Ik heb een beetje een aparte vraag maar ik heb een BMW e36 en daar wil ik een multifunctioneel stuur inbouwen maar nu komt het probleem. Mijn stuur werkt via een digitaal systeem en mijn cruiscontrol via een analoog signaal. mijn cruisecontrol die ik in mijn auto heb zitten volgens mij aan de hendel 5 draden en mijn stuur werkt met 1 draad. Nu wil ik graag het digitaal signaal omzetten naar een analoog signaal en nu weet ik dat dit mogelijk is maar ik weet niet hou ik dit moet maken en hou ik moet beginnen. En volgens mij zijn er hier mensen die mij wel kunnen helpen.

Misschien is het het snelste en beste om uit te vogelen hoe je originele schakelaaar werkt, en dan zelf iets te maken adhv de knoppen in je stuur...

Dan zal ik de knoppen moeten demonteren en andere aansluitingen moeten maken.

Dat gaat niet lukken. Koop een E46 waar een MFL al standaard opzit.

Wat is dat voor een opmerking koop een E46. Dat is ook de hulp waar ik om vroeg.

Niet sarcastisch bedoeld hoor. Aan alles valt een mouw te passen mits je tijd, kennis en geld genoeg hebt. "Even" een MFL in een E36 inbouwen incl. de gewenste cruise control die niet de benodigde communicatiebusn heeft zal niet gaan. Tenzij je een echte doorzetter bent. Ik zou er gewoonweg niet aan beginnen.

[Bericht gewijzigd door Gadjo Dilo op (13%)]

Je zal er nog raar van opkijken hij gaat werken daar ben ik 200% van overtuigt. Maar ik laat je het weten als hij werkt ik maar er ook een handleiding van en er zijn meer mensen die hem werkend in hun auto hebben.

Als je het toch lukt dan is het je van harte gegund; niets in mooier dan een eigen modificatie goed aan de praat te krijgen ondanks alle tegenadviezen ;-)

Laat inderdaad even weten, dan kan deze info ook op de Nederlandse BMW liefhebberfora want ook daar komen vragen van deze aard voorbij.

Tip: http://forum.bmwfan.nl/

Als je goed kijkt zul je zien dat ik daar al op zit en als je me daar opzoekt zul je het wel zien dat ik dus al bezig ben. Maar ik zal het hier ook even melden als alles werkt en hoe en wat ik heb gedaan.

Ik denk dat de beste (enige?) methode is om zelf met een microcontroller aan de gang te gaan. Zoek dus iemand die daar ervaring mee heeft, als je dat zelf niet hebt.

Ja maar ik ken niemand die hier kennis over heeft. Ik weet dat het mogelijk is en ik weet ook dat iemand het al heeft gemaakt maar geen uitleg heeft gegeven dus nu zoek ik iemand die kennis heeft van elektronica die iets kan ontwerpen en programmeren zodat ik dit werkend kan krijgen.

Ik heb alles werkend in mijn auto alles werkt via het stuur zowel de cruisecontrol als de radio. Ik zou het hier even melden als ik het klaar en werkend had dus bij deze.

Dank voor je melding, maar ik ben toch benieuwd. Hoe heb je het uiteindelijk gedaan? Inderdaad met een microcontroller? Iets laten programmeren, of een bestaande commerciele ombouwoplossing gevonden?

Ik heb allemaal onderdelen gebruikt vanuit een bmw e38 e39 en deze op mijn e36 gemonteerd. Ik heb een schema gemaakt om een cruisecontrol module die de signalen van het stuur wel begrijpt in mijn e36 te bouwen en dit is me allemaal gelukt en vanmiddag een testrit gemaakt en alles werkt. Dus ik heb gewoon allemaal onderdelen vanuit andere modelen in mijn auto ingebouwd.

tja zo kan het ook natuurlijk.

dan weet je ook zeker dat het werkt, gezien het ervoor gemaakt is.

edit:

en hier houden we van foto's;-)

[Bericht gewijzigd door timberleek op (18%)]

Mag ik hier later op terug komen met een link naar een bmw forum daar ga ik namelijk een handleiding schrijven.

Handige oplossing, ik wacht het af :)

Hier heb ik een handleiding gemaakt van het stuur

http://forum.bmwfan.nl/kb.php?a=77

Duidelijk verhaal, kan bij mijn E36 ook nog eens van pas komen.