Creative Inspire p580 Werkend op 12volt loodaccu

Hallo,

Ik ben onlangs overgegaan op een 5.1 Philips receiver en een 7.1 creative set voor mijn pc. en nu heb ik mijn oude Creative P580 5.1 over.

Nu dacht ik misschien kan ik hier wel gewoon een soort draagbare speakerset van maken. Ik heb hier een 12volt 7ah lood-acid accu liggen. nu wil ik deze hierop aansluiten (intern in de subwoofer bouwen, dit gaat miss tenkoste van de subwoofer maar dit is haast verwaarloosbaar klein) zodat hij draagbaar wordt. maar nu wil ik hem ook kunnen opladen met de bijgeleverder adaptor van creative.

Weet 1 van jullie een omvormer van 12 naar 13,8volt zodat ik mijn loodaccu kan opladen? en kan ontladen met 12volt zodat ik mijn set niet opblaas met 13,8

Specificaties 5.1 set

RMS per uitgang : 6Watt
RMS Subwoofer 17 Watt
Ohm Sub: 4Ohm
Ohm Speakers: 4Ohm
U: 12v
I: 4,3A

Specificaties accu

U: 12v
I: 7ah
Dient geladen te worden met 13,8volt

http://img.toya.net.pl/recenzje/creative_inspire_p580_08.jpg

U is spanning, en geen stroom. I is de stroom.

Overigens zal je je accu met de originele voeding niet op kunnen laden, tenminste, niet zonder een schakelende regelaar...

Gebruik gewoon een normale lood-accu lader. Overigens snap ik niet waarom je niet gewoon een stereoset neemt, want buiten merk je vrij weinig van surround, vooral omdat een MP3 die informatie ook niet bezit.

-1ste reden is omdat ik deze set al bezit en anders zou ik deze moeten vervangen en een andere kopen.

-2e deze set heeft 5 individuele versterkers en ik heb de chip zo gemodificeert dat hij nu op de witte aansluiting (AUX) van een 2.0 signaal een 5.1 signaal maakt met 2x stereo en 1 center (hoge tonen) en 1x bass (lage tonen). dus dat is allemaal geregeld.

-Hier is de achterkant te zien van een vergelijkbare set welke wel werkt op 13,8v:
http://www.xbitlabs.com/images/multimedia/creative-t5900/back-s.jpg

-de Groen-Oranje-zwart zijn nog steeds voor surround te gebruiken en de witte vervormt de muziek van 2.0 naar 5.1 stereo 2weg.

-Als ik de normale loodaccu lader zal gebruiken zit ik nog steeds met het probleem dat ik met 13,8volt de set laad. waardoor de set dus wordt opgeblazen, of beschadigt.

Maar je kan de set simpelweg niet voeden en tegelijkertijd gebruiken (ja het kan wel, maar het nut zie ik er niet van in: zorg dat je de accu gewoon apart laadt, en gebruik een losse voeding voor de set zelf)

Je kan wel met een losse voeding wat klooien met diodes, zodat je met dezelfde voeding zowel de set kan voeden als de accu kan laden, maar hoe goed dat werkt weet ik echt niet.

Deze set (Ik had hem zelf ook, heb hem uit elkaar gehaald) heeft een adapter van 12V AC.
Dit wordt intern gelijkgericht, je hebt hier dus iets van 16V DC. Hang hier iets van een spanningsregelaar aan om 13.8V te maken, en een diode anti-parallel ernaast om op de batterij verder te spelen als je de adapter lostrekt. Je hebt wel een lager vermogen beschikbaar door die lagere spanning.

Om nu alvast te testen of hij naar wens werkt op die accu kun je die gewoon parallel aan die dikke elko zetten (Wel de netspanning los laten! ;))

O, en: hij staat nooit écht uit, een fysieke schakelaar kan dus wenselijk zijn.

Op 4 september 2010 23:09:10 schreef Goeievraag:
Deze set (Ik had hem zelf ook, heb hem uit elkaar gehaald) heeft een adapter van 12V AC.
Dit wordt intern gelijkgericht, je hebt hier dus iets van 16V DC.

Hier heb ik nog niet eens opgelet. Dit klopt inderdaad. Ja waarschijnlijk krijg ik iets minder vermogen maar doordat de accu maximaal 12volt DC kan leveren, maar ik denk dat het nogsteeds beter is dan menig ander stereo setje. u zegt "ik heb hem ook gehad". heeft u hem verkocht of is deze overleden:P?

Hang hier iets van een spanningsregelaar aan om 13.8V te maken, en een diode anti-parallel ernaast om op de batterij verder te spelen als je de adapter lostrekt.

Weet u ook heel toevallig een spanningsregelaar en welke diode ik kan gebruiken om dit werkend te krijgen?

