RetroRammdd
mijn verzameling mijn updates www.retrogamer.punt.nl
he allemaal ik heb tijdens de vakantie van mijn buddy een gitaar van hem geleend het is niets bijzonders
phoenix stc-33.
hij gebruikt hem vooral als modgitaar.
nu is tijdens een mislukte ledmod de elektronica flink door de war gehaald waardoor de tone potmeters niet meer werken en er een aardklik over de versterker komt.
de vraag is er iemand die het originele schema kent, heeft of kan vinden (heb al gezocht maar nog vergeefs)
misschien is er zelf iemand die er een heeft en een fototje van het binnenwerk kan uploaden.
ik hoop dat jullie me kunnen helpen ik wil graag de gitaar herstellen en met een zo mooi mogelijk geluid teruggeven.
b.v.d.
Als ik naar de foto kijk lijkt het me een Fender stratocaster kloon.
Je zou dus kunnen zoeken op het schema van een stratocaster... dat is vrij eenvoudig te vinden.
RetroRammdd
oh my god
je hebt gelijk alle elektrische gitaren lijken op mekaar van binnen ik denk dat dit hem is
http://www.guitarelectronics.com/product/WDUSSS5L1201
Fijn voor jou dat je eruit komt!
Maar wil je me aub helpen mijn kennis van de Nederlandse taal te verrijken?
Wat is een aardklik?
Wat is een ledmod?
Bvd,
BFM
RetroRammdd
ledmod daar bedoel ik mee dat hij ledjes erin heeft gebouwd een led modificatie.
aardklik daar bedoel ik mee dat als ik de brug of snaar aanraak je de speaker hoord klikken beter verwoord als aardingsklik misschien
sorry het posten gaat hier ff goed fout
de post hierboven (met de quote) mag eventueel weg
aardklik?
Normaal zijn de snaren van een elektrische gitaar verbonden met de massa... dus afhankelijk van je gitaar, versterker en instellingen kan er een klik hoorbaar zijn als je de snaren aanraakt.
Op 29 juli 2010 22:29:33 schreef rammsteindd:
je hebt gelijk alle elektrische gitaren lijken op mekaar van binnen
Hmmm... je bedoelt: alle Stratocasters lijken op elkaar... een wezenlijk verschil.
[Edit]
En het schema waar je naar linkt komt me inderdaad heel bekend voor...
Maar er zijn nog opties om te verbeteren... 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]
RetroRammdd
ja het is ook maar een budget gitaar maar die maat van mij die speel wel eens door met zijn vingertoppen op de snaren te slaan/tikken (dat heeft een naam maar weet niet welke) en dan is die klik best irritant
de gitaar is op dit moment niet aangesloten volgens dat schema dus at ga ik eerst maar eens doen
edit: met alle types bedoelde ik inderdaad wel alleen stratocasters srry.
[Bericht gewijzigd door RetroRammdd op (11%)]
Wat jij een aardklik noemt is dat niet eerder een soort brom? Moet iets met aarding/afscherming te maken hebben, lijkt mij.
RetroRammdd
je inderdaad een lichte brom en om het moment van aanraking klik en dan is het minder (maar dat brommen hoor ik al niet meer al aan gewend)
als ik het schema goed begrijp wordt er bij deze gitaar ook alle aarding die er is direct de jack naar de versterker opgestuurd.
misschien ook wel leuk om te vertellen wat ik met mislukte ledmod bedoel hij dat ledstrips op een 9v batterij in de gitaar gebouwd maar met de jack als schakelaar. het idee jack erin leds aan het gevolg 9v over de jackkabel.
Zeker op hoge geluidsvolumes of met gebruik van een compressor of high gain distortion effecten, kun je last hebben van brom of klikgeluiden etc.
Het kan allerlei oorzaken hebben...
De elementen zijn enkelspoels dus ze pikken 50Hz van het lichtnet op. Het wordt nog erger in de buurt van nettrafo's, TL-verlichting, beeldbuizen etc.
De slagplaat is meestal niet afgeschermd... eventueel kun je koperfolie aan de binnenkant van de slagplaat plakken en deze aarden.
Er kunnen fouten in de bedrading zitten zoals aardlussen.
Verder moet je natuurlijk met goede kabels werken en een goede versterker. Ik merk zelf dat ik veel minder last heb als ik een wireless systeem gebruik.
Overigens kun je bij "tapping" ook zorgen dat je contact houdt met de snaren met andere vingers of je andere hand ofzo.
RetroRammdd
en wederom en ohja moment ''fingertapping'' bedoeelde ik inderdaad.
de bekabeling ga ik morgen op mijn gemak volgens het schema volledig opnieuw doen is tweelingsnoer een beetje geschikt daarvoor, die heb ik nog genoeg liggen namelijk.
de slagplaat isoleren gaat niet hij heeft namelijk een plexiglas plaat gemaakt zodat hij die leds kon zien.
het lichtnet is ook een probleem inderdaad toen ik tijdens het spelen mijn laptop aansloot op dezelfde stekkerdoos aansloot werdt de brom harder.
maar ik denk dat als die tone potmeters het weer doen hij al heel blij is.
edit: fijn om te weten dat ook voor dit soort dingen er weer mensen op het co zitten thx franzki
doorslagspanning
tja...
