Hallo iedereen,
Na mijn eerste kennismaking met deze site en de tot nu toe zeer goede adviezen en geboden hulp, heb ik nog een vraag.
Is het op een of andere manier mogelijk een digitaal of anoloog toerenteller signaal van ongeveer 20 seconden op te staan en terug te kijken. (of via de anologe schaal van de toerenteller of door uit te lezen mbv een laptop.
Dit alles als het ff kan doormiddel van zelfbouw delen en en wat kennis van andere. Jullie dus....
Misschien is er dan zelfs een uitbreiding mogeljk naar het dataloggen van druk en temperatuur verloop.
Alvast bedankt.
welke sample frequentie wens je te gebruiken? Hiervan zal de grootte van het geheugen afhangen. Is dat elke 100 msec, dan heb je voor 20 seconden 200 metingen nodig...
Franky
Welke kant gaan we op?
Op 20 februari 2004 11:17:44 schreef elektron_:
Is er een pc ter beschikking ?
MisteR T vertelt net net dat ie wil uitlezen met een laptop, volgens mij mag je zo'n ding wel een PC noemen ja.
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op 20 februari 2004 12:29:22 schreef Franky:
[...]
MisteR T vertelt net net dat ie wil uitlezen met een laptop, volgens mij mag je zo'n ding wel een PC noemen ja.
Ja ok, maar ik denk dat hij de gemeten gegevens 'achteraf' wil uitlezen, dus dat er tijdens de meting geen pc aanwezig is daarvoor.
Prutsertje
bloep....
Als er wel een PC aanwezig is kun je misschien van een apparaatje van velleman gebruik maken. De PCS10 Datalogger, deze heeft 4 poorten dien elk een spanning kunnen uitlezen. Zelf gebruik ik het voor bijv. temp. metingen en zet een schakeling de temp. om naar een evenredig voltage. Dit kan je misschien ook met het toerental doen. Misschien in jouw geval totaal niet praktisch, maar ik draag het gewoon aan als idee 
Op 20 februari 2004 12:44:02 schreef Bastiaan:
[...]
Ja ok, maar ik denk dat hij de gemeten gegevens 'achteraf' wil uitlezen, dus dat er tijdens de meting geen pc aanwezig is daarvoor.
hehehe 2 weg telemetrie; ken hij meteen bijsturen 
bij de formule 1 mag het niet meer, misschien heeft frank williams nog een zouvenieertje voor "weinig"?
maar gewoon het toerental omzetten in een digitaal signaal en in een microcontroller stoppen?
als het niet past maybe ff wat geheugen extern eraankoppelen
Hallo electrotechneuten.
Even voor de duidelijkheid. Ik heb de beschikking over een oude laptop die eventueel op de tractor geplaatst kan worden tijdens de Pull. hoewel ik betwijfel of tie heel blijft bij dat soort hatelijke trillingen. Hardeschijf en zo???
En inderdaad mijn eerst intenstie was op de info eerst op te slaan en later uit te lezen.
Maar wat HIGH met HENK voorsteld begint in mijn ogen op een oplossing te lijken waarnaar ik opzoek ben.
met een klein zendertje en ontvangertje lijkt me wel een leuk idee.. misschien wat te ingewikkeld, maar je kan wel real-time alles zien, is leuk voor de toeschouwers.
PaWoN
Op 20 februari 2004 15:40:35 schreef High met henk:
[...]
maar gewoon het toerental omzetten in een digitaal signaal en in een microcontroller stoppen?
als het niet past maybe ff wat geheugen extern eraankoppelen
Vergeet niet dat het meestal diesel is bij tractoren. Ik weet niet of die via een motormanagementsysteem draaien? Lastig om dan je toerental, etc. te verkrijgen.
Ga anders eens met deze jongens praten:
http://www.beekautoracing.nl/
Ik weet dat die soortgelijke systemen voor de circuitracerij gebuiken.
Is alleen niet goedkoop.
Wij rijden alles behalve op diesel. Gewoon een ex benzine motor op pure methanol met race ontsteking en drukvulling. Dus ik heb voor de ontsteking toch al een pulsensignaal van 3 pulsjes per omwenteling. Verder heb ik een electronische toerenteller van een bmw 325 diesel op de kop getikt en getest. het werkt op de signaalgever van de ontsteking.
Conclusie: ik heb een puls signaal dat overeenkomt met mijn toerentelleruitgang. Is het niet zo dat de ingang van een toerenteller op pulsjes werkt en de uitgang die naar het "motortje" van de wijzer gaat een anoloog signaal is. Kan ik hier iets mee doen???
Koppellen aan een microcontroller of zoiets. (graag een klein stukje uitleg over het doen en laten van zon ding)
MisteR T
ingang werkt op pulsjes, draad naar meter is analoog klopt..
Ik denk dat het het nauwkeurigste is als je die puljes gebruikt. Ik heb me nog niet bezig gehouden met uC's dus dat moet iemand anders beantwoorden 
Die microcontroller kan wel uitrekenen hoeveel pulsjes er per seconden binnenkomen en dan gedeeld door 3 maal 60.
PaWoN
hmm voor die toerenteller kun je dit gebruiken:
je sloopt gewoon het IC en de uitsturing eraf en je kan de data inlezen in de microcontroller.
Die telemetrie was eigenlijk een geintje, maar het kan natuurlijk wel, verstand van zenders heb ik niet
(is nu al het 2e idee wat iegenlijk onzinig is en waar toch animo voor is, die beurs was eigenlijk ook aanvankelijk een slag in de lucht)
Een echte datalogger voor de racerij (F1 en dergelijke) kan veel meer dan alleen toeren meten en bewaren.
Eigenlijk heb je hier achteraf niet zo veel aan denk ik. Het lijkt mij logischer als je het toerental gaat uitzetten tegen ander parameters zoals koppel, etc. tijdens een run.
Tractorpulling, (voor zover ik het ken) lijkt een "brute-force" sport. Maar ik denk dat voor zo'n motor het zelfde geldt als voor een racemotor, max. toeren is niet max. koppel.
Een echt datalogging systeem voor de racerij (merkenrace bv) kost overigens minimaal een €3.000,- (minimum configuratie aan hard- en software).
tja en verbrandingsuitstoot is dan ook interresant eveneens als idd koppel. ontstekingstiming evt nog.
er is zoveel te meten, daarom ledt ik: stop in uC
Als je eenmaal met zo'n micorcontroller gaat werken, kan je net zo goed meteen drukken, temp, koppel enzo gaan meten.. als je toch bezig bent.
en dan ook nog met een zendertje 
PaWoN
idd de mogelijkheden zijn legio dan, daarom dus ook de uC.
een ATMEGA8 heeft bijvoorbeeld al 6 ad ingangen, via losse AD's kun je dan nog meer inlezen. 
hallo daarro,
Ik heb een leuke site gevonden.
http://www.digitaler-drehzahlmesser.de
alleen maar zelfbouw toerentellers en shiftlights gratis en voorniets alle info en benodigdhedenlijst.
Een idee kan zijn om een black box te installeren, deze zijn er in uitvoeringen die een halve minuut kunnen opslaan met een aantal parameters. Nu heb je niets aan knipperlichten maar deze signalen kun je wel gebruiken voor andere doelen (remmen links/rechts, gas) ik weet niet wat er te koop is maar je kunt dan zelf je pull analyseren. http://oud.refdag.nl/auto/000107auto02.html