Ik heb hier een mobile airo en op de compressor klikt de startrelais continu. De motor wilt niet draaien. Is de compressor motor kapot of moet ik de startrelais vervangen. Volgens mij zit de compressormotor vast maar ik vindt het raar dat die relais continu blijft tikken.

Op 11 juli 2010 10:33:23 schreef rikjurne:
Volgens mij zit de compressormotor vast maar ik vindt het raar dat die relais continu blijft tikken.

Hoe snel klikt het relais?
Vrijwel zeker is de compressor verbrand en maakt die nagenoeg sluiting.

de pomp zal stuk zijn , wat je hoort is de beveiliging die uitspringt omdat de motor vast is gaan zitten . vervoeren is een veroorzaker van vastzittende motoren bij nieuwere pompen .

als er geen leven meer in te krijgen is kan een tik tegen de zwarte potpomp soms helpen maar ga er niet vanuit.

henri62, om de 3 sec. hoor ik een tik. Ik heb er al een tik aan gegeven maar het helpt niet die blijft tikken en gaat niet draaien. ook de motor slaat niet door.

Zit er misschien een start/aanloopcondensator, anders misschien startrelais, als dat alles goed , dan grote kans op droeve boodschap .

Wat gebeurd er als je het relais overbrugt? draait hij dan gewoon?

Op 12 juli 2010 10:09:06 schreef rikjurne:
henri62, om de 3 sec. hoor ik een tik. Ik heb er al een tik aan gegeven maar het helpt niet die blijft tikken en gaat niet draaien. ook de motor slaat niet door.

Dan ben ik bang dat testman gelijk heeft: motor vastgelopen.
Je kunt proberen kort het relais handmatig KORT te overbruggen, gebruik twee draden die je stevig vast zet ander kan het gevaarlijk worden met losschieten mocht het ding aanslaan.

Zo niet: gevalletje total loss.

deed de motor het meteen na vervoer al niet of stond hij al een aantal dagen te draaien ? had hij ook niet voordat de motor niet meer liep een bijgeluid gekregen ineens ? dat gebeurt weleens als de motor warm wordt dan gaat de zuiger klem lopen en dan klinkt de motor alsof er iets niet goed is dan gaat de motor heel erg vibreren en klappen , wat binnen een paar weken het einde zal betekenen van het ding .

Ik heb tegen de motor geklopt maar doet niets. Ik heb ook de startrelais overbrugt maar niets helpt er. Een grote vonk dit kreeg ik maar voor de rest niets. Dit is gebeurd waar de airco op een vaste plaats staat. We zijn dan maar achter een andere geweest. Iedereen vriendelijk bedankt voor degene die mij geholpen geeft.

ik heb gehad met een splitunit airco dat zogouw de motor aansloeg de zekering in de meterkast eruit klapte . het bleek in de compressormotor te zitten , maar een paar keer rammelen met de voedingsdraden die de motor ingingen en het was weg en ook nooit meer teruggekomen , het ding is vorig jaar weggegaan na 17 jaar dienst .

bij jou is het probleem dat de zuiger vast zit , gezien het toch een sloper wordt anders kun je de rammeltruc eens proberen als de airco uitstaat ,dan geeft hij ook geen druk op de vastzittende zuiger . en dan wat lomper rammelen , de zuiger gaat normaal van boven naar beneden dus die beweging heeft het meeste kans op het loskomen van de zuiger .

Je moet er niet op kloppen maar gewoon een flinke tik geven met een hamer, je hoeft je niet in te houden want het zal je laatste redmiddel zijn.

Op 18 juli 2010 00:12:38 schreef testman:

bij jou is het probleem dat de zuiger vast zit , gezien het toch een sloper wordt anders kun je de rammeltruc eens proberen als de airco uitstaat ,dan geeft hij ook geen druk op de vastzittende zuiger . en dan wat lomper rammelen , de zuiger gaat normaal van boven naar beneden dus die beweging heeft het meeste kans op het loskomen van de zuiger .

In een dichte compressor hangt normaal de motor in veren en de compressor ligt er dan "boven"op , de zuiger gaat dus niet op en neer maar heen en weer. :) De compressor wordt haats altijd gesmeerd door de holle as van de motor waarin een spiraal zit, die de olie omhoog brengt. Dus de "klapjes" opzij uitdelen . Grootste kans en effect tegen de smalste "zijwanden"(meeste potten zijn ovaal)

Meestal werken dergelijke compressoren met rotory/swing of scroll compressoren. Dus geen zuiger die op en neer gaat, maar delen die ronddraaien.

Weet je wel zeker dat je hem goed overbrugt hebt? omdat hij vonkte... normaal bij sluiting vliegt er een stop uit. En omdat hij eerst ook niet vonkte maar alleen klikte...

In ieder geval succes met de nieuwe airco.