Om nu alvast te testen of hij naar wens werkt op die accu kun je die gewoon parallel aan die dikke elko zetten (Wel de netspanning los laten! ;))

Ik heb de set van binnnen nog niet helemaal bekeken (behalve de stereo surround modificatie) omdat de Subwoofer vastgesoldeert zit op de kabels die van de chip afkomstig zijn vandaar dat ik de set nog niet helemaal kan ontleden, eerst moet ik dus even deze aansluitingen desolderen. daarna zal ik een foto laten zien van de binnenkant zodat verdere hulp vergemakkelijkt wordt.

O, en: hij staat nooit écht uit, een fysieke schakelaar kan dus wenselijk zijn.

Dit ga ik zeker doen, misschien nog met een ledje erop zodat het allemaal wat kitsch en stylisch wordt (blauwe led)haha :P

[EDIT]

http://img442.imageshack.us/img442/9903/05092010527.th.jpg

Hier is een foto van de binnenkant, nadat ik de subwoofer gedesoldeerd had. Rechts op de foto.

Op 5 september 2010 14:21:13 schreef Nighthunter:
[...]
heeft u hem verkocht of is deze overleden:P?

De volumeknop was verrot. Heb van de drivers maar een compact paar speakers gemaakt. :P

Weet u ook heel toevallig een spanningsregelaar en welke diode ik kan gebruiken om dit werkend te krijgen?

Je kunt de mini LM317 voeding gebruiken. Diode D1 kun je weglaten. Zelf zet je een diode van de uitgang naar de ingang van dit schema. Elk type is goed, maar als je een skottky gebruikt verlies je 0.3V minder. Accu gaat (dus) aan de uitgang.

Hier is een foto van de binnenkant, nadat ik de subwoofer gedesoldeerd had. Links op de foto.

Handig dat je zegt dat het links op de foto staat, ik dacht even dat de versterker dat ding recht was :P;).
Maar serieus: die grootste elko linksboven kun je verbindt je door met de ingang van het voedingsschema.

Op 5 september 2010 23:45:28 schreef Goeievraag:
[...]De volumeknop was verrot. Heb van de drivers maar een compact paar speakers gemaakt. :P

Dit is toch makkelijk te verhelpen? maak er een schakelaar van of een nieuwe volume regelaar. heb zelf ook een schakelaar aan mijn nieuwe creative setje gemaakt zodat ik niet telkens alles met die afstandsbediening moet doen want mijn volume regel ik toch vanaf mijn toetsenbord.

[...]Je kunt de mini LM317 voeding gebruiken. Diode D1 kun je weglaten. Zelf zet je een diode van de uitgang naar de ingang van dit schema. Elk type is goed, maar als je een skottky gebruikt verlies je 0.3V minder. Accu gaat (dus) aan de uitgang.

ok ik zal hier eens na gaan kijken. bedankt.
Heeft u toevallig ook een tip waar ik deze componenten kan halen? Want ik wilde deze schakeling 1 keer eerde maken maar kwam toen vast te zitten toen ik niet de juiste componenten wist te bestellen en heb het toen maar laten zitten. Omdat ik ook ben begonnen met een studie Technische Informatica op het Saxion. Maar ben nog maar net begonnen en ben momenteel meer gericht op de software kant van de opleiding. En hier dus nog niet zo veel vanaf weet.

Ik neem aan dat hier alle componenten al zitten ingesoldeert? : Linkje

[...]Handig dat je zegt dat het links op de foto staat, ik dacht even dat de versterker dat ding recht was :P;).
Maar serieus: die grootste elko linksboven kun je verbindt je door met de ingang van het voedingsschema.

Hehe klopt:P de foto is gedraait heel af en toen doet mijn camera dat. ziet hij blijkbaar de lengte en breete niet goed voor een of andere misterieuse reden. vraag mij niet af waarom. ik heb hem serieus links op de foto gezet en zodoende dat hier dus neergezet :P

Ach, die volumeknop was gewoon de druppel, ik wilde iets beters :).

Je conrad-link werkt niet, je moet die speciale link kopiëren bij "Directe productlink"

Voor winkels: kijk hier eens: http://www.circuitsonline.net/shops/

Toevoeging: Ik zei eerder dat je elk type diode kunt gebruiken. Dat klopt, zolang hij minimaal 2A nominaal aan kan.

[Bericht gewijzigd door Goeievraag op (20%)]

Daar zitten geen componenten in gesoldeerd, je zult dus zelf nog de weerstanden en condensatortjes moeten halen. Ook is het een smd-versie, dat soldeert zo lastig. Beter neem je deze

Je hebt dan nog wel de weerstanden e.d. nodig, maar het soldeert wat makkelijker, en hij is beter te koelen.