@rew: Als het voor jezelf is zou ik het gewoon wat opknappen, zoveel opknappen moet er nu ook weer niet gebeuren :)

Op 24 december 2010 14:17:24 schreef smoerijf:
Kijk... dat noem nou een échte detail foto :). Komt die verticale kleurgolving door de foto?

Ik vermoed dat dit gescanned is ;)

Op 24 december 2010 14:17:24 schreef smoerijf:
Kijk... dat noem nou een échte detail foto :). Komt die verticale kleurgolving door de foto?

Ja. Hij is op 2400 DPI gescanned met de scanner. Die heeft kennelijk iedere zoveel mm een ledje zitten voor de verlichting. En kennelijk spiegelt dat in het koper.

Ja, we kunnen nog wel wat met een mesje aan de gang. Het stuk linksboven maak ik me zorgen over.... Daar zit een draadje over een lang stuk nog vast. Krijg je volgens mij niet makkelijk los. Je blijft kortsluiting houden, en weet niet meer waar het zit.... Verder had ik twee haartjes gezien, maar nog niet nauwkeurig gezocht of er meer waren. In ieder geval duidelijk: niet zo bruikbaar.... :-)

We gaan na het weekend maar eens met een mesje aan de gang. :-)

Ik heb het ook wel meegemaakt dat een print deels overbelicht lijkt te zijn, en deels onderbelicht. En dat, met de gebruikelijke printer, het gebruikelijke medium, het gebruikelijke enz...

Wat je niet in de hand hebt, is de fotogevoelige laag op de printplaat. Soms zie je --bij het ontwikkelen-- die laag egaal verdwijnen. Soms blijft er een bruine waas over hangen - het ontwikkelbad "doet" iets, maar niet helemaal zoals het hoort.
Ik heb er ondertussen een gewoonte van gemaakt om tijdens het ontwikkelen even met een vinger over de print te wrijven. Schadelijk is het niet (voor je vingers), ik heb er nog steeds 3 aan elke hand. :-)

Klopt Pros, zo doe ik het ook, je ziet dan nog altijd iets meer kleuring van de lak eraf komen op plaatsen waar de lak weg moet.

Ik doe altijd wel een latexhandschoentje aan. Bases zijn echt niet zo gezond voor je huidflora.

- - big bang - -

Op 24 december 2010 21:07:50 schreef big bang:
Klopt Pros, zo doe ik het ook, je ziet dan nog altijd iets meer kleuring van de lak eraf komen op plaatsen waar de lak weg moet.

Ik doe altijd wel een latexhandschoentje aan. Bases zijn echt niet zo gezond voor je huidflora.

- - big bang - -

Maakt wel goed schoon tot onder de nagels . >:) >:)

@Big Inderdaad latex handschoenen zijn hier ideaal voor, ik houd ze dan wat langer aan en gebruik ze ook meteen bij het etsen om de printjes in de etsbak te zetten en er weer uit te halen (soms ook een beetje draaien zodat het wat sneller gaat). Ik heb alleen altijd de neiging om de natte hanschoen af te vegen aan de kleding en dat is dan weer niet zo'n goed idee, tegenwoordig een oude handboek erbij ingebruik.

Op 24 december 2010 20:07:08 schreef pros:
...
Ik heb er ondertussen een gewoonte van gemaakt om tijdens het ontwikkelen even met een vinger over de print te wrijven. Schadelijk is het niet (voor je vingers), ik heb er nog steeds 3 aan elke hand. :-)

Dat dacht ik ook, tot ik er eens met een sneetje in mijn vinger doorging.
Doe je geen twee keer, tenzij je goed wil ontsmetten :+

Ik heb nu standaard een sponsje in het ontwikkelbad liggen waarmee ik de waas van de print lichtjes wegveeg.

Ook weer eens een projectje van mijn kant.
Het is/wordt een Zener diode Led tester.
Hij is nog niet hellemaal klaar, trafo en een bc 161-16 ontbreken nog.
Die zijn afgelopen week nog even op de val reep bestelt bij de CO hof leverancier. (Dick Best)

Foto's
Bovenkant
http://www.tinuselectronics.nl/documents/CO%20Files/ZDL-Tester%202.JPG
En de wel verplichte onderkant. :D
http://www.tinuselectronics.nl/documents/CO%20Files/ZDL-Tester%201.JPG

Edit: Moet natuurlijk wel even vertellen hoe het werkt :)

De stroom is met druk knopjes te verhogen. Een Pic 16F876a regelt dat. Die dan ook bepaalde uitgangen hoog maakt zo dat een van de 5 optocouplers geactiveerd worden. Tevens meet de Pic ook de spanning die hij samen met de ingestelde stroom toont.

Op 23 december 2010 21:59:58 schreef pros:
@pax: ontwikkelen met Bungard-spul, en etsen met Feinetskristal van Seno.

bravo. zo hoort het. geen geknoei met huis tuin en keuken prul.

enne , als je die 'antenne' per se weg wilt : effe de uitloper warm maken met de soldeerbout , zo krult ie omhoog en dan pel je dat zo van je bord af.

