lompe trafo gebruikt. Maar dat is natuurlijk niet echt handig om mee te nemen naar je werk;-)
Je kan volgens mij prima zo'n hf voeding gebruiken. Ik heb ooit gehoord dat het storing kan geven, maar hoe erg dat is weet ik niet. Je kan het gewoon proberen imo. En als het blijkt dat je geen radiozenders kan ontvangen dan moet je even een filter toevoegen. Maar dat is niet meer dan een weerstand en een condensator, dus dat kost je de kop niet.
zelf zou ik het lekker proberen
testman
gewoon proberen idd , vaak is het merkbaar in het aantal zender wat te ontvangen is met een geschakelde voeding , dat zijn er meer met een goed ontstoorde voeding .
Ik heb van m'n vader een 12V voeding gekregen die hij nog had liggen maar m'n radio wil niet aangaan als ik de + en de - aan heb gesloten op de voeding... Kan dit zijn omdat er nu geen antenne in steekt? Ik weet dat ik vroeger met bepaalde autoradio's de antenne moest insteken voor de radio aan ging ... Hoe los ik dit op want heb nu nog geen antenne???
testman
veel radio's hebben een vaste + nodig en een contact + . de + en - van de versterker zitten bij iso stekkers boven elkaar en de 12v om aan te gaan is een losse gele of oranje draad .
en de voeding moet wel min 2 amp kunnen leveren anders gaat hij plat bij wat laag in de muziek .
[Bericht gewijzigd door testman op (22%)]
Wow dit is even iets te snel met dit weer :d Ik heb de rode van de Iso stekker eraf geknipt en verbonden met de voeding en de zwarte met de - van de voeding....
Op 3 juli 2010 13:09:55 schreef testman:
veel radio's hebben een vaste + nodig en een contact + . de + en - van de versterker zitten bij iso stekkers boven elkaar en de 12v om aan te gaan is een losse gele of oranje draad .en de voeding moet wel min 2 amp kunnen leveren anders gaat hij plat bij wat laag in de muziek .
fast4ever
VHDL... jazeker, das pure hardware. Maar ach, de softwareprogammeurs zullen dat nooit snappen!
Kijk hier eens: http://www.12vhifi.nl/isoconnectors.html
Zowel de vaste 12V (voor geheugen) als de contact 12V moet je aansluiten. Kleur verschilt misschien, maar de pinnummers zullen normaal gezien wel kloppen als je een iso stekker hebt
al is de ISO standaard inmiddels ook niet zo standaard meer, maar voor radio's zal het nog wel aardig kloppen inderdaad.
Er moeten inderdaad 2 12v draden worden aangesloten. 1 is voor zijn vermogen (en geheugen). die zit rechtstreeks aan de accu + (voeding mag ook). Die andere is het schakeldraad zodat je radio uitgaat zodra je je auto uitzet. Ander kan hij je accu blijven leegslurpen.
Autoversterkers hebben dit bijvoorbeeld ook, daar heet het meestal de 'remote' draad.
Ok, ik moest dus idd de gele en de rode allebei aansluiten...
Nu een nieuw topic openen se, want de radio die ik nu heb, de displayverlichting werkt daar niet van en hoop het te kunnen oplossen ....
Thanx allemaal
Greetz
testman
als het een oude pioneer is , even het knopje wat ~ erbij heeft inhouden . anders zijn de lampjes stuk en moeten er nieuwe in . voor het stanbyverbruik is het beter om led's of een oude afstem naaldradio te hebben .