Problemen verlichting aanhanger

Ik ondervind een probleem met de verlichting van mijn aanhanger.

Allereerst dient gezegd dat het een 'oudje' is, zonder mist-achterlicht.

Na het aansluiten op mijn auto werken de richtingsaanwijzers (en ook de gevarenlichten). Als het daglicht aan is, brand er echter ook 1 remlicht.

Achter de auto van mijn vader, knapt gelijk de zekering van de achterlampen.

Daarnaast heb ik geen problemen als de aanhanger achter de auto van mijn vriendin zit.

kortom, 3 situaties die per auto verschillen. Waar moet ik het zoeken?

zorg dat alle auto's en de aanhanger hun stekker volgens deze europese normen aangesloten zijn

dan ondervind je zeker geen problemen meer

!overload! to much information in this signature!

Zonder even te meten is het niet makkelijk de juiste diagnose te stellen, maar ik vermoed het volgende:

De verlichting van linkerkant en rechterkant aanhangwagen zijn normaal gescheiden, net zoals bij een auto (zou moeten).

Ik vermoed dat de beide zijden op 1 draad zijn gezet in de stekker (of verderop op de aanhanger). Hierdoor werkt dit bij de auto van je vriendin zonder problemen. Bij de auto van je vader sneuvelt de zekering omdat deze auto de beide zijden (wss) via 1 zekering voedt en in het stopcontact van de auto zijn de beide zijden van de aanhangwagen doorgevoerd op 1 lijn van de auto (dus bv linkerkant verlichting auto is gebruikt voor links en rechts bij de aanhanger). Bij jouw auto is dit wss gescheiden doorgevoerd (dus 2 zekeringen, 1 links en 1 rechts). Het remlicht is verbonden met de draad waar normaal de andere zijde van de rijverlichting op zit. Dit verklaart het branden ervan bij jouw auto en het springen van de zekering bij je vader's auto.
Er zijn op't internet schemaatjes te vinden over hoe dit normaal allemaal zou moeten aangesloten worden, google er maar even op en kijk je aanhangwagen even na.

Ik wil een ding toevoegen: Massa.

bij dat soort dingen altijd goed de massa controleren zowel op de aanhanger en de auto