Op 21 juli 2010 12:27:20 schreef GJ_:
[...]Dat is een rekenfout: aan ieder eind hangt 1000N te trekken, geen 200N.
Maar ik moet wel de totale 200Kg de versnelling geven. Dus daar is lijkt me toch 1000N voor nodig. Of niet?
jerome
Golden Member
Lijkt me een uiterst raar ontwerp. Als aan een horizontale as een arm is bevestigd met een last aan,is er bij een niet wormwiel(min1/38) gedreven overbrenging, ook veel energie nodig om die last op hoogte te houden.Als de netspanning wegvalt valt ook de last.
Wat zal het sturend orgaan worden, en aan welke power drivers dacht je? Je neemt wel aan dat de electronica geen probleem gaat worden, maar de keuze van een motor moet je samen met een drive bekijken omwille van de terugkoppeling (tacho,hall)die nodig zal zijn.
De as waar de arm omheen draaid is vertikaal.
Ik denk aan een tegengewicht zodat arm met gewicht juist in balans is.
Op 22 juli 2010 00:11:46 schreef jerome:...Als de netspanning wegvalt valt ook de last....
Waarom? Normaal neem je dan altijd een motor met rem.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Met 5m/s versnellen en max 3m/s snelheid betekent een hoog vermogen om te versnellen, en omdat je zegt de boel in balans te kunnen houden, een laag vermogen om te blijven draaien. Hoeveel "slag" heb je de hoogte? Is het noodzakelijk dat je in 2 seconden 5 meter hebt afgelegd? Of mag het ook 10 seconden duren?
Op 22 juli 2010 07:45:49 schreef GJ_:
[...]
Waarom? Normaal neem je dan altijd een motor met rem.
Zodat het omhoog bewegen en omlaag bewegen van de arm ongeveer evenveel kracht en energie kost. Zodat ook dezelfde versnellingen in beide richtingen gehaald kan worden.
benleentje
Golden Member
Ben je niet al te ver vooruit in je ontwerp. Je begint over een motor na te denken terwijl je eigenlijk nog geen idee hebt hoe je constructie er nu precies aan toe is.
Een arm van 1m met 80kg wil je 5m/s versnellen. Terwijl je de arm een met motor, slede en scharnier punt nog niet eens ontworpen hebt.
80kg is een gemiddeld mens laat dat eens van 25cm of hoger springen op een ijzeren staaf van 1m lang. Hoe stevig moet dat dan zijn. Ook hangt in jouw geval de last altijd vast een plotselinge versnelling doet het zelfde.
De reden waarom ik nu al bezig was met de motor is dat ik wou weten hoe zwaar deze (ongeveer) gaat worden. Omdat dit het totaal gewicht van de arm mede bepaald.
Beetje het kip en het ei probleem.
Maar ik besef dat ik toch eerst de constructie in meer detail moet ontwerpen en door rekenen.
Bedankt allemaal voor de feedback!
Ik laat van me horen als ik alle details weet.
jerome
Golden Member
Als je het geheel gaat bedienen met een handpeer, zoals een takel,zal een motor met rem best kunnen.Hier zal wel een servo motor aan te pas komen.Bij mijn weten hebben die geen rem als ze spanningsloos zijn.Lijkt mij eerlijk gezegd een niet haalbaar project in zelfbouw.
Een servo met rem staat eigenlijk spanningsloos altijd geremd.
Er zit wel een dikke maar aan: die rem mag je nooit gebruiken om mee te remmen, behalve in echte noodsituaties: het zijn parkeerremmen. Dus eerst de motor tot stilstand brengen en dan pas de rem erop zetten. Daarna het koppel van de as halen.