hallo ieddereen, ik ben de laatste tijd veel bezig met het prutsen aan zonnepanelen
maar nu zou ik dus een systeem willen maken waarmee mijn paneel automatisch door middel van een motortje gericht wordt naar de zon, en eventueel met een sensor. ik zou voorlopig nog maar in 1 richting willen doen bewegen en dat is naar links en recht, maar weten jullie hoe je dat kan maken? of is dat veel te ingewikkeld? alvast bedankt.
Moet je eens kijken naar de Discovery-reeks "The Colony" 
Daar doen ze wat jij wil met afvalmateriaal 
Wil ik ook wel eens de schema's enzo van zien 
hha ja, zal eens kijken naar die reeks, maar zou toch nog graag wat meer info willen van jullie
alvast bedankt
Ik zou het niet met een sensor doen, geeft alleen maar problemen als er bewolking etc is.
Met een tabel werken waar de zonne standen in staan lijkt mij beter werken, zo volgen de panelen altijd de zon.
Stappenmotor eronder met een wormwiel overbrenging, klaar is kees.
http://www.google.nl/#hl=nl&q=zonnestand+nederland&aq=0&aq…
ja, maar die stappenmotor, is dat dan met de pc aangestuurt? of hoe moet je dat fixen, zodat dat werkt?
2N3055 heeft wel een beetje gelijk, maar een dergelijke tabel moet dan inderdaad in een of andere vorm van computer opgeslagen worden. Misschien lukt het met een microcontroller. Microcontroller heeft het voordeel dat je erg eenvoudig een stappenmotor kunt gaan aansturen.
Je zou toch ook een soort sensor kunnen maken met een schotje dat recht naar de zon hoort te staan, en aan weerszijden een lichtopnemer (LDR?) je kunt dan sturen tot beide opnemers gelijk belicht worden. Eventueel zet je meerdere dergelijke paartjes.
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Andere manier is dat je kijkt hoe ze sataliet schotels richten met behulp van software en motoren.
Alhoewel ik denk dat de LDR methode wel de meest simpele methode is.
Hey Tarsam
Op de volgende pagina wordt een robotje beschreven dat exact doet wat jij wil. Wel met een iets lichtere motor, maar het principe blijft hetzelfde.
http://www.dwengo.org/nl/tutorials/light-tracker
Groeten
Calvin