tidak gebruikt er geen scheidingstrafo voor , dus valt een solid state wel af helaas...

tevens zou ik ook geen relais gebruiken wat toch wel heet wordt met wat vermogen erop , teveel verlies in die dingen .

@ testman Zelf heb ik wel een SSR gebruikt aan de netkant van m'n scheidingstrafo en die wordt toch niet noemenswaardig warm. Maar dat er iets verloren gaat, daar heb je zeker een punt.

@ Tidak Ada Verder heb ik op de aflegkorf van de "hoofdsoldeerbout" een IR-sluisje gemaakt. Daarmee wordt alle soldeerapparatuur compleet uitgeschakeld nadat de eerstgenoemde vijf minuten niet uit de korf is geweest of als 'ie langer dan 5 minuten achterelkaar niet in de korf gestaan heeft.

De spanning voor de soldeer- en meetapparatuur, computerdisplay, werkbankverlichting en de (netgescheiden) stopcontacten wordt automatisch afgeschakeld als de PIR-sensor een uur lang geen menselijke aanwezigheid in de werkplaats gedetecteerd heeft.

De stopcontacten voor duurtestapparatuur en PC worden niet door deze timer uitgeschakeld.

Inschakelen van de "gevaarlijke" delen kan ook alleen maar als er een sleutel in de sleutelschakelaar zit. Geen sleutel, dan kan bv. wel de werkbankverlichting en het display van de computer aan, maar niet de netgescheiden stopcontacten.

De stopcontacten voor het "onderhanden werkstuk" wordt ook nog geschakeld door een voetschakelaar. Vaak moet een TV uit en aan terwijl je aan het meten bent, en dan is dat veel makkelijker dan dat je dat met de hand moet doen.

Het gaat inderdaad om een noodrelais voor de werkplek en dat moet de werkplak galvanisch scheiden van het lichtnet, dat doet een SST-relais niet en volgens mij mág het ook niet mat een SST-relais.

stopcontacten wordt automatisch afgeschakeld als de PIR-sensor een uur lang geen menselijke aanwezigheid in de werkplaats gedetecteerd heeft.

Enerzijds is dat een goed idee; het overkomt mij ook wel eens dat ik 's ochtends tot de vaststelling kom dat voeding, verlichting, en nog wat spullen de ganse nacht nutteloos de elektriciteitsrekening omhoog hebben gestuwd.
Maar anderzijds gebeurt het ook, dat een testopstelling doelbewust 24h of langer moet draaien. Dan moet je weer iets verzinnen om het automatisch uitschakelen te blokkeren. En dan vergeet je die blokkade weer op te heffen als ze niet nodig is, zodat die PIR en zijn aanhang doelloos stroom verbruikt, enz...

Nou ja, ieder heeft zijn eigen prioriteiten en behoeften. Een oplossing, die iedereen tevreden stelt, bestaat toch niet.

[Bericht gewijzigd door pros op (11%)]

dat aanwezigheids systeem heb ik ook op de airco gemaakt gehad , werkte overdag goed , maar als ik snachts omdraaide in bed dan sloeg de airco aan waar ik wakker van werd . en dat draaien kwam weer doordat ik het te warm had omdat de airco in stby was gevallen :)

gezien m'n werkplaats ook slaapkamer zit er geen automatiek voor de werkbank , 3 hoofdschakelaars voor de werkbank + apparatuur , de verlichting is apart schakelbaar. onlangs een andere tv aangeschaft die heeft er ook een pir inzitten , na een instelbare tijd gaat dan de backlight uit ...

dat ir sluis idee ga ik ook eens proberen , de ingebouwde stby van weller is niet handig , na 30 minuten gaat de bout op 180 graden , maar gaat niet automatisch meer aan daarna.

Ik heb de volgende oplossing toegepast: In de toevoerleiding van mijn schuur (daar is de werkplek) heb ik een current sensor geplaatst (van Grote 'C') zoals die ook in master-slave contactblokken zit. Buiten heb ik een rode LED-spot *) zodanig geplaatst, dat die onmiskenbaar in huis te zien is. Als er maar iets stroom gebruikt dat niet moet, wordt ik er zo vanzelf aan herinnerd.

*) Er is nog niet onnodig aangebeld ;) >:)

Dat is een bruikbare werkwijze. Je wordt er aan herinnerd dat er verbruik is, maar je kan zelf de keuze maken: uitschakelen of --zo nodig-- alles laten zoals het is.

@ pros Daar heb ik ook aan gedacht: er zit een drukknop waarmee de PIR-sensor éénmalig uitgeschakeld kan worden.

Tja, op zich leuk, maar die current-sensor constructie verbruikt toch ook weer energie. En die led-spot is ook altijd aan als je in de schuur bezig bent. Waarom dan nog zorgen maken om dat relais dat wat(t) meer verstookt...

