ik probeer de IRF540 als schakelaar te gebruiken, maar de uitgang lijkt komt niet boven de 10V uit ook niet bij een spanning van bv. 30V op de drain.
fet zit zo aangesloten: http://www.digital-diy.com/digital-diy.net/Handy%20Tips/Resources/FET%…
op de gate staat een PWM signaal (0 t/m 12V)
op de drain staat een spanning van 50V of hoger
wat gaat hier verkeerd?
Op 14 juli 2010 19:49:23 schreef Eakdafreak:
ik probeer de IRF540 als schakelaar te gebruiken, maar de uitgang lijkt komt niet boven de 10V uit ook niet bij een spanning van bv. 30V op de drain.
[...]
op de drain staat een spanning van 50V of hoger
De spanning op de drain is de uitgangsspanning.
Ik weet niet wat je verkeerd doet, maar iets klopt er niet aan je verhaal. Als je het zo aangesloten hebt als op het schema moet het werken. De plus 12VDC aan de motor, andere kant van de motor aan de drain en de source aan de GND. Vergeet niet de diode over de motor te zetten. En met een 10VDC of 12VDC PWM signaal moet de fet goed open gestuurd worden.
Je gebruikt de fet al schakelaar, dus als de fet "open" (in geleiding) is moet de drain spanning tegen de 0V liggen.
Ok bedankt voor jullie reacties, ik ga het gelijk proberen.
Het uiteindelijke schema ziet er als volgt uit:
Volgens mij moet alles kloppen maar zoals ik al eerder
zei wordt er maximaal 10v uit de fets gestuurd. Om te
testen heb ik 800Ω als belasting aan de fasen
gehangen en de 200v in eerste instantie gevarieerd
tussen 10v en 30v om beschadigingen te voorkomen.
Zijn hier nog enige fouten te bespeuren?
P.s. Op het schema staan IRF620's ipv 540's.
[Bericht gewijzigd door Eakdafreak op (18%)]
Fredjuhh
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Volgens mij wel, maar ik kan nog even niet bevatten wat je uitgangen zijn c.q. hoe je het gaat aansluiten/wat aansturen....
Volgens mij wel, maar ik kan nog even niet bevatten wat je uitgangen zijn c.q. hoe je het gaat aansluiten/wat aansturen....
Het is een 3-fasen aansturing waar een 3fasen motor aan
komt te hangen. De 6 signalen op de connector links worden
geproduceerd met een MSP430F417 en dit werkt al prima.
De blokken komen binnen bij de optocouplers en ook daarachter
meet ik een goed signaal.
Op de 3-fasen uitgangen, X3-1 t/m X3-4, komt het signaal ook
te staan alleen met een amplitude van 10v (op X1-1 en X1-2),
ongeacht hoe hoog ik de spanning daar maak.
M.vr.gr.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Om een N-FET open te sturen, moet de gate positief gemaakt worden ten opzichte van de source. Dat gebeurt hier niet, en gaat hooguit voor de low-side werken als je de - van de 200V koppelt aan de - van de 12V. Je gaat de hele schakeling moeten omgooien met drivers.
P.S. Je jokte dus behoorlijk in je eerste bericht, de FET's zitten compleet anders aangesloten dan je daar aangeeft. Nouja, nu komen we hopelijk ergens.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 15 juli 2010 02:24:40 schreef maartenbakker:
Om een N-FET open te sturen, moet de gate positief gemaakt worden ten opzichte van de source.
Daarnaast: je hebt de Vcc pinnen van je optocouplers niet aangesloten 
Daarnaast: je hebt de Vcc pinnen van je optocouplers niet aangesloten
Dat begrijp ik en dat is uiteraard ook gedaan.
Weten jullie of het wel mogelijk is om de FETS zonder
drivers aan te sturen? Dus i.c.m. optocouplers. Of
zijn de drivers gewoon het gemakkelijkst om te gebruiken.
mvrgr
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ga eerst eens wat theorie bekijken. Als je dit soort fouten maakt, ga je ook met drivers niet meteen wegkomen. Verder zijn er genoeg topics waar halve H-bruggen besproken worden.
P.S. Na die opmerking over VCC-pinnen vraag ik me serieus af waar die 10k-weerstanden dan naartoe denken te lopen, maar ik wil het niet eens meer weten 
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (31%)]
Als je voortaan nog iets hebt, zeg dan gelijk waar het over gaat met het desbetreffende schema erbij. Dit gaat niet werken zo, je zal toch echt drivers moeten gebruiken. En die 200V voeding waar komt die vandaan, is het AC of DC.
Een motor sturing met deze spanning vergt aandacht, misschien denk je er iets te makkelijk over.
En welke fet's zijn het nu, ik zie IRF620, maar je hebt het ook over de IRF540.