Hallo,
Ook ik zou nu graag een CNC machine in elkaar gaan bouwen, ik heb al even wat in elkaar geschetst met Sketchup (hoewel dat ook beperkingen heeft) :
Ik heb de Y as (hoogte as) niet kunnen tekenen in Sketchup. Nummer 1 is de X as, en nummer 2 is de Z as. Iemand nog aanmerkingen op deze schets. De ronde bussen zijn trapezium draden of bussen met schuiflagers.
Nu wil ik met de CNC machine het volgende kunnen :
- Hout frezen
- plexiglas graveren en frezen (waarschijnlijk dan gekoeld met water ofzo)
Afmetingen :
LxBxH = 30x30x5 cm
Dit is dus het werkelijke opervlak wat bewerkt moet kunnen worden, de machine zelf wordt groter.
Nu wou ik dus graag de volgende dingen weten :
Is dit een beetje een degelijke constructie ?, ik denk dat ik hem van MDF maak. En welke stappenmotoren, en drivers heb ik nodig. En welke stappenmotor drivers zijn compatible met de standaart software als virtualtoolbox ?
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
En op http://cnczone.nl/ Daar zijn ook wel een aantal tekeningen te vinden.
Ik denk dat jouw contructie lang niet stevig genoeg is. Zet is een freesje in je dremel en probeer eens een rechte lijn in een stuk houd te frezen. Dan heb je een idee van hoeveel kracht er overal op komt te staan.
Ja ik weet dat er bij frezen veel kracht op de dremel komt te staan, maar waarom denk je dat deze constructie niet stevig genoeg is dan ?
Zijn er bepaalde punten in het ontwerp die niet stevig genoeg zijn of is het hele ontwerp niet goed ?
EDIT:
Ik zit net jou CNC frees te bekijken en volgens mij verschilt die niet veel van mij ontwerp ??
[Bericht gewijzigd door avr-linux op (30%)]
Stynus
Ah je wilt het bed zelf laten bewegen. Dan kan het wel stevig worden. Maar je zal de poten enorm stevig moeten maken. Bij mijn machine is het veel te slap. Als je er kracht opzet buigt het vanboven 3mm opzei.
B.V.
Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)
ja, maarja er zijn al behoorlijk veel mensen die een cnc uit mdf hebben gemaakt, en staal bewerken kan ik niet, en heb ik de gereedschappen niet voor.
B.V.
Ja gebouwd wel maar hoe lang gaat hij dan mee?
MDF heeft het nadeel dat het verzwakt als er heen en weergaande krachten opkomen. Ook neemt het gemakkelijk vocht op en dat verzwakt ook het MDF.
Maar als je het stevig bouwt zal het niet direct kapotgaan.
Andere optie is massief hout. Maar dat trekt dan krom na een tijdje.
Mm, tja natuurlijk moet je dan wel waterbestendig MDF gebruiken, dit schijnt veel compacter gedrukt te zijn dus is waarschijnlijk ook steviger.
Ja lastig allemaal, niemand hier met kant en klare bouwtekeningen ?
Op cnczone.nl kan ik geen bouwtekeningen vinden.
benleentje
Golden Member
Als staal te moeilijk is voor je neem dan alluminium. Dat is al een stuk steviger, neemt geen vocht op en verzwakt niet door te buigen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ga hier eens kijken wat er allemaal aan Aluminiun (met één l !!) is te vinden [ http://www.metaalwinkel.nl/ ].
Beze jongens leveren je het op gespecificeerde maat (gaat per gewicht), zodat je niet teveel hoeft in te kopen.
Verder kunenn ze bewerkingen doen voor moeilijke punten (freezen, lassen, knippen e.d.)
B.V.
Om staal te bewerken heb je niet zoveel nodig hoor.
