Op 26 december 2010 20:34:00 schreef free_electron:
[...]
5) zorg dat je een paar van die lange houten oorpeuteraars ( wattenstokjes maar niet van die korte : koop lange houten zoals gebrukt in de industrie ) bij de hand hebt.

Neem gewoon sateh pennen en een pak watten. Als je nu een plukje watten op de stompe top van het satehstokje legt kun je de prop om het stokje heen draaien. Zo deden ze het in ziekenhuizen ook tot de disposable troep in zwang kwam. Werkt prima en kost bijna niets.
Knip de scherpe punt met een draadsnijtang af. Die is vlijmscherp (ze maken immers ook pijltjes voor blaasrioeren van hetzelfde materiaal!!).

Tidak Ada. Zijn je oren zo diep??? (Hihi).
Groeten,
Mac.

@Tinus: Ayeto! Mooi printje wel erg ruim opgezet. Waarom gebruik je geen copper plane als ik vragen mag? Zorgt voor minder verontreiniging in je etsbak, omdat je minder koper heeft weg te etsen.

Eindelijk mail gehad van Dick dat mijn bestelling verstuurd is heeft een maand geduurd bijna.

Dus deze week in de vakantie met mijn LED klok beginnen samen met Niekski. Foto's volgens uiteraard ;-)

@Basher, heb laatst besteld, heeft ongeveer een week geduurd had ik het in huis

@TheBasher: had je daarvoor ook een melding dat je bestelling op backorder stond? Ik heb laatst savonds besteld en de volgende middag kreeg ik de melding van verzonden.

offtopic: Nee heb geen mail gehad van backorder ofzo. Kreeg 1,5 week geleden mail met in behandeling en vanmorgen mail met verzonden.
En hij heeft 2 weken in de wacht gestaan de order. Weet dat hij aan het verhuizen is en heb er geen haast mee dus heb geen contact gezocht. Hij heeft al genoeg te regelen lijkt mij.

Maar back on topic weer :-)

Op 26 december 2010 20:34:00 schreef free_electron:
[...]
1) ontwikkelvloeistof bewaart NIET ! blootstelling aan zuurstof helpt die om zeep. als je vloeistof ouder is dan enkele weken : weg en verse maken.

ik heb tot nu toe mijn ontwikkelvloeistof kunnen bewaren. ik gebruik nog mijn eerste lading. zit in een wannabe tupperwarebak met deksel en staat in een donkere kast (buiten gebruik). Tot nu toe werkt het nog prima en ik heb het toch al zo'n beetje 2 jaar

Je kunt misschien beter kijken naar die harmonocaflessen, die ze in de fotografie gebruiken. Daarvan kun je het volume aanpassen aan de inhoud. Dan zit er bijne geen lucht (zuurstof) in de flessen.
Ik weet alleen niet of ze geschikt zijn voor loog, alhoewel foto-ontwikkelaar ook behoorlijk alkalisch is. anders een klein scheutje petroleumether bovenop in de fles; dat sluit ook van de buitenlucht af.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (14%)]

Dat laatste kan ik verifieeren. Heb vloeibare ontwikkelaar van MEGA, gaat zo al bijna een jaar mee. Ontwikkelen is gewoon een dipje van enkele seconden. Vrij goed spul

Op 27 december 2010 12:59:36 schreef TheBasher:
@Tinus: Ayeto! Mooi printje wel erg ruim opgezet. Waarom gebruik je geen copper plane als ik vragen mag? Zorgt voor minder verontreiniging in je etsbak, omdat je minder koper heeft weg te etsen.
...............

Thanks! en ja een beetje ruim is het wel :D
En copper plane goeie... Ik gebruik DesignSpark PCB voor het ontwerpen van mijn printplaten, heb daar eigenlijk die optie nog niet gevonden. Dus maar zal eens zoeken in de help files.

Ik ontwikkel met NaOH. 1:100. Dat spul kan niet bederven aan de lucht. Ik heb tot nu toe altijd "vers" gebruikt, dwz, spul wat 1x aangemaakt heb, en nooit eerder gebruikt. Tom heeft donderdag dat printje gemaakt, en de gebruikte ontwikkelaar terug in de voorraad fles gestopt. Dus volgende keer gaan we voor het eerst de ontwikkelaar hergebruiken.

De beluchting in mijn etsbak is onregelmatig door het dicht gaan zitten van de gaatjes. Vandaar dat het soms op sommige plekken wat harder gaat.

Het is verstandig de luchtpomp in de etsbak aan te laten staan. Dan kunnen de poriën van die bruissteentjes niet dichtslibben. Zoveel is het gebruik van zo'n pompje niet.
Op het lab hadden we het geluk van een vaste (schone)persluchtaansluiting door het hele gebouw heen :).

Mijn prototype van een jongleerbal met vrijeval detectie.

Het is niet zo netjes gesoldeerd, maar dit is enkel een prototype om de software te testen. Ik ga waarschijnlijk nog een printje tekenen en in zesvoud bouwen.

Dus wat kan het? Je jongleerballetjes weten wanneer ze in de lucht zijn, of wanneer je ze vast hebt. (De gravitatie binnen de accelerometer is neutraal gedurende de hele worp, maar wanneer je ze vast hebt, meet je gravitatie op de Z-as naar beneden door de zwaartekracht.)

- Een ideetje dat ik verder ga uitwerken is de balletjes onzichtbaar de lucht in te gooien, maar blauw naar beneden te laten komen. (Door de tijd te meten van de vorige worp, en ze halverwege de huidige worp aan te laten gaan.)
- Een andere mogelijkheid is om de bal bij elke worp van kleur te laten veranderen.
- Of extra hard laten oplichten bij elke 'catch' als feedback.

