Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Hallo,
Ik heb al een tijdje het probleem dat mijn versterker (Bang en Olufsen, Beomaster 2000) het geluid op de tape-ingang erg zacht afspeelt. Als hij op de interne tuner staat, is het voldoende om het volume op 0.5-1/10 te zetten. Echter, als ik hem omschakel naar de tape ingang, is het geluid veel te zacht en moet het volume naar 4-6/10 om eenzelfde geluidssterkte te behalen.
Aan de tape-ingang hangt een computer. Het is dus vreemd dat het geluid zo zacht is, aangezien een computer juist een veel hoger signaal uitstuurt, dan de DIN-norm. Overigens heb ik, bij wijze van test, ook al een ouderwetse bandrecorder op de versterker aangesloten. Die geeft hetzelfde probleem.
Toen heb ik besloten om een voorversterkertje te maken. Ik heb dus een ne5532 gepakt en er een simpel voorversterkertje mee gemaakt. Ik heb dit schema gemaakt(van dit project; ik hoefde niet alle regel-dingen en heb dus alleen het finalgain-gedeelte gemaakt). Vervolgens heb ik R9 nog moeten verkleinen om een aanvaardbaar volume te krijgen. (Dat wil zeggen dat het volume gelijk blijft, als ik omschakel van de interne radio naar de tape-ingang.)
Toen de scoop erbij gepakt en het viel het mij op dat het signaal bijna 12V van de 0 lijn tot de top is (24Vtt). Dat lijkt mij heel veel, aangezien er wordt gesproken over 200mVeff. Is er dan toch iets defect in de versterker?
Beide tape-ingangen hebben er last van en een blik in de servicemanual liet mij weten dat die toch een apart versterkingstrapje hebben, waarna ze samen met het radio-signaal de 'hoofdversterker' in gaan. Het lijkt me toch stug dat in beide ingangen iets defect is.
Hebben jullie enig idee hoe dat kan komen?
De servicemanual weet over de tapeingangen trouwens nog het volgende te melden:
Beomaster 2000 DIN45500 requirements
Two channel high impedance: 175mV / 1MOhms <500mV / 470kOhm
Ik heb de servicemanual tot mijn beschikking, waarin ook het schema staat, maar mag deze niet online zetten. Als iemand denkt te kunnen helpen, als diegene het schema heeft, moet je dat even melden. Dan stuur ik hem per email op.
/e Hier is hij dus ook te vinden: http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/45495/Bang&Olufse...03000.h…
Alvast bedankt,
Pietdepiet
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je zoekt het misschien in de verkeerde hoek.... bij mij gaat de tuner ook harder als de pc en op digitaal al helemaal . sommige tuners hebben een output regelaar , anders zet je de pc uitsturing toch hoger ? ( in windows zitten meerdere volumeinstellingen ,soms ook de kaartdrivers zelf nog eens )
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Gelukkig heeft iemand anders die manual al voor je online gezet 
Zie daarvoor http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/45495/Bang&Olufsen_Beomaste…
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
@Testman
Dat is toch vreemd als de specificatie 200mVtt is? En ook de oude bandrecorder is veel te zacht op de versterker...
PC staat overigens overal op zijn maximum.
@Maartenbakker
Ah. Okee. Dan is hij daar te vinden. Bedankt. Ik heb hem gekregen van een beomaster-medewerker, met het verzoek hem niet online te zetten. Vandaar.
testman
heb je een onboard geluidskaart of losse ? je kunt eens kijken wat er voor signaal uit de recout komt , dit zou voor opname van de tuner een vast signaal moeten geven .
overigens meen ik dat tape in vaak 500mv is , net als de tuner en cd ingang . heb je ook de regelaars die je met een klik op het speakertje in de taakbalk aankunt ? daar zit soms ook nog een losse l en r regelaar die vrijwel altijd op 75% staan . ook ben je afhankelijk van het opnamevolume van tracks .
Pietdepiet
Onboard, maar ik weet echt wel zeker dat alle computergeluidsschuifjes open staan.
500mV, ook goed. Dat is nog steeds heel wat minder dan de 24V die ik nodig heb...
Bedoel je de recout van de versterker? Die zit er niet op. Het is een oud dingetje hoor! Mijn geluidskaart heeft er geen.
testman
als een versterker oud is zit er die recout vaak juist wel op voor een los deck . ik meen ook dat sommige onboard drivers een +20db functie hebben in de drivers , dat was bij mij ook altijd nodig om nog uitgangsvermogen zat te behalen . anders kun je de uitgang heel laag zetten van de pc en de phono in eens proberen , let wel dat deze aan 150mv al zat heeft dus de uitgang kan erg laag ingesteld worden .
Pietdepiet
Nee. Die zit er niet op.
De phono-ingang vervormt het signaal toch ook? En verder repareer ik liever de versterker (mocht hij stuk zijn). Dus als iemand een idee heeft wat er stuk kan zijn (als er iets stuk is), hoor ik dat nog graag.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
PC's met standaard onboard kaarten geven wel vaker minder signaal af dan een gewoon lijn apparaat. Ben je in de mogelijkheid een losse geluidskaart te proberen?
