Transistor stereoversterker afstellen/bias?

Ik heb hier een: Teleton saq-408 stereo versterker uit de jaren 70 (aldus google)
Wegens het niet werken van 1 van de 2 speaker uitgangen heb ik hem uit elkaar gehaald. Na wat prutsen en simpele metingen met een eenvoudige multiemeter blijkt de eind condensator defect (c140).
Ook waren er 2 regelbare weerstanden uit elkaar gesprongen. (VR101 en VR102)
Nu heb ik ze vervangen voor 2 anderen maar ik heb geen idee hoe waarop ik ze moet instellen.

En nu heb ik ook nog (zonder eerst na te denken) aan VR103 en VR104 gedraaid. Wel in dezelfde stand terug gezet maar of ze goed staan?
Hier een link naar het schema http://wegavision.pytalhost.com/teletonSAQ408/TeletonSAQ408_13.jpg

Ik heb al gegoogeld maar (als het al over transistor versterkers gaat) snap ik er geen perpernoot van, er word er met lange voor mij niet te bevatten formules gesmeten. :(

Kortom, hoe krijg ik dit naar hoe het zou moeten zijn.
En nog een vraag hoe erg is het als ze niet goed staan ingesteld?

ps: Ik heb de versterker beluisterd en hij klinkt verrassend goed na het vervangen van de 2 eind condensators (ik heb ze beide vervangen)

wel als het geluid goed klink is het waarscheinlijk wel in orde

normaal zijn deze dingen om het geluid bij te regelen of de versterking of dergerlijke

een echte positie gaan geven wordt lastig

de 103 en 104 zorgen ervoor dat de transistoren al een kleine voor spanning krijgen zodat er geen 0,7v van het signaal nodig is om deze te laten geleiden.
Als je aan de ingang een sinus aanlegt moet je deze zo draaien dat er geen vervorming optreed rond de DC overgang

de 101 en 102 zijn (ruw gezegd) voor de versterking in te stellen.
Meer om te zorgen dat de uitgang niet tegen de voeding aan loopt

Helaas ben ik niet in het bezit van een apparaat waarmee ik een sinus aan kan leggen, zijn er wat dat betreft nog meerdere oplossingen?
Bijv. zo afstellen als er geen ingangs signaal is er 0,7v op de basis van de transistor staat? Of sla ik nu volledig de plank mis?

En VR101 en 102 zijn dus eigenlijk onbelangrijk zolang ik de versterker niet voluit/ erg hard zet?
Ik neem aan dat ze wel gelijk moeten staan, zo ja is er nog een beste manier van meten of gewoon de weerstand meten en gelijk zetten?

Op 27 augustus 2010 20:48:13 schreef Dmaster:
Bijv. zo afstellen als er geen ingangs signaal is er 0,7v op de basis van de transistor staat? Of sla ik nu volledig de plank mis?

Helemaal mis. Meet de spanning over de emitterweerstand, moet zo'n 12-25mV zijn. Over elke emitterweerstand die spanning.

En VR101 en 102 zijn dus eigenlijk onbelangrijk zolang ik de versterker niet voluit/ erg hard zet?

Nee, die instelpotmeters zijn er voor de ruststroominstelling.
Edit: Niet correct, zie volgende post.

En kijk uit, oude potmeters hebben last van een zwevende loper, en dat kan je versterker opblazen. Bij jouw sprongen ze al uitelkaar.

Een te lage instelling en je versterker vervormt, een te hoge instelling en je versterker wordt te heet.

Altijd voor het afregelen een lamp in serie met het net zetten en de potmeters afregelen op minimale spanning over de emitterweerstanden.

Zonder lamp kan de eerste keer inschakelen meteen de laatste keer zijn voor veel onderdelen.

Meet de spanning over de emitterweerstand, moet zo'n 12-25mV zijn. Over elke emitterweerstand die spanning.

Even voor de duidelijkheid.
Ik moet dus over de weerstanden R155 en R156 12-25mV meten?

En nog over VR101 en 102.
Is daar nog een meetwaarde voor, aangezien ik geen vervorming (of eigenlijk verandering van het geluid) hoor als ik daar aan draai (bij het luisteren naar muziek)

Op 27 augustus 2010 21:22:59 schreef Dmaster:
[...]
Even voor de duidelijkheid.
Ik moet dus over de weerstanden R155 en R156 12-25mV meten?

R161, R162, R163 en R164, wat jij doet heeft geen nut.

En nog over VR101 en 102.
Is daar nog een meetwaarde voor, aangezien ik geen vervorming (of eigenlijk verandering van het geluid) hoor als ik daar aan draai (bij het luisteren naar muziek)

Edit: Vr101 en Vr102 zijn er niet voor de ruststroominstelling, dat wordt gedaan door Vr103 en Vr104. Ga daar niet zonder reden aan draaien.

Vr101 en Vr102 regelen wat anders: Q109 en Q110. En indirekt het spanningsnivo op de uitgang van de versterker (voor de elco!). Deze spanning moet de halve voedingsspanning zijn voor een zo groot mogelijke uitsturing. Meet de aangegeven punten rond Q109 en Q110 en stel de potmeters in volgens schema.

De helft van de voedingsspanning is (gemeten versterker aan vollume op 0) 40,1V:2= 20,05
Maar ik snap even niet tussen welke punten ik dat moet meten.
Je zegt rond Q 109 en 110, maar dat klinkt mij een beetje vaag.
Kan je het iets duidelijker uitleggen?

Spanningen meten die in het schema staan, tov de massa.

Het lijkt nu allemaal netjes in orde.
Alleen de 18V bij Q109 en 110 haal ik niet, daar kom ik op een 16V en 15,7.
Echter is de voeding spanning ook in werkelijkheid lager dan opgegeven. Dat zal de reden dan zijn neem ik aan (correct me if i'm wrong)

Nu weet ik redelijk zeker dat die niet door een lompe verkeerde instelling defect raakt.

Dank voor alle hulp!

De voedingsspanning kan wat afwijken, de andere spanningen dan evenredig ook.
Ook kan C313 minder worden waardoor de voedingsspanning wat inzakt, is pas erg als je brom hebt.