De rode LED hangt al aan een PWM kanaal, maar er komen nog RGB leds.

Natuurlijk kan ik een teller in het flash-rom steken die bijhoudt hoe vaak de balletjes in de lucht geweest zijn, of statistieken maken van de gemiddelde hoogte. (te berekenen met tijd van de vlucht en aardgravitatie.)

http://jonathanslenders.com/cdn/DSC_4070_thumb.JPG
http://jonathanslenders.com/cdn/DSC_4071_thumb.JPG

Trouwens, ik kan precies nergens op het internet iemand vinden die een gelijkaardig jongleerbal-project met accellerometer heeft gemaakt, 't zou leuk zijn om te zien wat andere mensen hier mee doen.

Nu nog RGB leds en lithium-ion batterijtjes bestellen, en dan kan ik verder spelen. De software werkt al.

Hoe gaat dat dan als dat balletje op zijn kop de lucht in gegooid word? Werkt het dan andersom?

moet je dan niet erg rap samples nemen, lijkt me geen jpb voor een PIC , een bal gaat zeker roteren , dat moet je dan bij zien te houden.Lijkt me meer iets voor een FPDA ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (11%)]

Pff onderschat die PICs niet zo. Kun jij het balletje uberhaupt 100x per seconde rond zijn as laten tollen? No way dude, en een PIC op 8MHz interne clock heeft bij 100 samples per sec nog tijd over om een potje schaak tegen zichzelf te spelen..

Echt een tof project joh! Je kunt er enorm leuke dingen mee als het eenmaal een werkend geheel is! :)

[Bericht gewijzigd door mr.stijntje op (11%)]

Dat wordt volgens mij een mooi projectje! niet vergeten filmpjes te posten he. Je zou inderdaad je gegevens kunnen opslaan in het (EEP-)ROM, en daarna via UART doorsturen naar de pc. (gebruike een externe max232, dan moet die niet bij in de jongleerbal)
van waar komt dat breakout board van d accelerometer?

Het werkt allemaal perfect, de software is al klaar. Maar nu bewezen is dat het werkt, kan ik beginnen spelen en er leuke dingen mee doen.

Het is een AVR microcontroller (atmega168), en die is snel genoeg om alles te berekenen. De mijne werkt nu op het interne cristal van 8MHz, en ik heb nog massa's tijd over om andere zaken te doen in de tussentijd. (Als informaticus ben ik wel behoorlijk vlot met C ;) )

Kijk, als we de Z-as beschouwen. De analoge input is tussen 0 en 255, maar die twee uitersten bereik je normaal nooit tenzij je de maximale kracht uit de specificatie zou uitoefenen (dan heb je 'clipping'). Z-as naar beneden meet ik 94, Z-as naar boven meet ik 140. Als de Z-as horizontaal is, of in vrij val dan gaat die waarde volledig centraal liggen, 128 in theorie, mijn Z-as had een lichte afwijking en kwam op 120 te liggen.

Dus vanaf dat een jongleerbal je hand verlaat, begint de paraboolvlucht, vanaf dan zullen de ingelezen waardes in de drie dimensies rond de 128 liggen. Wanneer je die terug vangt krijg je ergens weer een of meerdere dimensies die behoorlijk veel van het centrum afwijken.

De lengte van de vlucht meten is ook niet moeilijk met een timer, en je plaats de laatste 3 vluchten ofzo in een circulair array, waar je dan het gemiddelde van neemt om de lengte van de volgende vlucht mee te voorspellen. (Om te weten waar het hoogste punt licht.)

Misschien dat ik ook nog een kleine RF ontvangen in alle balletjes ga plaatsen, ik ben er nog niet helemaal uit.

Op 28 december 2010 10:25:21 schreef Gamesbond:
Dat wordt volgens mij een mooi projectje! niet vergeten filmpjes te posten he. Je zou inderdaad je gegevens kunnen opslaan in het (EEP-)ROM, en daarna via UART doorsturen naar de pc. (gebruike een externe max232, dan moet die niet bij in de jongleerbal)
van waar komt dat breakout board?

Als het klaar is komen er zeker nog filmpjes.

Dat bordje? Geen idee van waar het komt, dat lag hier thuis nog ergens.

Ohja, en ik heb de helft van de tijd al een ft232 aangesloten om alles te debuggen. :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]

Ja, zo had ik het nog niet bekeken, zo kan dat natuurlijk ook ;)

van waar komt dat breakout board van d accelerometer?

Oh, sorry, ik dacht je naar het prototype board vroeg. Die accellerometer komt van Sparkfun, maar ik heb gezien dat ze deze niet meer verkopen, wel een opvolger er van.

@jonathan_s: er zijn ook acc's waar een vrije val detectie zit ingebouwd. Zit het gewoon op een pinnetje. Verder kan je inderdaad de gewone signalen gebruiken. Heb ook eens aan zoiets zitten denken maar dan met een 3kleurenled. Voor iedere as een eigen kleur(xyz) en dan pwmen. Volgensmij is er een demoflmpje van freescale waarin ze hetzelfde doen in een balletje.

raare vraag meschien maar hoe heten die blauwe dingetjes eigenlijk met dat schroefje?http://www.afbeeldingenuploaden.nl/viewer.php?id=118794iets.jpghttp://afbeeldingenuploaden.nl/uploads/118794iets.jpg

[Bericht gewijzigd door Jaron Wolbers op (17%)]

Oeh overflow ...

We zijn alweer ruim over de 30 pagina's zelfbouw heen ... Tijd voor een nieuw topic.

[Bericht gewijzigd door Sine op (21%)]