Op 24 december 2010 13:56:12 schreef rew:
[afbeelding]
Mislukt! (click op het plaatje voor heel groot (7Mb))
(we denken nog even na over opkalefateren of overnieuw...)

maak maar een nieuwe... je geen egale ontwikkeling

een paar tips :

1) ontwikkelvloeistof bewaart NIET ! blootstelling aan zuurstof helpt die om zeep. als je vloeistof ouder is dan enkele weken : weg en verse maken.

2) zorg dat je poeder ( als je zelf de vloeistof aanmaakt vanuit poedervorm ) altijd VOLLEDIG is opgelost. gebruik WARM ( 36 tot 40 graden ) water om op te lossen maar ga NOOIT warm ontwikkelen !. laat ze afkoelen tot kamertemperatuur ( 20 .. 25 graden ).
als je vloeistof uitgiet en je ziet onopgeloste bolletjes : niet ontwikkelen : je krijgt een heel oneven ontwikkeling.

3) altijd je vloeistof goed omroeren vooraleer uit te gieten. de boel heeft de neiging om 'uit te zakken'. je krijgt dan als resultaat een oneven sterkte van ontwikkelaar on je badje ... ( eerst komt er zwakker spul uit de fles gevolgd door een 'dikkere' sterkere versie. dit mengt niet goed van zichzelf . en dan krijg je een gradient over je print of je krijkgt 'marmercake' effect. altijd je vloeistof goed omroeren dus.

4) handschoenen aan. dat spul is zeer huid onvriendelijk. ( vergeet niet dat het eigenlijk gootsteenontstopper is ! dat spul lost zelfs haar op ! )

5) zorg dat je een paar van die lange houten oorpeuteraars ( wattenstokjes maar niet van die korte : koop lange houten zoals gebrukt in de industrie ) bij de hand hebt.

6) als je denkt dat de print voldoende ontwikkeld is : spoel af in een grote bak water en WRIJF er op. je kan corrigeren met wattenstokjes even te bevochtigen met ontwikkelaar en over de moeilijke plaatsen te gaan.

7) als je wilt verifieren of er geen 'waas meer over de print ligt : direct het etsmiddel in ( fijnetskristal gebruiken ). binnen de paar seconden wordt het blote koper dof en roze van kleur. Print er effe uit, afspoelen en bekijken. als er probleemplaatsen zijn kan je nu nog corrigeren met de wattenstokjes techniek.

Ik was vorige week donderdag bij Sierra ( mijn lokale printeboer hier ) om een hoop fotos te trekken van hun installatie. Ik heb er een 3 tal uurtjes flink wat uitleg gekregen over de nieuwste stand van zaken... je gelooft je ogen niet. Der is zoveel veranderd de laatste 5 jaar ... nieuwe plating processen , nieuwe belichting , nieuwe soldeermasker en tekstopdruk technieken , laserdilling en milling , depth control , metalcore / flex, enepig en nog veel meer. Maar daarvoor moet je nog even wachten. ik ben de boel aan het verwerken voor een toekomstig boek ( bijna klaar ). Ik heb printplaten gezien die gemaakt worden voor implantatie in ruggemerg ... ongelofelijk knap ( helaas : verboden foto's te trekken daarvan ... )

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (79%)]

Op 26 december 2010 20:34:00 schreef free_electron:
[...]
5) zorg dat je een paar van die lange houten oorpeuteraars ( wattenstokjes maar niet van die korte : koop lange houten zoals gebrukt in de industrie ) bij de hand hebt.

Neem gewoon sateh pennen en een pak watten. Als je nu een plukje watten op de stompe top van het satehstokje legt kun je de prop om het stokje heen draaien. Zo deden ze het in ziekenhuizen ook tot de disposable troep in zwang kwam. Werkt prima en kost bijna niets.
Knip de scherpe punt met een draadsnijtang af. Die is vlijmscherp (ze maken immers ook pijltjes voor blaasrioeren van hetzelfde materiaal!!).

Tidak Ada. Zijn je oren zo diep??? (Hihi).
Groeten,
Mac.

@Tinus: Ayeto! Mooi printje wel erg ruim opgezet. Waarom gebruik je geen copper plane als ik vragen mag? Zorgt voor minder verontreiniging in je etsbak, omdat je minder koper heeft weg te etsen.

Eindelijk mail gehad van Dick dat mijn bestelling verstuurd is heeft een maand geduurd bijna.

Dus deze week in de vakantie met mijn LED klok beginnen samen met Niekski. Foto's volgens uiteraard ;-)

@Basher, heb laatst besteld, heeft ongeveer een week geduurd had ik het in huis

@TheBasher: had je daarvoor ook een melding dat je bestelling op backorder stond? Ik heb laatst savonds besteld en de volgende middag kreeg ik de melding van verzonden.

offtopic: Nee heb geen mail gehad van backorder ofzo. Kreeg 1,5 week geleden mail met in behandeling en vanmorgen mail met verzonden.
En hij heeft 2 weken in de wacht gestaan de order. Weet dat hij aan het verhuizen is en heb er geen haast mee dus heb geen contact gezocht. Hij heeft al genoeg te regelen lijkt mij.

