DEH-P8400MP verliest instellingen na paar dagen

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn Pioneer DEH-P8400MP autoradio.
Hij verliest constant de instellingen.
Eerst gebeurde het eens in de zoveel tijd, maar het werd steeds frequenter, tot het moment dat hij zelfs de instellingen al kwijt was na een tank beurt (+- 10 minuten).

De autoradio heeft al zo'n 4 jaar in deze auto zonder problemen gefunctioneerd.

Wat heb ik zelf al geprobeerd:
Andere autoradio (ook Pioneer) in de auto, geen problemen. (onthoud de instellingen gewoon)
Bekabeling doorgemeten van de DEH-P8400MP. (deze is in orde)
printplaat met loep bekeken. Geen onderbroken spoortjes of solderingen te zien.

Iemand een idee waar ik het zou kunnen zoeken?
Het blijft namelijk een geweldige radio met perfect geluid en een van de mooiste ooit gemaakt (met het dubbele (openklappende) scherm)!

p.s. Heb ervaring met SMD solderen, heb alleen helaas geen beschikking over een scope. (uiteraard wel een redelijk uitgebreide multimeter)
De flatcables van beide displays heb ik al vervangen. (had ook problemen met uitvallen radio bij openklappen van het scherm, was hierna opgelost)
Als het warm is in de auto (in de zomer) gaat het display ook soms niet open (elektrisch). Je kan dan op de knop "open" drukken wat je wil, je hoort wel een pieptoon dat hij de toetsindruk registreert, maar het scherm gaat niet open.
Als jullie meer informatie nodig hebben, hoor ik het graag!

heeft je radio spanning nodig om het geheugen vast te houden ? zo ja dan is er een probleem met de memorydraad naar de vaste spanning . zo niet is de interne backupcel leeg of de memorycap is stuk.

de gele aansluiting moet konstant 12 volt zijn,is de zekering goed hiervan? testman was me voor.
de tandwieltjes en lagertjes van display schoonmaken en smeren.

gr, weetal

Hallo Testman en weetal,

Bedankt voor de reactie.

Hij heeft een gele draad nodig om de instellingen te bewaren (constante 12 volt).
De aansluiting hiervan tot aan de bedrading van de radio zelf is goed (zie, getest met andere autoradio die ook een constante 12 volt nodig heeft en wel zijn instellingen blijft bewaren)
De bedrading (dat kleine stukje kabelboom dat bij de radio hoort) heb ik doorgemeten en werkt. (multimeter er op en dan bedrading alle kanten op bewegen)
Ook zitten de draden op de goede plek, want het heeft vier jaar op deze manier goed gewerkt.

Ik vrees dus dat het ergens in het apparaat fout gaat, maar ik heb geen datasheet o.i.d. van deze radio kunnen vinden, dus ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen met zoeken.

Ook het smeren van de tandwiellen etc. het open en dicht gaan gaat nu gewoon prima. alleen als het erg warm is doet hij het niet, en maakt hij uberhoupt geen aanstalte om open te gaan... (geen beweging, hoe klein ook waar te nemen, en geen geluid van een motortje dat probeert het scherm te openen)