Hoi,,
Als ik naar het schema kijk heeft je versterker 3 din pluggen en 2 sets tulp pluggen.
1 PHONO Din
1 Tape Din
1 Tape Tulp ............ Deze 3 zijn ingangen.
1 Tape Din ...... Rec Out....
1 tape Tulp .......Rec Out..... Deze 2 zijn uitgangen.
De ingangen worden dmv. een 4 keuze schakelaar (+tuner) omgeschakeld en gaat rechtstreeks naar een voorversterker gedeelte, daar zit niets tussen. (cd4066)
De tuner zit hier ook bij aan gesloten , als er verder op iets kapot zou zijn zou de tuner niet meer fatsoenlijk kunnen werken (te zacht geluid).
Sluit eens iets anders aan dan een oude bandrecorder bv. een cd/dvd/mp3 player , op zowel de Din als ook op de Tulp pluggen.
Er zitten 2 potmeters in je receiver daarmee kun je het uitgangs dignaal (l+r) van je tuner terug regelen .
R242 voor af. rechts ..... en R442 voor af. links.
bert.
Pietdepiet
Excuus voor de trage reactie. Ik had erg weinig tijd, maar wil graag het probleem oplossen.
@Djohnny en bert!ne
Ik heb er net een normale CD-speler aan gehangen, die geeft wel een normaal volume 
@bert!ne
Ik kijk onmiddelijk even naar dat schema op internet, want die info klopt niet. Ik heb alleen maar 3 DIN pluggen.
1 Phono DIN
2 Tape DIN
Ah. Dat is een verkeerd type. Ik heb de 2801. Maar ik neem aan dat ik uit de CD-speler test kan concluderen dat het niet aan de versterker ligt, dus dat ik het schema niet meer hoef te mailen.
Ik ga nu met de scoop kijken hoe sterk het uitgangssignaal van deze CD-speler is. Dat blijkt 3.2V van 0lijn tot top => 6.4Vtt te zijn. Dat is veel minder dan de 24Vtt die ik na versterking van mijn pc had. Hoe kan dat? Ik ga toch nog een keer naar die versterking kijken, of dat wel echt 24Vtt was. Maar kan het ook nog iets te maken hebben met uit en ingangs impedanties oid? Of zou het in theorie even hard moeten zijn als indien mijn pc ook 6.4Vtt gaf?
/e Als ik met hetzelfde bestand test als dat op de CD in de CD-speler zat, heb ik uit de pc ook ongeveer 7Vtt nodig. Blijkbaar heb ik mij vorige keer verkeken. Is dat trouwens niet ngo belachelijk veel voor een DIN ingang? Maargoed. Dan zal ik moeten voorversterken. Dan moet ik eerst eens op zoek gaan naar een mooi klein maar wel symmetrisch trafootje.
Ik heb sinds kort ook een BM 2000/2801 waarvan ik inmiddels het lampjesprobleem heb verholpen( 5 stuks vervangen), het hele gedoe van afstemcodensator(zat vast)het koordje mechanisme (kunstof opsluiting van geleideas in stukjes op de bodemplaat) en vliegwiel aan de gang gekregen. Na het fixen van de 5 presets (vastzitten en slippen)heb ik 5 x FM ontvangst, zonder noemenswaardige antenne, echter geen ontvangst via de FM toets, vliegwiel en afstemconden- sator. MW en LW wel ontvangst.
Waar kan dit manco aan liggen? ( ik ben wel een knutselaar , maar heb geen verstand van radio-electronica, nou ja, 0,1% dan)
@Pietdepiet
Is je probleem met tape ingang BM 2000 uit de wereld?
Misschien kan je mij helpen met een soortgelijk euvel: mijn Beomaster 2000/2801 geeft wel Beocord 1500 tape signaal door (uiteraard vervormd) via Phono, maar niet via Tape 1 of 2;
Enig idee waar dit aan ligt?
Pietdepiet
Nee, ik heb het opgegeven. Ik zet het volume wel wat harder. Luister de radio nu toch via het internet, omdat mijn ontvangst opeens veel slechter is op alle radio's hier. Dus de versterker staat bijna altijd op TAPE. Ik weet niet wat er mis is bij jou. Als je wilt heb ik wel de service manual voor je. Dan moet je mij eventjes mailen, want ik mag hem niet online zetten.
noone
483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
@Pietdepiet:
het probleem is volgens mij een impedantie verschil tussen Din en Cinch. In de Elex stond een adaptor. hier is nog wat meer info.
mvg,
noone.
Misschien een raar antwoord maar ik heb hier een beomaster 3000 staat waar je die niveaus kunt instellen d.m.v. potmeters aan de onderkant.
@Pietdepiet
Dank voor het aanbod, maar ik heb sinds kort een servicemanual; ik ga er nu maar een tijdje naar staren.