Mijn subwoofer is er helaas mee gestopt.
Na het openen bleek waarom:
Ring trafo is heel warm geweest en dus gesmolten en
een aantal andere componenten zijn naar mijn idee ook defect.
Trafo heb ik uit de sub gehaald en 230V op gezet(opveilige afstand uiteraard) en de trafo werd heel erg warm, ik denk dat ie in vlammen op was gegaan als ik de stekker erin zou laten.
De andere componenten zijn 2 condensatoren van elk 100V en 10uF en
2 torren de TIP32C R en de TIP31C, deze componenten heb ik al nieuw liggen, maar het probleem is de ringtrafo.
Deze heeft 2x 48,2V en een nul, vermogen staat er niet op.
Verder staat er nog op:
MAIN TRANSFORMER
150-R4055904A-E
Zhong Shan Yi Qi
Iemand een idee waar deze trafo te verkrijgen is en wat de oorzaak is geweest van het defect?
Mvg
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Lijkt erop dat de eindtrappen zijn gesprongen en daardoor de voeding kortgesloten hebben. Op deze manier wordt de trafo dusdaning heet dat de isolatie rond het koperdraad begint te smelten en zorgt voor kortsluiting. Wellicht kun je een service manual bemachtigen en een universe trafo vinden? Ik schat hem een VA of 300, heb deze sub ook gehad.
Bedankt.
Ik neem aan dat je met de eindtrappen de torren bedoeld die ik nieuw heb liggen?
Aangezien er op 2 na verder geen vermogenstorren inzitten.
Eigenlijk wel vreemd dat de trafo zo warm is geworden want er zit een hitte schakelaar in de trafo die hem normaal gesproken zal uitschakelen bij 115 graden C.
Valt denk ik niet mee een service manual te vinden, ik had er al naar gezocht maar nog zonder resultaat.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Je weet het voltage van de originele ringkerntrafo. Je kunt dan een trafo van 2x 50V aanschaffen met zoveel mogelijk dezelfde afmetingen of groter. Dit lijkt mij een vrij goede richtlijn.
De bimetaal in die ringkerntrafo zal wel primair zitten. Wellicht is het heetlopen aan de secundaire kant zo snel gegaan dat deze hitte nog niet bij de bimetaal aanbeland was. Deze bimetalen zijn normaal gesproken meer bedoeld voor uitschakeling bij normaal bedrijf.
Wat ik vreemder vind is dat er zeker primair geen zekering zit die is gesprongen. Overigens is het wel zo dat dit hele subwoofertje van chineese makelij is, wellicht dat dat een en ander veklaard.
Op 7 september 2010 22:15:16 schreef DJohnny:
Je weet het voltage van de originele ringkerntrafo. Je kunt dan een trafo van 2x 50V aanschaffen met zoveel mogelijk dezelfde afmetingen of groter. Dit lijkt mij een vrij goede richtlijn.
Idd, even vergelijken op http://www.amplimo.nl/
En de aanbevolen zekering erbij doen!
DJohnny
Ow ja dat was ik vergeten te vermelden, de zekering primair! Goed dat Henry ons er even aan herinnert. Mocht de IETS hogere uitgangsspanning van de nieuwe trafo problemen geven (wat ik eigelijk niet verwacht) kun je primair misschien iets van een weerstand of NTC plaatsen, zoveel vermogen trekt dat ding echt niet.
Het bimetaal zit idd aan de 230V kant.
Aan de 230V kant zit trouwens wel een zekering,
deze is gek genoeg heel gebleven.
DJohnny
Overigens is het wel zo dat dit hele subwoofertje van chineese makelij is, wellicht dat dat een en ander veklaard.
Dat blijkt iid wel, maar Harman Kardon is wel een topmerk,
toch raar dat het dan zo cheap is gebouwd.
DJohnny
Een jaar of 15 geleden was het idd een topmerk, tegenwoordig zijn dit soort setjes meer een toBmerk
.
