Afscherming aan pin 1, signaal op 2-3 van de XLR's wist ik wel, maar ik heb vragen bij de aarding van de stekker zelf. Zowel de mannelijke als de vrouwelijke stekkers hebben hier een mooi soldeeroog voor. Ik herinner me vaag dat men geacht wordt één van beide met de afscherming te verbinden, maar niet beide want dan zouden er aardlussen kunnen ontstaan?
In het geval van een verlengkabel is dat niet aan de orde, dan moeten beide zijden aangesloten worden.
Hoe het bij geluid is weet ik niet maar bij communicatie (RS485) en bv motoren moet de afscherming altijd aan beide zijden aangesloten zijn.
Het shell van de connector laat men gewoonlijk los hangen.
Een patchpanel zal als geheel geaard zijn aan het rack waar het in zit, shells van connectoren met het shield van de kabel verbinden geeft imo alleen maar risico op onverwachte problemen.
Waarom zit er dan een aansluiting aan de shell?
Ik heb ook wel eens in dubio gestaan, maar bij microfoons heb je te maken met een kabel die aan een einde nergens aan vast zit. Dus ook weinig kans om daar een aardlus te maken. En al zou er een aardlus zijn, je hebt een gebalanceerde signaalverbinding, die zou geen of nauwelijks last moeten hebben van een mantelstroom.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ondanks je gebalanceerde verbinding wil je een aardlus natuurlijk altijd vermijden. Maar je haalt precies het punt aan waar het om gaat: een microfoon maakt geen aardlus.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Daar waar een aardlus zou kunnen ontstaan worden meestal ground lift schakelaars toegepast. Bij een microfoon is het niet aan de orde, en bij kabels wordt dus gewoon de aarde doorverbonden, omdat dat anders juist kan leiden tot een niet-geaarde verbinding.
Fuzzbass, het gaat toch niet om aarding, maar om afscherming.
En die word in de XLR via pin 1 doorverbonden, daar is ook geen misverstand over. Maar het gaat er hier om of je de shell, dus de behuizing van de stekkers, ook aan de afscherming moet verbinden.
Mijn idee is: ja, dat moet je doen, tenzij er een dringende reden is om het niet te doen.
Anoniem
In het verleden heb ik tientallen verleng en microfoon kabels zelf gemaakt, daarbij heb ik nooit de mantel van de plug aan de afscherming aangesloten.
We hebben deze kabels onder alle omstandigheden gebruikt, bij opnamen, live optreden en alles wat je kunt bedenken.
Nooit problemen met brom of andere rommel gehad, maar ieder heeft er zo zijn mening over.
Gr. Hans.
Jochem
Natuurlijk zal het vaak prima werken, juist door de symmetrische overdracht. Maar als je de mantel uberhaupt niet aansluit, waar heb je hem dan voor? Mechanische stijfheid?? 
Ik snap de hele discussie niet. Of je die afscherming nou aan een kant los laat hangen of niet, bij een verlengkabel sluit je hem toch gewoon aan beide zijden aan? Anders loop je de kans dat er een heel stuk afscherming ontbreekt.
Jochem
Inderdaad. En feitelijk is het 9 van de 10 keer een 'verleng' kabel. Indien nodig gebruik je een ground-lift. Eigenlijk is alles al gezegd.
Het heeft toch geen enkele zin om die aan te sluiten, de massa zit op pin 1 en daaraan vast zit de afscherming van de kabel, dus de hele kabel is dan toch afgeschermd? Koop maar eens een kant-en-klare xlr kabel, het maakt niet uit welke kwaliteit, de afscherming zit nooit aangesloten op buitenkant van de stekker. Bij Neutrik stekkers valt de trekontlasting zelfs om de aansluitpennen heen, zodat de drie aansluitpennen nooit de buitenkant van de plug kunnen raken.
Hebben jullie mijn vraag wel gelezen?
De afscherming aan pin 1, aan beide kanten, dat stond vanaf het begin vast.
Inderdaad, sommigen hebben niet door waar het om gaat. Het gaat dus niet over de kabelmantel, die wordt altijd via pin 1 doorverbonden. Het gaat om de metalen buitenkant van de connectors.
