Hallo,

Ik heb net een auto accu op mijn radio anagesloten ze waren allebei 12 v en de eerste keer deed hij het ook gewoon. Toen ik het daarna weer probeerde deed hij het niet meer en ook als ik hem nu in het stopcontact doe gaan er geen lichtjes branden en doet hij niets. Kan iemand mij vertellen wat er is gebeurd ? P.s.

bij de radio plugin voor de accu staat :12V DC in

Plus en min omgewisselt?

Ik heb een stekker die van de radio naar een sigaretten aansteker gaat. Die heb ik opengeschroeft en de witte draad aan de + gedraait en de zilveren (zonder plastic er omheen) aan de - (instructies van mijn vader) Klopt dit ?

Ik weet niet of er een zekering in die radio zit (Het is wel een grote radio) Maar als er een zekering gesprongen is, zou dat toch betekenen dat het een te zware accu is geweest? Hij heeft het gewoon gedaan op de accu en ik heb hem daarna zelf uitgezet. Ik heb dus geen knal gehoort en ik rook ook niets.

Op 6 augustus 2010 20:14:41 schreef lukasha:
Maar als er een zekering gesprongen is, zou dat toch betekenen dat het een te zware accu is geweest?

Nee, dan heb je iets verkeerds gedaan (nu ook want het werkt niet meer...).

Doet de aansteker in de auto het nog?

Het kan dus niet zo zijn dat de accu te zwaar is aangezien de radio 12 v is en de accu ook 12 v

de Accu was al t5 jaar oud en is zwakker geworden hij kon dus niet meer het vermogen op brengen om de auto (bus) te starten deze oude accu heb ik er dus uitgehaald en toen aan me radio anagesloten d.m.v een kabbel die van me radio naar een sigarettenaansteker liep, die heb ik opengeschroeft en met draden verlengt en aan de accu aangesloten

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (64%)]

De radio bepaald hoeveel stroom hij opneemt niet de accu.
Dus al zou de accu 12Volt zijn bij 10000 Ampere kan het nog geen kwaad, tenzij je kortsluiting maakt. :+
edit
heeft de accu nu niet gewoon definitief de brui eraan gegeven?

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (18%)]

de radio doet ook niets meer als ik hem op het stopcontact aansluit dus het ligt aan de radio alleen lijkt het me zo sterk dat ik de + en - heb omgewisselt. aangezien hij het eerst nog gewoon een halve minuut heeft gedaan en ik hem ook zelf weer heb uitgezet. Anders had ik toch wel een knal gehoort ofzo ?

Elektronica kan reuk en geluidloos de geest geven. :-)
Post eens een foto van de radio en de aansluiting wie weet ziet er iemand iets.

een gewone draagbare radio schakelt de 230v ingang uit als er een stekker in de 12v adapteraansluiting zit . werkt het ding dan nog niet is de radio zeker ( zekering oid ) , of je hebt een zekering in de tip van de sigarettenaanstekerplug over het hoofd gezien .