Verder vind ik het een prima oplossing hoor, sterker nog, ik heb een (omgekeerde) master-slave constructie: als de verlichting boven m'n werkblad aan is, dan is er spanning beschikbaar voor de meetapparatuur etc. Als ik deze vergeet uit te zetten, dan brandt er dus nog licht in m'n kamer en zal ik dat niet vergeten, bijvoorbeeld voor ik naar bed ga. Uiteraard is er een override voor bedoelde testopstellingen (of het uizetten van de lamp om een vonkoverslag te kunnen ontdekken).

Ik heb waarschijnlijk wat meer maling aan het sluipverbruik van de diverse apparatuur. Ik zie het als een soort hobby- en gemakskosten. Ik heb geen zin om voor die 5 euro per jaar elke ochtend de telefoonlader onder m'n bed uit de stekkerdoos te halen. En ik vind het handig als m'n computer de hele dag aanstaat, zodat ik indien nodig vanuit m'n werk kan inloggen om wat op te zoeken. En ook ik moest een paar honderd bijlappen aan de energiemaatschappij. Noodzakelijk kwaad :P

Er is altijd een gering brandrisico, zelfs al valt dat in de praktijk erg mee.

@Jochem:
Zo dacht ik er ook altijd over. Maar aangezien ik al jaren steeds terug kreeg en nu de laatste twee jaar moet bijbetalen, ondanks dat ik een hoger maandbedrag betaal dan is opgeggeven (ze proberen steeds met een lager bedrag aan te komen dan het voorgaande jaar), begin ik er toch wat anders over te denken. Daarom wil ii nu proberen om eens zo veel mogelijk sluipverbruik uit te sluiten. Ik kom namelijk op zo'n 250 Watt ! Dat is toch >2000 kWh/jaar !

Daie laatste postings gingen niet over onnodig sluipverbruil, maar over het grote verbruik en als je een klein beetje verbruikt om groot onnodig verbruik te vermijden, lijkt het me een geode investering ;)

@maarten Brandrisico? Hoe bedoel je? Die current sensor?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (17%)]

Ik bedoel sluipverbruikers in het algemeen.

sluipverbruikers zat in een normaal huishouden . zeker nu alles tegenwoordig stby moet staan. een hdd recorder is al zo'n ding , doen 7 watt stby . mechanische ventilatie is ook een 10-20 watt op lage stand , motorsturing van een bedbodem is ook een 5 watt stby , magnetron en wekker zijn nog redelijk zuinig met 4 watt ,

heb je een middenrange lcd tv met hdd recorder erin dan zit je aan 20 watt stby zelfs !

het zijn niet alleen de kwh , maar de oplopende prijzen per kwh zorgen ook voor de jaarlijkse stijging van de maandbedragen . opvallend genoeg stijgen de olieprijzen ook altijd in de zomer , terwijl de energieprijzen berekend zijn op de olie prijzen van een half jaar eerder , dus weer een dure winter !

er wordt wat gerommeld met de kwh meters , maar de gasmeters blijven toch buiten schot terwijl die ook aan te passen zijn , maar het gaslekgevaar houdt mensen op een afstand blijkbaar :)

bij tidak in de buurt zitten veel kassen , die leveren zoveel terug aan het net , dat er restrictie op gekomen is omdat er te weinig afname in die regio zit . dus bijv tomatenboer jan levert aan het net voor 1/3 van de prijs per kwh die hij moet betalen aan de leverancier , terwijl de door jan geleverde stroom aan de buurman wordt geleverd die er weer de volle mep voor betaalt . dat is gewoon kromme regelgeving .als ze zonnepanelen willen promoten zal de teruggeleverde kwh prijs omhoog moeten anders is het de investering niet waard !

beste mensen,

ik ben een aandachtig lezer van dit forum,welliswaar stil. maar aan de reactie van testman wil ik het volgende nog toevoegen.

over de KWh tellers van de gas(of beter gezegd de m³ tellers)

weten jullie dat de energiemaatschappij gas inkoopt tegen 10°C en bij jullie thuis wordt verkocht tegen 20°C ? en zoals iedereen weet zet gas uit bij een hogere temperatuur dus verkopen zij meer gas dan dat ze daadwerkelijk inkopen. ik ben nog geen KWh teller tegengekomen met temperatuur compensatie...

mvg

Het water dat uit de kraan komt is toch ook altijd tussen de 5 en 10 graden? Is het debiet van de gasleiding niet genoeg om een lage temperatuur tot aan de teller te behouden? Indien niet, zie ik al mensen een vriesinstallatie rond hun feederline bouwen :)

het wordt wel offtopic ,maar ok dan ;

voor consumenten is er geen temperatuur compensatie bij de gasmeter . bij grootverbruikers is dit wel zo . gas is bij de meter veel sneller opgewarmd als water , maar het feit dat de gasmeters en kwh meters bij consumenten nooit worden geijkt of vervangen zelfs na 50 jaar niet is ook krom . want de weegschaal bij de slager moet wel aan de ijkwet voldoen en dus elke zoveel tijd geijkt worden.

raar genoeg wordt hier in brabant wel elke 5 jaar een andere watermeter geplaatst bij consumenten .

