buizen versterker met transistor ingang.

hallo:
ik heb net een buizen versterker gereviseerd met een transistor ingang , er is echter 1 probleem. de transistor orgineel 2n591 was stuk zodat ik een vervanger heb geplaatst( dit is een ge)de vervanger is van het type ac126( ook een ge)nu is het net of het zwaar stormd in de versterker.daarna heb ik met een silicium geprobeerd, bc327, dan is de storm weg maar zodra ik de ingang inplug heb ik een zware brom.iemand een ideetje
ivo

Hugo Welther

Moderator

Si en Ge transistoren kan je niet zomaar onderling verwisselen.
De specificaties zijn totaal verschillend. Een Si-tor heeft een Vbe van 0,7V een Ge-tor van 0,2 - 0,3V.

Dat stormen is waarschijnlijk het lawine-effect in de tor doordat er teveel stroom loopt. Een AC126 heeft genoeg aan een Ic van 1,5mA, de 2N591 zit rond de 50mA.
Een betere vervanger was een AC128 geweest.

Kan ook zijn dat de ingang nu staat te oscilleren. Heb je de shieldaansluiting (S) van die AC126 aan de GND geknoopt.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

wat bedoel je met shield.gewoon de buitenzijde van de tor.hij heeft voor de rest enkel 3 aansluitingen.b;e;c;
ivo

Hugo Welther

Moderator

De AC126 heb je in twee uitvoeringen met en zonder shield aansluiting.

De shield is de metalen buitenkant.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

hallo:
ik heb na wat zoeken een tor type ac180 geplaatst.rest(ac128) hadden ze niet in stock.de spanning naar de tor heb ik ook moeten verminderen en nu is de storm verdwenen.
mijn dank voor de tip.
ivo