PELGRIM Electrisch fornuis van PERILEX naar 230V

Hallo,
ik heb een redelijk nieuw electrisch fornuis dat is voorzien van een 380V aansluiting met Perilex stekker.

Nu zou ik dit fornuis willen gebruiken op een normaal 230V aansluiting (3polig)

kan dat uberhaupt of heb ik het verkeerde fornuis gekocht?

De omzetting op de achterzijde is gedaan, maar ik blijf natuurlijk met de 5 draden (2xZw, Bruin/Blauw en Aarde) zitten.

Kan ik dat omzetten naar bijvoorbeeld 2 aansluitsnoeren voor 2 normale 230V wandcontactdozen?

Op het apparaat zit een sticker met informatie.
Wat is het opgenomen vermogen van de oven?

dat kan wel maar dan mag er niks op die groepen bijzitten aan belasting . is het een 4 pitter en een inductie of keramisch ?

ook mag de ene stekker geen spanning kunnen geven als de andere alleen ingestoken is , dwz er mag geen nul verbinding zijn tussen de 2x2 pitten anders gaat het bij de stekker omdraaien knetteren !

ik zou die twee zwarte / blauw en bruine kunnen splitsen en dan idd de zwarte verbinden zodat ze ook in de bedrading van het huis op zwart gekoppeld zijn.
Waar ik me dan wel zorgen over maak is idd het vermogen van de oven.
Ik zal dat vanavond nagaan en dan kom ik er op terug.

ps.
het is een keramische kookplaat.

Het is mogelijk dat je fornuis kan aangesloten worden op 3 x 230V. 2 aparte aansluitsnoeren echter niet.
maar je moet eens kijken aan de aansluitplaats of er geen tekening/schema aanwezig is!! Met deze informatie weten we meer
Merkt en type kan ook wel helpen.

Het is een PELGRIM elektrofornuis type EL 64

4 keramische kookplaten
oven

vermogen kookplaten 5.8KW
vermogen oven 2.5 KW
De aansluiting op de achterzijde is inmiddels omgezet naar 230V
er zijn twee zwarte aansluitingen L1 & L2
er zijn een bruine (N1) en een blauwe N2 aansluiting.

Daar we geen Perilex aansluiting hebben is volgens mij de keuze:
- twee aanlsuitsnoeren, ieder in een stopcontact aangesloten op een eigen groep (dus 2 separate groepen)
- twee aansluitsnoeren koppelen waarbij slechts 1 van de 2 op enig moment gebruikt kan worden. Hiermee zouden we overbelasting vermijden.

Wat ik dus wil doen is 1 aansluitsnoer koppelen op L1+N1 en 1 aansluitsnoer op L2+N2. Afhankeljk van de keuze werkt dan de oven of de kookplaat.

Kan dit op deze manier?

Uit 1 groep kun je max 3600 watt halen.

Ik neem aan dat de oven een fase en nul heeft en je kookplaat 2 fasen en 2 nullen.
Daar heb je dus 3 groepen voor nodig die nergens anders voor gebruikt worden.

Ik zou dus toch een perilex plaatsen voor de kookplaat en een losse groep met stopcontact voor de oven.

[Bericht gewijzigd door Kevinoud op (12%)]

bedankt voor het antwoord

het is een studentenhuurflat met alleen gewone 230v stopcontacten
daar komt dus geen 5,8KW uit.

Er zit wel een dubbele groep (dus 2 schakelaars aan elkaar) maar geen perilex stopcontact.

Hoe nu verder?
Het fornuis verkopen of een van de keramische kookpunten afkoppelen zodat het vermogen tot de helft wordt verminderd?
Dan kan het wel op 1 groep...met 1 aansluitsnoer voor de kookplaat 2.6 KW en 1 aansluitsnoer voor de oven (2.5KW).
een tegelijk in het stopcontact

als er wel een automaat zit , dan kan de perilex weleens achter de keuken zitten verstopt . of er is een verplaatsing geweest van de keuken en op de oude plaats zit een blinddeksel .

loopt er wel draad vanaf de automaat ? het komt vaker voor dat er wel een automaat zit maar geen aansluiting is aangebracht .

kun je ook geen gas gebruiken ? want dit is niet te doen met 2 groepen , je kunt zo maar 1 grote en kleine pit tegelijk gebruiken , 2 grote kan al niet op 1 stekker . dan is het beter om per 2 pitten een groep te gebruiken en de oven bij 1 deel steken met een 3e stekker . ga je dan koken met oven en pitten dan kun je de oven ruilen van groep met de 2 pitten . let wel dat je waarschijnlijk maar 1x 35 amp voeding hebt , dus een waterkoker erbij kan al zat zijn ....

Ik zou ook eens achter de keuken duiken. Er zit op veel plaatsen inderdaad al een perilex mogelijkheid ingebouwd. En als je het op 3 groepen aan wil sluiten zul je ook kabels moeten trekken. het lijkt me niet dat je in de keuken drie volledige groepen tot je beschikking hebt (waar dus niks anders op zit).

Trek dan direct de juiste kabels met een perilex erachter.

Zelf knutsel acties als dit worden meestal niet gewaardeerd door de huisbaas en zeker niet door de verzekering.

er is maar 1 stop in de schakelkast, dus meer dan 3,5KW kan er helemaal niet geleverd worden.

Dat is dus wel een teleurstelling want daarmee kun je maximaal 2 kookplaten aansluiten.

Zou ik 2 kookplaten kunnen loskoppelen en de oven een eigen aansluitdraad geven zodat de een of de ander gebruikt kan worden maar het toch steeds onder de 2,8Kw blijft in totaal.

Vraag: voordat ik begin te schroeven aan dat fornuis, is er uberhaput een splitsing te maken tussen oven een kookplaat?

Hoi,,,

Verkoop dat ding , en koop bij blokker of zo een 2 pits elektrische kookplaat.
Meer kun je toch niet aansluiten op je 16 Amp /3680 Watt zekering.

Koelkast tv, radio .etc.. verbruiken ook al constant de nodige watjes , wat hou je dan nog max. over ?.

Een elektrische kookplaat + oven is de minst gunstige optie , als je maar een zekering/groep hebt.

De minimale aansluiting is 2*230Volt 2 aparte groepen vanaf je meterkast , dan bv. in de keuken een perilex aansluiting.

De meest ideaale aansluiting is op 3 aparte groepen vanuit je meterkast , en dan weer een perilex aansluiting.

Er zijn meerdere aansluitingen mogelijk op de perilex,

(1) 2* fasedraad + 2* nul draad
=2fase 230 Volt 2*16Amp=32Amp =230Volt*32Amp=7360Watt

(2) 3* fasedraad
=3 fase 380Volt 3*16Amp=48Amp =380Volt*48Amp=18240Watt

(3) 3* fasedraad + nul draad
Zelfde als (2) de nuldraad + 1 fase wordt gebruikt voor bv. 230Volt lampje van oven.

Maar je hebt dus geen perilex in de keuken en ook maar 1 groep,
Ombouwen ,, niet doen

Gas of een elektro tweepitter..... that's the question....

bert,,

een los inductieplaatje halen met 2 pitten , 79 euro bij de makro .

evt een magnetron met oven erin , die zijn maar 1600 watt op de ovenfunctie .