Tijdje geleden heb ik het zo gedaan:
Alle bedrading vernieuwd (tot de elementen aan toe)omdat de vorige eigenaar er een rommeltje van had gemaakt.
Vervolgens kon ik weer gaan slopen omdat de volumepot een totaal verkeerd type bleek te zijn. 
Je kunt het beste soepel montagedraad pakken zodat de bedrading zich netjes in de uitsparingen van de body laat duwen. Eventueel kun je voor de lange afstanden soepel afgeschermd draad pakken.
Zorg in elk geval dat je het netjes en overzichtelijk doet... dat helpt bij het foutzoeken. 
[Edit]
Aarding van de tremolobrug komt meestal met een draadje vanaf de veren-klem aan de achterzijde van de gitaar.
RetroRammdd
ja die heb ik al opnieuw gedaan dat waren eerst twee in elkaar gedraaide kabeljes met inpakplakband.
daar hebben we maar even een soldeerverbinding met een krimpkous van gemaakt.
elektronica is niet het sterkste punt van hem
he franzki zie ik daar nou een on/off switch zo ja heb je die zelf erin gezet??
die aansluiting bij jou is ook anders dan het schema die toneregelaars zitten bij mij ook zo aangesloten maar ze doen het niet.
dat van die veer klopt inderdaad de aarding van de brug is goed dat weet ik zeker
Als brugelement zit er een Seymour Duncan hotrails op. Dit is een humbucker element.
Met het blauwe schakelaartje kan ik één spoel uitschakelen waardoor de humbucker min-of-meer klinkt als het oorspronkelijke enkelspoels element.
[Edit]
Heb je bij de 5-standen schakelaar beide uitgangen wel doorverbonden die naar de volumepot gaan?
RetroRammdd
oh ok dus dan maak je dus van een humbucker een standaard pickup element
de schakelaar is als volgt:
1,2 en 3 zijn de pickup element
4 en 5 gaan naar de volume potmeter
6 doet niets is los
7 gaat naar tone 1
8 gaat naar tone 2
[Bericht gewijzigd door RetroRammdd op (54%)]
Let op!
Bij een normale stratocaster zit er altijd een vlakje geleidende folie op de slagplaat en zijn de massa's van de potmeters dus automatisch doorverbonden.
Hiervan maak je misbruik door de toonregelcondensator op de behuizing (massa) van de tone-pot te solderen.
Let op dat je in jouw geval alle behuizingen van de potmeters met een draadje moet doorverbinden. Anders hangt de condensator niet aan de massa.
RetroRammdd
de twee behuizingen van de tone potmeters zijn met elkaar verbonden maar niet met de volume ofwel de condensator is niet verbonden met de massa van de jack.
conclussie tone potmeters verbinden met de volumepotmeter dus met de massa van de jack en de tone doet het weer????
[Bericht gewijzigd door RetroRammdd op (12%)]
Als de condensator uiteindelijk niet op de massa van de gitaar is aangesloten, zal de toonregeling weinig doen. 
En ik geloof dat "standaard" bij een stratocaster de behuizingen van de potmeters ook nog met een draadje zijn doorverbonden. Maar dat leek me hier een beetje dubbelop. Bij mij werkt het al gewoon goed door de koperfolie.
RetroRammdd
ik zal alles morgen opnieuw doen en dan een foto posten voor controle.
dat lijkt mij gewoon het meest verstandige
[Bericht gewijzigd door RetroRammdd op (25%)]
Conclusie (sic!) : alles wat enigszins naar massa ruikt - anders gezegd : alles wat nooit signaal hoort te voeren - doorverbinden.
RetroRammdd
waarschijnlijk heeft mijn maat bij het maken van een nieuw slagplaat de connectie van de tone massa verbroken en daardoor doet die het niet meer.
lol zoveel posts voor z'n klein probleem thx guys ik zal morgen de foto posten van het oud en nieuw
Maar probeer het wel slim te aarden... liefst zonder lussen.
Dus de behuizing van de volumepot gebruiken als centraal aardpunt en daar alle aardes op aansluiten.
(als reactie op BFM)
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Op 29 juli 2010 22:45:31 schreef rammsteindd:
ja het is ook maar een budget gitaar maar die maat van mij die speel wel eens door met zijn vingertoppen op de snaren te slaan/tikken (dat heeft een naam maar weet niet welke)
dat heet 'tappen'
Dit type gitaar heet bij mij een 'gooimaaropstraatocaster'. Ik heb er ook een (zelfbouw).
RetroRammdd
ja daar was ik achter ondertussen.
wat betreft de kwalitiet die is inderdaad weggooi maar aangezien ik nog nooit in mijn leven gitaar had gespeeld is het voor een begin goed genoeg
edit: he gasten het klink nu zeker beter en de tone doet het, niet dat het veel uitmaakt maargoed hij doet het weer.
foto's komen er aan.