Voeding Philips PM2517

Arco

Special Member

Onlangs is mijn verzameling uitgebreid met een PM2517E. Helaas ontbrak de adapter (PM9218). Weet iemand of dit gewoon een 9v DC adapter is, of gestabiliseerd?

Ik wilde ook de voeding geschikt maken voor oplaadbare cellen, maar standaard horen hier 4 baby-cellen in van 1.5v (Volgens de handleiding een DEAC RS15, GE GCT 1.5SB, of FURUKAWA S104 NiCd cel, maar die exoten bestaan helaas niet meer.)

Zou de voeding aan te passen zijn voor 4.8 volt i.p.v. 6 volt?

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm2517e_power.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

d'r zitten gewoon 4x engelse staaf cellen in , die zijn wel 1,2v per stuk.

een pm serie adapter is gewoon een goede behuizing maar verder is het over het algemeen geen gestabiliseerde voeding .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Engelse staaf = Baby-cel... ;)
Maar normale zijn toch echt 1.5v. (als ze niet leeg zijn...)
NiCd's van 1.5v zie je zoals gezegd niet meer...
Zoals het nu is, is 4.8v te weinig. (En voor 5 cellen heb ik geen plaats...)
Ziet er verder nog als nieuw uit. Alleen mV bereik wil niet terug naar 0, moet ik nog naar kijken. (Zweeft meestal tussen 10...40mV)

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm2517e-2.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 5 september 2010 17:33:54 (32%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

op ac mv zweven alle meters wel , alleen als de hele wijk zonder stroom zit om je heen komt deze waarde bijna op 0 . ( houd die pennen maar eens in de buurt van een spanningsvoerende trafo ) :)

je kunt ipv babycellen er penlite's inzetten , toen die meter uitkwam waren er geen baby cellen die meer als 1500mah waren , penlite's kunnen dat makkelijk aan nu . ( als je de leddigits kunt dimmen met een serieweerstand dan gaan de accu's nog langer mee )

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=2394&mode=view

Ik heb de originele adapter, wat wil je precies weten dan meet ik het wel even voor je. ik heb ook de LCD uitvoering. Helaas is de display daarvan defect. Hij gaf nog wel wat aan maar was voor een groot deel zwart. De meter doet het dus nog wel. In een fluke 8022 heb ik zelf een ander display gezet maar die philips display is erg groot en ik heb nog niet gevonden wat er in zou kunnen.

Jou meter is autoranging (en ook TRMS trouwens) en dan staat hij zonder input, op het mV bereik wat te zweven. Dat doet de mijne ook. De mijne klopt nog goed. Ik heb hem dus nog niet gecalibreerd, dat is een rotklusje bij die serie. De twee analoge ernaast heb ik wel gedaan.

Een gewone batterij is officieel 1,5V maar meestal meet ik toch wat minder. Een nicad 1,2V. De mijne werkt ook op 4 gewone C-cellen. Maar ik verkoop zaklampen en alle zaklampen met 4 cellen die ik tot nu toe gezien heb zijn met 4,8V lampjes uitgerust.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 5 september 2010 18:20:04 (74%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

fred ik kan er redelijk vanuitgaan dat je alles wel hebt uit de pm series van philips en anders wel gehad hebt ooit :)

er staat trouwens een pm2424 op mp , die had jij toch ook 1 ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Volgens de afstelprocedure moet op autorange DC volt de meter op 00.00mV +/- 1 digit komen met kortgesloten ingang.
40mV is dus veel te veel.
Ben bezig met de fout opspoor procedure, volgens die zou de BSV80 defect zijn. (Ik zal 'm er eens uithalen.)

@fred: Wat de adapter betreft wou ik alleen weten of dat een'gewone' is (trafo/brugcel/elco) of een gestabiliseerde.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik zei ook ac , op dc moet hij wel op nul komen . maar vuile potmeters en losse contacten zijn hier eerder een oorzaak van . als er een tor stuk is dan wijkt er meer af , vaak ook dc stroom .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Bij mij is het inderdaad nul bij kortgesloten ingang. Alleen in de VAC stand wordt dat geen nul.

De adapter is 9,1V 150mA secundair.
Primair 220V 50..60Hz 3VA

Onbelast 9,83VDC, belast met 100ohm is dat 9,03V

LET OP, de stekker is afwijkend. Er zit een verjonging in het kunstof maar dat zal geen probleem zijn met een mesje of vijltje. De buitenkant van de connector is positief en het gat in het midden is negatief. Net anders dan wat je meestal ziet. De punt van de connector heeft nog een dikkere kunstof ring. Die zal wel de schakelaar open zetten die omschakelen tussen met en zonder batterijen verzorgt.

