goidag eem mensen

Ik heb een sony TA-11 amplifier.
hij heeft altijd goed gewerkt tot hij vandaag ineens heel zacht muziek uit kwam met een bult geknap en gekraak er door.
weet iemand hoe dit kan en opgelost kan worden.

Mvg, Arthurbv

dan is er vermoedelijk iets kapoet.

Kun je hem openmaken en even rondkijken of je wat ziet. En wat duidelijke/scherpe foto's van alles hier posten. Anders is het vooral giswerk.

Heb je dit probleem op beide kanalen? Zo ja, dan lijkt het een voedingsprobleem.

het probleem zit inderdaad op beide kanalen.

ik heb er nog niet aan gedacht die door temeten zal het direct doen.

In het bijzonder de voedingselco's, die willen nogal eens slijten na zo'n leeftijd (is al een oud beestje).

ik zie dat er ooit nieuwe eindtrappen in de versterker zijn gezet . 2 van de 4 torren zijn anders . ik heb een soortgelijk iets gehad met een phonotrap die stuk was gegaan en op alle ingangen kraak en knetter gaf via de voeding van de voorversterker .

je voedingselco's zou kunnen , maar meet ook eens die groene elco's , ik zie er 1 langs een zekering en 1 langs de potmeters . dat zijn slechtere elco's als de zwarte .

normaal gesproken repareer ik vooral krachtstroom motoren en zulks spul. dus k zou eerlijk gezegt niet helemaal weten hoe ik de voedingselco enzo door moet meten.
kan iemand even uitleggen hoe dat moet?

Lossolderen en testen met een capaciteits meter. Anders gewoon vervangen.

[Bericht gewijzigd door DJohnny op (10%)]

okee en waar kan ik het beste de elco's bestellen??

Als je ze eruit soldeert en rammelt willen ze ooit nog wel eens rammelen als ze versleten zijn. Niet altijd, maar soms wel.

De leverancier?

Farnell
Digikey
RS
Conrad
Dick Best
Display
Haje

wat zou het me kosten als ik het door jou laat doen DJohnny?

ik heb meer verstand van 230 tot 400V en ben bang dat ik meer schade aan richt als goed doe.

Voedingselco's die stuk zijn zouden eerder een brom veroorzaken. Het kan allemaal wel, maar klinkt minder waarschijnlijk.

Heb je de monitor switch al nagekeken, wil na 30 jaar ook wel eens problemen veroorzaken.

is er ook iemand die hem zou willen maken voor mij want zo veel verstand heb ik dr niet van maar dat hebben jullie al wel gemerkt denk ik.

De schakelaars (monitor)(loudness)(function) en de potmeters reinigen kan je toch wel zelf doen?.Na het reinigen de schakelaars even flink heen en weer halen. Zeker als je de afgelopen jaren de schakelaars weinig of niet hebt gebruikt kunnen deze een oorzaak zijn.
Wat heb je nog op de versterker aangesloten ?
Tuner? Cassettedeck? Platenspeler?

En test even of het mankement zich op alle ingangen voordoet.

het mankement doet zich voor op alle in gangen ben nu bezig alle schakelaars en pot meters schoon te maken.

Ik denk niet dat het aan de ingangen ligt. Het lijkt mij sterk dat het defect dan ineens op beide kanalen precies hetzelfde zou zijn, terwijl de TS aangeeft dat het vantevoren allemaal prima werkte.

Ik zou ook eerst naar de voeding kijken. Je hebt vast wel een scopemeter voor je werk. Kijk eens of de rimpel niet te hoog is.

Defecte elco's kun je niet met een capaciteits meter meten. Ze zijn meestal lek voor DC. Ik heb een compleet rotte elco die nog steeds de juiste capaciteit heeft, zelfs de ESR is niet slecht. Ik heb er ook nog geen gehad die rammelen, kan wel bij antieke elco's denk ik, maar niet bij deze lijkt me.

Een DC lektest is niet moeilijk, vervangen is echter een stuk makkelijker denk ik.

Maar zonder scoop, functie generator, multimeter en vooral kennis zal dit niet meevallen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (12%)]

k dacht eerst ook dat het aan de ingangen lag heb ze schoon gemaakt maar veranderde niks.

een scoop en functie generator heb k niet multimeter wel en kennis een beetje.

dat rammelen van elco's klopt wel , ik heb het gehad met een 10.000uf elco die over een deurmagneetvoeding zat die opviel door vele klachten over zoemen , het ding was uit 83' en rammelde idd . was ook nog maar 22nf dus puin :)

ik geef het op mij lukt het niet.

als iemand hem voor me zou willen repareren zou ik hem zeer dankbaar zijn ik heb hem namenlijk van mijn opa gekregen.

Als je om te beginnen eens even je woonplaats vermeld in je profiel. Dan kunnen we allemaal zien waar je woont en misschien zijn er wel mensen in de buurt die je kunnen helpen!

P.s. Rammelende elco's heb ik heel vaak gehad. Echter waren het altijd elco's van forse grootte en in het bijzonder oude van het merk ROE.

[Bericht gewijzigd door DJohnny op (29%)]

goed zal k doen.

als t moet wil k m ook wel opstueren.