Hallo mede CO'ers,
Ik heb hier een Zanker Lavita LT2250 die geen water meer pakt. Mijn eerste vermoede was dat het aan de waterklep lag. Deze heeft een ohmse weerstand van ongeveer 4K ohm. Toen ik de klep handmatig op 230 volt had aangesloten, deed de klep gewoon netjes schakelen. De spanning die vanuit de wasmachine op de klep komt te staan, bedraagt echter maar 32 volt (dat is met de klep losgekoppeld)... Kan dit misschien liggen aan de oxidatie van de contacten in de klok?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als de machine een klok heeft kan er wel meer aan de hand zijn ,maar meet de spanning eens met de klep aangesloten . gezien deze vaker wordt geschakeld met een triac en dan is onbelast meten niet betrouwbaar . hij gaat wel z'n programma beginnen ? dus de deur gaat dicht en klikt aan na een aantal seconden ? ook kan de machine denken dat er nog water in de trommel staat omdat de pressostaat blijft hangen , schakelt deze nog ? anders pakt hij geen water bij .
de stekkers eens loshalen en terugsteken kan al helpen met oxidatie . vertinde printbanen waar de stekker op de zijkant zit van de print zijn hier ook weleens veroorzaker van .
Vaak wordt de afvoerpomp en inlaatventiel in serie geschakeld tijdens waternemen.
Als de pomp onderbroken is neemt hij geen water.
Dus laat hem eens afpompen om te zien of deze werkt.
Succes, Cor.
Ja, dat was inderdaad het probleem. 
De stekker van de afvoerpomp zat los. Nadat ik deze had aangesloten, werkte de machine weer perfect.
Ik heb echter nog een vraag... Het leek wel alsof er 2 afvoerpompen onderin de wasmachine lagen. Beide "pompen" hadden zichtbare spoel en kern... Wat is hier de functie van?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]
De tweede pomp is een circulatiepomp die het water van onder naar boven pompt voor een snellere verwarming van het water.
Groetjes cor.