Testman, (ik zou mijn nick moeten veranderen in Meetman ;-) )
Ik heb geen 2424, wel een 2454 en een 2436 (zonder schema en defect)
Wel een gaaf ding die 2424 voor een leuk prijsje. Hij heeft nixies :-) is bij toch bij jou in de buurt ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

0mV AC zul je met een TRMS meter ook niet halen als de hele wijk zonder stroom zit (tenzij de batterijen leeg zijn ;)). De TRMS convertor zal altijd een offset hebben, zie Keithley: Volts: Why do I have an offset in AC Volts with a short applied?.

alleen als de hele wijk zonder stroom zit om je heen komt deze waarde bijna op 0

ik zeg ook bijna ......

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Heb de meter weer redelijk werkend. Het niet op nul komen kwam door geleidingen in de draaischakelaar.
Het reinigen met alcohol deed het niet, voorzichtig de tussenruimtes tussen de printbanen met een stukje 800 schuurpapier opschuren wel.
Het ijken was wel een lastig klusje met diverse weerstanden die een beetje moesten worden aangepast.

Heb gelijk de boel van Ni-MH voorzien. Penlite houdertjes passen er met wat vijlen precies in...

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm2517e-new.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Mooi werk, ik vind het fijne meters. Ik gebruik ze niet zo heel veel, ze zijn wat traag maar het leest makkelijker af dan een LCD display. Voor mij is het meer een verzamelstuk dan dagelijks gebruik.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Vanwege het grote stroomverbruik, heb ik de meter maar eens onder handen genomen.
Origineel gebruikt de meter 119mA, na de upgrade nog maar 28.7mA...
Ik zal e.e.a. beschrijven voor de geinteresseerden:

1. De 5 rode leds (V750, V752, V753, V754 en V755 worden vervangen door wat nieuwere broeders die niet zo gulzig zijn. De serieweerstanden van de leds (R701, R710, R711) van 270 Ohm worden vervangen door 4k7. Totaal bespaart dit al 20mA...

2. De 7 segments displays worden ook door wat nieuwere vervangen. Het oude type is de HP 5082-7760, en de nieuwe is de Avago HDSP-E103. De nieuwe displays gebruiken bijna 10x zo weinig stroom als de oude, en geven ook nog meer licht. Ze zijn pin-compatible.
De serieweerstanden R703, R704, R705, R706, R707, R708, R709, R712, R713, en R714 van 270 Ohm worden vervangen door 2200 Ohm

3. De 4 stuurtorren V701, V702, V703, V704 (BC547) zijn vervangen door BS170, de basis/gate weerstanden R715, R716, R717, en R718 van 680 Ohm worden ook 4k7. De BS170 worden hetzelfde gemonteerd als de BC547's (bijna plat op de print), anders stoten ze hun bolletje tegen het plexiglas venster...

Na afregelen blijkt er een kleine afwijking (1 a 2%) te zitten in het 10...100kOhm bereik, dit is te wijten aan het IC OQ0063, een constant current source. Mocht iemand nog een oude defecte meterprint hebben waar nog een goed IC op zit, houd ik me aanbevolen...
(Dan kan ik dat ook nog in orde maken)

Met het oude display:
http://www.uploadarchief.net/files/download/pm2517e-ledold.jpg

Met het nieuwe display:
http://www.uploadarchief.net/files/download/pm2517e-lednew.jpg

De displayprint:
http://www.uploadarchief.net/files/download/pm2517e-ledpcb.jpg

Gelijk maar een 'charge' led op gezet:
http://www.uploadarchief.net/files/download/pm2517e-chg.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Mooi gedaan, dat scheelt aanzienlijk. Ik gebruik hem nu op adapter maar oplaadbaar en met fellere LEDs is hij veel bruikbaarder. De originele leds zijn nogal flets vind ik. Missvhien doe ik dat ook nog eens. Eerst de 2517 LCD versie zien te modden. Zal wel niet naar LEDs kunnen en een lcd display zql ook wel lastig worden. Het is bijna twee keer zo groot als wat in mijn fluke 8022 zit. Moet dan ook nog 4,5 digit zijn dacht ik tenminste.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Misschien is dit iets voor de 2517X. Is 4 1/2 digit met dp.'s, alleen natuurlijk geen Ohm/volt aanwijzing erop. Ik weet ook niet hoe groot de cijfers op het origineel exact zijn, deze zijn 1 cm hoog...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

@Arco,
Weet je nog waar je die displays gekocht hebt ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Bij Farnell, maar die schijnt ze niet meer te hebben. Mouser nog wel.
Of hier: https://www.ebay.de/itm/7-Segment-Anzeige-LED-Display-11mm-Red-HP-HDSP…

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 5 juni 2018 10:00:59 (45%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com