Hoe verdeel ik het vermogen,mag ik daarvoor de max spl's gebruiken?
Met de kantelpunten op 265 Hz laag naar midd en 1500 Hz midd naar hoog las ik dat dit op 63% 30% en 7% resp voor laag, midd en hoog komt.Als ik weet dat laag een max spl van 140 dB heeft,neem ik dan - 10 dB voor het midd en -6dB voor het hoog dit tov van het midd?
Kloppen die verhoudingen dan of redeneer ik verkeerd?
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Het wisselfilter verdeelt het vermogen.
Je bericht is nogal hak-op-de-tak, wat ben je aan het bouwen/aansluiten? Klinkt als een PA toepassing als je over zulke SPL's hebt.
Ik sluit me aan bij FuzzBass: dit is een verwarrende vraag. Vertel eens?
Wees je toch al bewust dat dB een uitermate vage eenheid is - eigenlijk is het alleen maar een verhouding.
Verder denk ik dat de door u genoemde percentages alleen kunnen opgaan voor sommige "content" - de meeste muziek van voor 1800 bv. zal nmbm veel minder bas bevatten. Iets meer duiding ware dus welkom.
Ergens ver in mijn achterhoofd zit er een verhouding van 60/30/10% vermogen - bij gelijk rendement - voor bas-mid-hoog maar ik zou begot niet meer weten bij welke scheidingsfrekwenties, misschien 500 resp. 5000 Hz? En ook dat was natuurlijk maar een veralgemening.
Het is voor pa-gebruik,het wisselfilter verdeeld de frequentie.
maar de vermogens zijn toch niet gelijk voor de drie banden,laag,midden en hoog?Voor laag kom ik aan 104dB/1w/1m midd 107dB/1w/1m hoog 109dB/1w/1m.Bestaat er een regel voor die vermogensverdeling?
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Ik denk dat je inderdaad het best uit kunt gaan van de vaak gebruikte verdeling 60/30/10. Maar alleen iemand met echt verstand van het samenstellen van PA-installaties kan je beter advies geven.
Wat ik soms zie is dat een versterkerrack vol zit met allemaal dezelfde versterkers, en dat bijvoorbeeld het laag per kant op één versterker zit (2 kanalen dus met elk een laagkast of gebrugd over èèn kast) en het midden en hoog op elk een kanaal van een andere versterker. Dus 50/25/25. Dat je dan het hoog niet maximaal belast is bijzaak. Als er een versterker uitvliegt, dan kun je de speaker gewoon op een andere prikken: alles is het zelfde.
Corneel,
Zoals ik je lees ben je in de war met de eenheden.
Vermogens meet je in Watts.
In dB meet je geluidsdruk.
Het verband tussen beide wordt bepaald door het rendement van de luidsprekerkast.
Op 9 augustus 2010 18:42:32 schreef big_fat_mama:
Vermogens meet je in Watts.
In dB meet je geluidsdruk.
Met de dB's geef je wel degelijk de verhouding van de vermogens aan.
Maar het is wél duidelijk hoe hij het bedoelt.
Als je de volgende rendementen hebt:
sub 104dB/1w/1m
mid 107
hi 109
=> heb je een theoretische vermogens verdeling nodig van:
sub 55%
mid 28%
hi 17%
Dat is theoretisch. Praktische is het rendement van de sub zeker niet 104dB/1w/1m over de ganse frequentie band.
Hoe kom ik aan de percentages? Wel 104 sub => 107 mid: mid heeft 3db meer rendement 3db = vermogens verdubbeling voor zelfde SPL te halen SPL(dB) = 10log(Pverhouding). Dus om mid en sub even luid te laten klinken heb je 66/33 vermogens verdeling nodig. verschil hi/mid = 2 dB =* factor 1,6 dus het benodigde vermogen voor hi is 1,6 keer minder dan voor mid. Totaal: 55/28/17.
* Wat log-rekenwerk voor nodig factor = 10^(dB_verschil/10)
Edit: Als je 140dB (continue) wilt halen moet je 4kW aan sub hebben aan 104dB/1w/1m.