Jochem
Red-E
Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||
Voor een standaard XLR(cq microfoon-)kabel hoef je die metalen buitenkant niet aan te sluiten.
zoals al eerder gezegd wordt een compleet pacht-rack geaard en de pannelmounted connector, daarmee is vervolgens de metale buitenkant ook geaard. Voor standaard PA instalaties wordt hier geen gebruik van gemaakt alleen bij grotere, meestal vaste installaties (bijvoorbeeld studio's). En uit ervaring weet ik dat hier bij die installatie ook zelden tot nooit gebruikgemaakt wordt van deze aarding.
Red-E, dat klopt inderdaad voor een enkele kabel van microfoon naar rack. Maar als je een verlengkabel gebruikt dan zit er dus ergens in de verbinding een vliegende connector. Als je de metalen shell van die connectors niet met de afscherming verbindt, dan zit er dus een onderbreking van een paar centimeter in de afscherming. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat dat een probleem is, maar wat is er op tegen om de shell met de afscherming te verbinden? Alle XLR connectors die ik heb gezien hebben daar een soldeeroogje voor, en dat zit er naar mijn mening niet voor niks.
Hoi,
Bij al mijn microfoon- en of patchkabels is de shell nergens aangesloten. Wel pin 1 natuurlijk.
Zowel live als in de studio nooit problemen hiermee. Als je pin 1 doorverbindt met de shell kun je met sommige apparaten wel eens problemen krijgen. Vaak is pin 1 direct met chassis verbonden van het apparaat, maar soms zit pin 1 aan de signaal-massa op de print, en de shell van de connector direct aan de voedingsaarde. ART en Focusrite willen dit nog wel eens graag doen.
Bij voorkeur zou ik de shell niet doorverbinden met pen 1, als je problemen ondervindt kun je dit natuurlijk altijd proberen.
In de handleiding van de wat oudere Soundcraft mengtafels is hier wel interessante informatie over te vinden, zie link:
http://www.soundcraft.com/download/user_guides.aspx?pid=68#downloads
Handleiding 200B, pagina 19/20.
Jochem
Er miste een S in de link: http://www.soundcraft.com/downloads/user_guides.aspx?pid=68#downloads
Ik weet dat het gebeurt, maar het lijkt me toch onverstandig om in een apparaat signalground aan het shield leggen, dat is een potentiele storingsbron, immers kan er direct op je signaal(ground) geinduceerd worden.
Bedankt voor het herstellen van de link!!
Ik beroep me op de praktijk. Zover ik weet is er geen enkel groot verhuurbedrijf (ampco o.a.), of studio die het scherm van de plug doorverbinden met pen 1.
Overigens, is het wel vaak zo dat de mantel van de plug "geaard" is via het apparaat waar je de plug in steekt.
Bij verlengkabels is het natuurlijk anders, hier is dit niet het geval en zou je de mantel theoretisch misschien wel "moeten" aansluiten. Maar ja, de meesten hebben grote bakken met XLR-kabels, en hoe ga je het allemaal uit elkaar houden. Vandaar zal aansluiting van de mantel in het algemeen niet plaatsvinden.
Ik geef in ieder geval geen advies of het wel of niet moet, eigen ervaring gebruiken lijkt me het best.
Red-E
Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||
sluit me aan bij de extra info van Roy B, ik zeg in princiepe het zelfde, hij heeft alleen nog wat extra info en is wat duidelijker...
Heb zelf honderden XLR kabels gesoldeerd, voor privegebruik en voor gebruik in grote installaties (lees voor Radio studio's en audiobedrijven) en nog nooit de aarde van de shell aangesloten. patchkasten en apparaten die ik gemaakt heb voor deze doeleinden waren de XLR-panelmounts met hun aardelipje (DUS NIET PEN 1!!) aan de "echte" rand-aarde verbonden.
Een aantal andere merken die ook de tik hebben om signal-gnd en voeding-gnd te gebruiken op hun xlr-aansluiting: Sonifex & APT