Ik bedoelde geen P-channel MOSFET voor de bovenkant van de brug; een P-channel voor dergelijke spanningen en stromen zul je waarschijnlijk niet eens kunnen vinden, of zal ontzettend duur zijn. Je kunt N-channel MOSFETs gebruiken aan de bovenkant, met een geschikte half-bridge gate driver (de IR2184 bijvoorbeeld). Dit gate driver zorgt er dan ook voor dat de onderste en bovenste MOSFETs niet tegelijk aan kunnen zijn.

De gate is inderdaad een condensator (meerdere, eigenlijk), maar dat wil niet zeggen dat je die ongestraft zo hard kunt laden en ontladen als je wilt. Als je dat zou doen, met een inductieve belasting, zou je een enorme overshoot krijgen, waardoor je MOSFETs eraan gaan. Je moet dus de juiste balans vinden tussen schakelverliezen, schakelsnelheden, recovery tijden van de diodes (extern en body diodes van de MOSFETs), problemen met paracitaire inducties (pootjes van een MOSFET en printspoortjes gedragen zich ook als spoeltjes), en nog veel meer andere dingen. Het is niet voor niets dat vermogenselektronica een studie op zich is.

MOSFETs parallel zetten kan wel, maar er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Dat is teveel om hier uit te gaan leggen, maar gelukkkig heeft iemand bij International Rectifier dat al gedaan.

Het is zeer zeker niet mijn bedoeling om je te ontmoedigen, maar als je het zonder de nodige kennis er ervaring in elkaar gaat solderen, kan het niet anders dan een grote teleurstelling worden, en daar wilde ik je voor behoeden.

Als je nou begint met een regeling voor een ruitenwissermotor of zo, dan hebben we het over 12V / 10A ongeveer, en daar wat ervaring mee op gaan doen. Begin met de motorregeling die hier bij de schakelingen staat, ga dan eens spelen met een echte halve brug, en zo verder.

of wat misschien ook handig is is zo'n draadje om je pols die de motor uitschakeld als je ervan af valt.

@ whistler
Jep, zoiets komt er al

@sparx
Maar zoiets heb ik al eerder gemaakt
meerdere keren zelfs en dat heb ik op dezelfde manier opgelost
als ik dit zou willen oplossen.

Echter waren dit allemaal kleine motoren.
De grootste motor was 24 volt 350 watt.
En zelfs nu werkt die nog steeds.
(kleine robot besturing)

de schakeling op de site is een mooie maar ik prefereer toch om zo snel mogelijk een micro controller te gebruiken. Dan heeft men veel meer mogelijkheden kwa automatisatie.

Ik vind het ook jammer dat er op internet niet veel meer te vinden is dan dat ik zelf al weet.

Ik zal nu een andere manier gaan uitproberen met een kant en klare controller.
Echter weet ik nog niet welke.
Als iemand een goede weet dan hoor ik dit graag.
eventueel kunnen we ook natuurlijk op 48V werken.

m.v.g
Dennis

Als je denkt dat er niet veel meer te vinden is, zoek je echt niet goed! Met de application notes van Microchip en International Rectifier alleen kun je wel een weekje zoet zijn.

@SparkyGSX,

Heb je toevallig een link naar die Appnote's over het parallel zetten van FET's ?

Groeten, Bram

Leesvoer:

Design And Application Guide For High Speed MOSFET Gate Drive Circuits

http://focus.ti.com/lit/ml/slup169/slup169.pdf

En nu heb ik iets om door te lezen!
thx