- Haakse slijper
- Enkele goede vijlen
- Eventueel een lasapparaat
- Boormachine
Als je dat hebt kun je al redelijk uit de voeten.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Tja, ik ga toch aluminium overwegen omdat dat een stuk duurzamer is. Alleen ik heb eigenlijk totaal geen idee wat er zoal bij de bouwmarkten te koop is aan aluminium. Maarja zal wel L-profielen worden met gewone platte stroken. Achja daar moet ik me dan nog even in verdiepen.
Tidak Ada
Kijk toch op de site van de metaalwinkel.
Vestigingen in Rotterdan, Amsterdam en Utrecht (zie mijn vorige antwoord).
Ze sturen ook op en op maat. Dat spaart een hoop gezaag. Ze hebben wel 10 x zoveel soorten profielen als de bouwmarkt en bovendien veel zwaarder.
Dat is echt nodig als je echt iets goeds wilt maken.
Lees ook de pagina's over hun services!!
Ik heeg geen andere band met die jongens dan dat ik er al meer dan 50 jaar ervaring mee heb.
Vooral de schappeljke prijzen!
Stynus
Je kan dan beter van deze profielen gebruiken:
Hier te krijgen: Link
Hoekjes om ze aan elkaar te schroeven: Link
En de bouten en moeren: Link
[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (0%)]
Mm, ja beetje lastig dat er alleen profielen zijn en niet gewoon stroken. Ik ben dus verplicht om iet te bouwen met L profielen ?
Achja hier zijn toch mensen met verstand ervan dus ik maak er maar gebruik van.
EDIT:
Laat maar heb het al gevonden
, er is genoeg te vinden
[Bericht gewijzigd door avr-linux op (14%)]
Stynus
Wat bedoel je met stroken? Smal plaatmateriaal? Daar zit geen stevigheid in. Net als die alu L profieltjes, die kan je zo knikken.
Tidak Ada
Inderdaad, Neem genoemd profiel, of alu vierkant/rechthoek profiel van 20 × 40 mm Voor de lichtere delen kun je kokerprofiel gebruiken, vierlant of rechthoekig. Kijk eens naar een echte freezmachiene: Allemaal zwaar gietwerk!
benleentje
Golden Member
Die profielen van stynus hebben wel een groot voordeel. In die sleuven kun je moeren zetten en dat scheelt weer een gaatje boren. Bovendien kan je als je nog wilt veranderen dat gewoon doen door de boel op te schuiven probeer dat maar eens met een geboord gat.
Tidak Ada
Is waar, maar ik denk toch dat Massieve staf vabn 20×40 mm ietsepietsje steviger is.
Heb je overigens het kruissupprt dat ProXXon levert al eens gezien? Dat zou je prima met stappenmotoren kunnen laten werken.http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&pr…
Verder hier nog:
http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/Cats.aspx?contentid=237&cat=H…
klein is fijn
Moderator
Op 5 juli 2010 23:25:12 schreef Tidak Ada:
Is waar, maar ik denk toch dat Massieve staf vabn 20×40 mm ietsepietsje steviger is.
Daar kan je je in vergissen, massief spul gaat doorhangen vanwege het eigen gewicht.
Dat profiel blijft gewoon nagenoeg recht onder belasting.
Tidak Ada
Voor bewegende delen (zoals het portaal) zou ik zeker geen massief gebruiken. Daarvoor wil je een zo stijf mogelijke constructie met een laag eigen gewicht ivm de versnelling.
Het hele constructie verhaal is misschien wat ver weg van electro, daarvoor kun je eventueel ook terecht op www.cnczone.nl
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Je kunt een MDF-constructie toch ook een stuk stijver maken door er dwarskabels van staaldraad o.i.d. op te spannen? (flink aandraaien)
Heb je de stevigheid van staal en het is toch even eenvoudig te bewerken als hout.
Als je de constructie maakt zoals stynus, dan kun je die hele bovenpartij netjes opspannen met een paar staalkabels, zonder dat het ergens voor in de weg komt te zitten.
Aluminiumprofiel is natuurlijk ook mooi spul.
Maar dan nog blijft het hele gondeltje met Z-as een probleem.