Mmm toch wel, aangezien het orgineel ook zo zit en de zekering toch heel is gebleven, ik meen dat ie 1,6A is.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De vervangende trafo kies je op spanning en afmetingen als je vermogen en stroom niet kent. Bij de gebruikelijke trafo's (Amplimo bijvoorbeeld) zit ook een datasheet waarin wordt aanbevolen hoe zwaar je ze afzekert en wat voor NTC je eventueel nodig hebt. Als je die waardes aahoudt zou het goed moeten gaan.
Hallo,
ben nieuw op dit forum, gevonden vanwege wat Googlewerk naar de SUB-TS2BQ van Harman Kardon. Ik heb hier een probleem mee en hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Aangezien dit topic al bestaat over de SUB-TS2BQ stel ik mijn vraag in dit topic;
Als ik de receiver aanzet gaat de sub niet meer mee aan. De Sub zit via de "trigger" aansluiting aangesloten. Op de sub staat aangegeven dat deze een 3-30V ac/dc nodig heeft. Met mijn beperkte elektronica kennis heb ik de stekker gemeten wanneer ik de receiver aanzet, deze geeft 4,9V dc. Overigens is het mogelijk om de sub niet via de trigger in te schakelen maar door een switch van trigger naar "on" te zetten. Helaas gaat sub dan ook niet aan. Zekering is goed, lampje op sub brandt wel oranje (standby), maar gaat dus niet naar blauw (power).
Kent iemand dit probleem of kan iemand me tips geven wat ik eventueel kan nakijken?
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Op 1 januari 2013 21:28:17 schreef Joris-HK:
......Als ik de receiver aanzet gaat de sub niet meer mee aan. De Sub zit via de "trigger" aansluiting aangesloten. Op de sub staat aangegeven dat deze een 3-30V ac/dc nodig heeft.....
De voeding nagemeten ? En de condensatoren maar eens controleren op de waarde, en eventueel vervangen.
Had zelf ook problemen mee, daar was 100µF nog geen 15µF en een 10µF nog geen 3µF.
En de Zenediode controleren, zit tussen TIP31 en TIP32.
Heb ook SM voor je, mail me maar.
Meten is Weten.
MVG Gerard.
Bij deze apparaten fikt vaak de eindversterker print uit ( class D module ), deze wordt los geleverd maar de kans is groot dat het voedings paneel ook een opdonder heeft gehad.
Mijne is nu ook defect en heb Gerard een Mail gestuurd.
Volgens me monteur moet hij een Diagram hebben van deze sub want de CI zal stuk zijn. ofzo. Ik snapte hem ook niet helemaal, maar aan een foto vanaf boven op de met witte letters Smps 3521c v2.1
Daar is een 8 potig dingetje stuk maar er staat niet op wat het voor 1 is.
Alvast bedankt!
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Heb alles gevonden
Plus HS 200 manual: http://elektrotanya.com/harman-kardon_hs200.pdf/download.html
Ook mijn Subje is defect, het relais blijft konstant "klikken"
maar ik kan geen voor de hand liggende kortsluiting vinden!
Iemand een idee?
Beste iedereen,
Dit is inderdaad een van de enigste forums waar iets te vinden over deze subwoofers. Hoewel deze al vrij oud is, heb ik er toch nog iets aan toe te voegen wat handig kan zijn voor andere.
Ik ook kreeg een SUB-TS2BQ ter reparatie. Deze gaf na een onbepaalde tijd na inschakelen een vreemde harde brom. Ook door het aanraken (best wel flinke tik geven) hiervan. Na een aantal onderzoeken bleek het niet de voeding te zijn (de vermogens transistoren waren nog goed, de zener was nog goed, spanningen waren goed etc.).
Toen ik de versterker aanzette zonder load (speaker los) begon er ergens iets te vonken. Dit bleek van de eindtrap module af te komen, maar niet van een component!
Dit kwam van de eerste header (DGND, OUT, V+). De vonk leek uit het plastic te komen, en deze bleek ook gescheurd te zijn. Alles in die buurt was dan ook helemaal pik zwart. De ontkoppel C (C105) was zichtbaar stuk, en is vervangen door een 33nF condensator.
Nu was het kraken door aanraken, of zomaar ineens, over, en doet 'ie het weer super.
Groetjes