Teneinde een huis-tuin en keuken projectje te kunnen afwerken ben ik op zoek naar 1 of andere manier om een schommel automatisch te laten kantelen.
Bedoeling is om een draagarm per 24h enkele graden kan verdraaien om uiteindelijk van een horizontale toestand naar een verticale toestand over te gaan.
Qua gewicht heffen, theoretisch gezien, beide zijde van het kantelpunt mekaar quasi op. (denk een verschil te hebben van maximum 6kg)

Eventueel had ik graag via een servo gewerkt zoals in de modelbouw (Hitec HS7985MG).

Bestaat er een mogelijkheid om deze aan te sturen zodat hij elke 24uur een aantal graden verdraait?

Graag uw suggesties,

Q

Als jij een microcontroller (of PLC, FPGA, whatever) kunt programmeren, kun je alles op elke denkbare manier aansturen. De vraag is dus niet zozeer of het kan, maar of jij het kan.

Wat heb je voor kennis en ervaring met programmeerbare besturingen, in welke vorm dan ook?

Je wilt het ding elke 24 uur laten bewegen, maar hoeveel tijd heb je dan beschikbaar voor die beweging?

Een modelbouwservo lijkt me niet echt handig, aangezien je die op spanning moet houden om de positie vast te houden als er een externe kracht op uitgeoefend wordt. Dat betekend dus dat er stroom loopt, het ding slijt, herrie maakt, etc.

Ik denk dat je beter een ruitenwisser- of raamzwengelmotor kunt gebruiken, die zijn meestal zelfremmend, dus als je ze stroomloos maakt blijft de hele constructie gewoon staan. Daarbij zijn ze niet bijzonder snel, maar ze kunnen wel een enorm koppel leveren.

Kun je wat meer vertellen over de toepassing?

Ervaring is eerder zeer beperkt.
Ben al een tijdje uit de electronica dus...

Wat betreft de tijd dewelke de beweging kan duren, deze is onbeperkt.
Denk inderdaad de ruitenwissermotor inderdaad dan een grote kanshebber is.
Het is eigenlijk de bedoeling om een rek te laten kantelen van een verticale naar horizontale toestand om wijnflessen te kantelen.
Een soort simpele "gyropalette".

Mischien is een satelliet actuator, zie: http://www.ziezotec.nl/satelliet/component/satelliet-draaibaar/ wat, moet je dan nog wel aanpassen.
Sturen via een picje (bijvoorbeeld een 16F628, 18F4550) en 2 relais.

Dat de schommel redelijk in balans is is niet het enige dat belangrijk is. Als het ding een grote massatraagheid heeft zal de hobbieservo gaan oscilleren. Een motor alleen op de onbalans selecteren is dus niet verstandig.

Vertragingsmotor met arm: 12 volt, is dit misschien iets? bij
www.baco-army-goods.nl
Mac.