Maar back on topic weer :-)

Op 26 december 2010 20:34:00 schreef free_electron:
[...]
1) ontwikkelvloeistof bewaart NIET ! blootstelling aan zuurstof helpt die om zeep. als je vloeistof ouder is dan enkele weken : weg en verse maken.

ik heb tot nu toe mijn ontwikkelvloeistof kunnen bewaren. ik gebruik nog mijn eerste lading. zit in een wannabe tupperwarebak met deksel en staat in een donkere kast (buiten gebruik). Tot nu toe werkt het nog prima en ik heb het toch al zo'n beetje 2 jaar

Je kunt misschien beter kijken naar die harmonocaflessen, die ze in de fotografie gebruiken. Daarvan kun je het volume aanpassen aan de inhoud. Dan zit er bijne geen lucht (zuurstof) in de flessen.
Ik weet alleen niet of ze geschikt zijn voor loog, alhoewel foto-ontwikkelaar ook behoorlijk alkalisch is. anders een klein scheutje petroleumether bovenop in de fles; dat sluit ook van de buitenlucht af.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (14%)]

Dat laatste kan ik verifieeren. Heb vloeibare ontwikkelaar van MEGA, gaat zo al bijna een jaar mee. Ontwikkelen is gewoon een dipje van enkele seconden. Vrij goed spul

Op 27 december 2010 12:59:36 schreef TheBasher:
@Tinus: Ayeto! Mooi printje wel erg ruim opgezet. Waarom gebruik je geen copper plane als ik vragen mag? Zorgt voor minder verontreiniging in je etsbak, omdat je minder koper heeft weg te etsen.
...............

Thanks! en ja een beetje ruim is het wel :D
En copper plane goeie... Ik gebruik DesignSpark PCB voor het ontwerpen van mijn printplaten, heb daar eigenlijk die optie nog niet gevonden. Dus maar zal eens zoeken in de help files.

Ik ontwikkel met NaOH. 1:100. Dat spul kan niet bederven aan de lucht. Ik heb tot nu toe altijd "vers" gebruikt, dwz, spul wat 1x aangemaakt heb, en nooit eerder gebruikt. Tom heeft donderdag dat printje gemaakt, en de gebruikte ontwikkelaar terug in de voorraad fles gestopt. Dus volgende keer gaan we voor het eerst de ontwikkelaar hergebruiken.

De beluchting in mijn etsbak is onregelmatig door het dicht gaan zitten van de gaatjes. Vandaar dat het soms op sommige plekken wat harder gaat.

Het is verstandig de luchtpomp in de etsbak aan te laten staan. Dan kunnen de poriën van die bruissteentjes niet dichtslibben. Zoveel is het gebruik van zo'n pompje niet.
Op het lab hadden we het geluk van een vaste (schone)persluchtaansluiting door het hele gebouw heen :).

Mijn prototype van een jongleerbal met vrijeval detectie.

Het is niet zo netjes gesoldeerd, maar dit is enkel een prototype om de software te testen. Ik ga waarschijnlijk nog een printje tekenen en in zesvoud bouwen.

Dus wat kan het? Je jongleerballetjes weten wanneer ze in de lucht zijn, of wanneer je ze vast hebt. (De gravitatie binnen de accelerometer is neutraal gedurende de hele worp, maar wanneer je ze vast hebt, meet je gravitatie op de Z-as naar beneden door de zwaartekracht.)

- Een ideetje dat ik verder ga uitwerken is de balletjes onzichtbaar de lucht in te gooien, maar blauw naar beneden te laten komen. (Door de tijd te meten van de vorige worp, en ze halverwege de huidige worp aan te laten gaan.)
- Een andere mogelijkheid is om de bal bij elke worp van kleur te laten veranderen.
- Of extra hard laten oplichten bij elke 'catch' als feedback.

De rode LED hangt al aan een PWM kanaal, maar er komen nog RGB leds.

Natuurlijk kan ik een teller in het flash-rom steken die bijhoudt hoe vaak de balletjes in de lucht geweest zijn, of statistieken maken van de gemiddelde hoogte. (te berekenen met tijd van de vlucht en aardgravitatie.)

http://jonathanslenders.com/cdn/DSC_4070_thumb.JPG
http://jonathanslenders.com/cdn/DSC_4071_thumb.JPG

Trouwens, ik kan precies nergens op het internet iemand vinden die een gelijkaardig jongleerbal-project met accellerometer heeft gemaakt, 't zou leuk zijn om te zien wat andere mensen hier mee doen.

Nu nog RGB leds en lithium-ion batterijtjes bestellen, en dan kan ik verder spelen. De software werkt al.

Hoe gaat dat dan als dat balletje op zijn kop de lucht in gegooid word? Werkt het dan andersom?

moet je dan niet erg rap samples nemen, lijkt me geen jpb voor een PIC , een bal gaat zeker roteren , dat moet je dan bij zien te houden.Lijkt me meer iets voor een FPDA ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (11%)]