enorm volumeverschill

Ik heb een MB Triaxis en een MB 2:90 in combinatie met een TC Electronics G-Force en een Roland FC200.
Regelmatig word ik geconfronteerd met een plotseling enorme toename van het volume, zonder dat ik iets doe, aan knoppen zit, schakelaars indruk etc. Het verdwijnt ook weer even plotseling na een tijdje.
Ik heb geen idee waarom dat gebeurt. (Of het zou moeten zijn dat dat normaal is en dat ik eigenlijk altijd te weinig volume heb..!)
Ik heb al zitten denken aan het vervangen van de buizen van voortrap en eindtrap, maar niets wijst erop dat deze slecht zijn. Alles brandt mooi gelijkmatig.
Heeft iemand een idee waar ik de oplossing moet zoeken?
:wink: :???:

Klinkt het geluid, wanneer dat enorm toeneemt nog wel helder of vervormt?
Verder heb ik een wedervraag: als buizen netjes branden wil dat dan automatisch zeggen dat ze ook goed zijn? Ik heb er niet super veel verstand van maar als de aansluitingen ervan niet goed zijn zal dit ongetwijfeld een effect hebben.

High met Henk

Special Member

hmm, het klinkt eerder als een los contactje.
Als je buizen nl gal zijn, zou ik eerder zeggen dat hij er compleet mee kapt, maar het is hier ofwel een fout in de aanstuirng van de stuurroosters (kun je gewoon meten met een scoopje, of ze idd ineens meer spanning krijgen)

Ofwel een losse massadraad tussen de apparaten, waardoor hij soms een beetje gaat floeten ten opzichte van een zelf "verzonnen" aarde, omdat de aarding niet goed geschied tussen de apparaten.

Uiteraard kan het ook een los contactje elders zijn

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bedankt voor de antwoorden! Zal allemaal best helder zijn, maar ik heb er niets aan. Natuurlijk is het moeilijk om zo aan te geven waar het aan zou kunnen liggen. Alleen, ik word er niet wijzer van. Ben ook maar een leek.

Isophon, met de klankkleur is niets aan de hand. Alles blijft overeind. Het lijkt erop dat dit het echte volume is (een 2:90 moet tenslotte kunnen blazen, niet?)

High met henk: gal? stuurroosters? een scoopje?? enz. vaktaal voor iets wat ik niet ken.

Er is niet veranderd aan de aanlsuiting. Die zitten al 6 jaar prima op hun plaats. Het is ook onlogisch omdat het fenomeen op een puur willekeurig moment optreedt.

Hij geeft telken een icoon weer bij mijn intikken van de versterker. Ik bedoel dus een Mesa Boogie 290 als eindtrap

Als de enorme toename klinkt als het eigenlijke juiste klankbeeld zou het misschien aan een kapote of te zwakke voeding kunnen liggen. niet dat ik een expert ben maar ik heb wel eens gelezen dat een kapotte voeding niet meer genoeg spanning en vermogen kan leveren. Misschien is die van jou dusdanig 'kapot' dat hij nog net in staat is stuiptrekkingen te vertonen.
Maar, speelt dit al 6 jaar?!

High met Henk

Special Member

het wordt mij ook niet duidelijk, maar als je niet weet wat een stuurrooster is raad ik je af om van de buizen af te blijven. daar staat dus heel vaak hoogspanning op >300 V.

een scoop = een oscilloscope en maakt je elektrische signalen zichtbaar

gal = versleten/uitgesleten/kapot/niet meer goed bruikbaar en geen technische term (ja, je hebt ook GAL IC's maar daar had ik het nu niet over)

ik raad je aan de kabel te checken en als die het niet is het spul door een vakman te laten nakijken. Als je geen verstand hebt van elektro zou het jammer zijn als je iets kapot maakt of erger nog gelektrocuteerd wordt

Bedankt guys voor jullie adviezen. Het lijkt me inderdaad iets waarvoor ik naar de "monteur" moet. Het probleem speelt geen 6 jaar, hoor. (zou niet goed zijn!) Het is iets van de laatste tijd (weken/maanden)
Ik laat wel weten wat het probleem was. Het was ook te mooi om dit via dit forum op te kunnen lossen.

High met Henk

Special Member

Hmm, we willen je graag helpen natuurlijk, maar willen je niet graag aan afgevoerd zien, zeker met buizen kan het gewoon link zijn.

PS. Waar woon je maybe heeft iemand op het forum wel verstand en tijd voor je, vaak toch goedkoper dan een vakman.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 18 februari 2004 13:31:56

Nou, als dát zou kunnen...!!! Zou geweldig zijn. De koffie staat klaar. Ik woon in Nuland. Maar zoals gezegd, ik kan het probleem niet oproepen.....

High met Henk

Special Member

neej, das logisch, maar het doet zich ook niet heel erg frequent voor dan? of zeg je: hmm het doet zich toch bijna elke keer wel voor. BTW, heb wel een kennis in Uden zitten die dit karwei maybe kan fixen, maar ben niet zeker, maakt mer kermis electronica enzow. hier op het forum zal vast iemand zijn die hier oo wat mee kan, voor mij is het te ver ik woon in tholen

Nou, het komt dus vrij regelmatig voor. Maar het is net als bij de dokter: "Wat scheelt eraan? Ik voel nu niets meer...."
Toch moet het voor een kenner duidelijk zijn waar het in kan zitten om bijv. iets door te meten, toch...?
Ik houd me dus erg aanbevolen.
Thanks!
o o
|
-_-

Nou, ik zet hem aan en een dijk van een geluid. Draai aan een willekeurige preset of wijzig gewoon iets en het is over..veel minder power. Geen idee dus

kan het niet liggen dat de potentiometer(van de volumeknop) het laat afweten????

ik ben nieuw maar dat zal niet lang duren :p

Kan ik me niet voorstellen. Daar kom ik nooit aan. Ik regel het volume met de potmeter van de gitaar. De potmeter van de 2:90 staat altijd op ongeveer 50%.
Als het verschijnsel optreedt, dan lijkt het erop dat het niets uitmaakt wat ik doe. Het volumepedaal terugdraaien of een andere preset kiezen, of de potmeter van de gitaar dichtdraaien. Het klinkt wel lekker, maar het is te hard in verhouding tot normaal, lijkt me.

High met Henk

Special Member

ik zei al: ik kom bijna nooit in die richting, dus voor mij wordt het erg moeilijk.

Heb je de kabel al eens doorgemeten inmiddels? Wnat mij pick'ups hebben ook weleens zoiets gehad, en toen bleek er een gaar kabeltje aan te zitten

Hugo Welther

Moderator

Op 4 maart 2004 18:08:21 schreef theplayer:
aanbod ingetrokken?

Shit dat ik dit nu pas lees.
Ik ben afgelopen zondag nog langs Nuland gereden. Was in Oss een buizenvoeding (0-800V 0-300mA) wezen ophalen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Jammer! Ik was thuis en de koffie stond klaar...! Andere mogelijkheid?