Mijn watermeter is laatst 'als steekproef in de wijk' vervangen.

Misschien is het dat watermeters sneller van oxidatie last hebben, en gasmeters een stuk duurder zijn?

Maar als ik het goed begrijp moet ik mijn gasleiding vóór de meter flink koelen. Als ik daar nu een net-gevoed peltier-elementje op zet, is het dan nog rendabel?

Even zien, welk topic zaten we ookalweer in...

Op 11 november 2011 08:46:56 schreef Jochem: Als ik daar nu een net-gevoed peltier-elementje op zet, is het dan nog rendabel?

Kun je dan niet de inkomende waterleiding een paar keer om de gas leiding wikkelen zodat het koude water de gasleiding 'koeld'

EDIT, Even aan het reken geslagen:
Aardgas is voor het grootste gedeelte Methaan. Methaan heeft een soortelijke warmte van 2191 J/(kg K) en een soortelijk gewicht van 0.656 kg/m^3. Dus om één m^3 20C af te koelen heb je 0.656*2191*20=29kW nodig.

Stel je gebruikt hiervoor een oude koelkast compressor met een rendement van 10%. Met een kWh prijs van 30 cent, kost me dat dus ((29kW/10%)/3600)/1000*30Cent=2.4 Cent om één m^3 aardgas 20 graden af te koelen.

Nu, wat leverd het me op?
Gebruikmaken van de ideale gas wet [Volume x Temperatuur=Constant]. Kun je berekenen dat één m^3 aardgas van 0C, 7% meer gas bevat als een m^3 van 20C. Anders gezegd, je hoeft 7% minder te betalen voor je aardas. Met een gas prijs van 63 Cent per m^3. Levert dit dus 4.4 Cent op.

Conclusie, bouw je koelkast om tot Aardgas koel installatie, en je betaald 2 Cent minder per m^3 Aardgas.

Kijk, dat is creatief. En dan heb ik in de winter ook niet dat idioot koude water uit m'n kraan.

De vraag blijft dan wel krijg je gas wel snel genoeg afgekoeld ;).
Vooral tijdens verbruik wanneer het het hardst nodig is.

Verder is je verbruik ook hoger :) omdat het minder energie op levert omdat het gas door de verbranding eerst verder opgewarmd dient te worden...

[Bericht gewijzigd door Tim Weekenstroo op (37%)]

Hierbij dan mijn prutshoekje(en slaapkamer)die nu in toonbare staat verkeerd :p
de laptop staat er normaal niet maar nu om even te spelen met de software die bij de Arbitary generator hoort, die software wil maar niet aan de gang op windows 7(als iemand het wel gelukt is met de 33120A dan laat dat even weten aub). die fluke bank meter is ook nog heel nieuw, plastic zit zelfs nog op het display.

het bureau is zoon 2 meter breed, wat voor mij genoeg is. het bureau wordt onder de 1e plank aangelicht met 2 keer 3 lampjes.
http://img267.imageshack.us/img267/6654/dsc01909t.th.jpg

niet slecht voor een student dacht ik zo :)
ik merk nu ook op de die camera een slechte rij pixels heeft...

EDIT: een thumbnail was wel nodig

veel te ingewikkeld , hang de meter scheef dat werkt ook :P

@jesperR; mooi stukje ruimte, ik zie ook wat interessante 'doosjes' staan. Denk er overgens wel om dat je wat diepte in je werkblad houd. Voorkomt rsi en allemaal andere ellende.

Op 11 november 2011 20:16:36 schreef testman:
veel te ingewikkeld , hang de meter scheef dat werkt ook :P

Nah, dan moet dat zegel weer stuk. Toch? (Ben al even niet meer in de meterkast geweest)
Maar waarom bouw je er niet gewoon een drukkast omheen? Dan regelt het drukreduceerventiel ook anders ;) Verder maak je er een lucht dicht deurtje in, om nog de meterstand te kunnen aflezen.
En als de meteropnemer er wat over vraagt, zeg je gewoon dat de meter te veel lawaai maakt ;)

Op 11 november 2011 20:13:41 schreef JesperR:
die fluke bank meter is ook nog heel nieuw, plastic zit zelfs nog op het display.

Cool een Fluke 8808A http://www.fluke.com/Fluke/nlnl/Tafelinstrumenten/Tafelmultimeters/880…