Hoi allemaal,

Ik heb een Denon AVR-3300 DSP versterker die al 10 jaar lang zijn best doet. Echter tijdens de laatste film vond hij het genoeg en gaf hij geen geluid meer. Na veel zoeken op internet kwam ik er achter dat het DSP board wegens oververhitting wel eens een IC voet los liet komen en dat daardoor alle geluid weg viel. Het DSP board uitgebouwd en inderdaad was dat ook bij mij het geval. De voet weer vast gezet en alles werkt weer naar behoren. :)

Nu wil ik natuurlijk wel voorkomen dat dit weer gebeurd dus weer op internet speuren naar de Service Manual, en ook gevonden. Na stevige studie ook het stukje electronica gevonden wat de Fan aanstuurd. Echter kan ik er geen kaas van bakken.

Wie o wie wil mij helpen om de Fan wat eerder aan te laten gaan?

Hij gaat nu pas aan als je je vingers verbrand aan het koel lichaam. :(

Hier is het Schema.

Mijn dank is natuurlijk groot. :)

Als het goed is moet de volgende datasheet overeenkomen met de temp.voeler in deze receiver: http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/98164/MURATA/PTH9M0.ht…
Bij 25° C moet de 'POSISTOR' een weerstand hebben van 330Ω
bij 60° C is de weerstand 1k5 en bij 70 °C 2k2, ik zou dan zeggen, zet er eens een weerstand van 470Ω tot 1k2 mee in serie.
Voor de achterliggende schakeling lijkt het dan met alsof de ptc al veel heter is dan in werkelijkheid, dus zal de fan, naar mijn idee, eerder gaan draaien.

Martijn,

Dank je.
Dat is eigenlijk zo simpel dat ik mij een beetje schaam dat ik dat niet zelf bedacht heb.

Ik ga eerst meten, en dan veranderen.
Misschien begin ik wel met een potmeter in serie met de 'posistor' en regel die af rond de 60-90 graden en meet die dan op om te zien wat het zou moeten worden.

Ik kan dit dan weer melden aan zo'n 40 anderen die ook met deze problemen kampen. :)

Of het ook echt goed werkt is natuurlijk nog maar afwachten, theorie en praktijk liggen soms ver uit elkaar ;)
Potmeter is een goed idee, dan kun je een beetje met de instelling rommelen om te zien wat het beste resultaat geeft(bij laag volume hoeft de fan natuurlijk helemaal niet te lopen)

Ik heb zelf trouwens ook een avr3300 (gekocht voor een habbekrats met een loszittend flash ic), maar ik gebruik hem alleen maar als DTS decoder en voorversterker, dus dit probleem speelt bij mij niet zo, al is het bij mij wel zo dat de fan zo nu en dan wel een een tijdje aanslaat.
Dat is eigenlijk best raar, want de eindtrap heeft in mijn geval geen belasting omdat ik dus de pre-outs alleen gebruik.

Ach, als je dat IC nog vast wilt zetten, heb ik een handleiding voor je. De eind trappen van deze versterker worden heet ook als je niets er aan hangt is mijn ervaring. Als je nog interesse hebt in de service Manual (met alle schema's en zo) moet je het maar laten weten. ;-) Als ik een potmeter bemachtigd heb en wat meer weet laat ik het nog wel weten. Voor nu heb ik de draad naar de posistor doorgeknipt en blijft de fan continue draaien. Dat is in mijn ogen beter als niet draaien.

Groetjes,
Corné

[Bericht gewijzigd door CorneSt op (15%)]

De versterkers zullen wel warmlopen door de ruststroom die door de transistoren loopt. Dit is overigens normaal. Onthoud wel dat de meeste versterkers op hun best klinken wanneer ze op temperatuur zijn.

Hoi Johnny,

Dank je voor je reactie.
Weet je ook ongeveer hoe warm dat zou zijn?
Ik dacht zelf om de ventilator op ongeveer 60 graden te laten starten.

Groetjes,

Corné

Ik heb het ic meteen op het dsp bord gesoldeerd, en de complete voet verwijderd.
Dit zijn exact dezelfde ic-voeten die in diverse JVC tv's ook veel problemen veroorzaken.
Dat ic ga je echt nooit vervangen, dus kan wat mij betreft net zo goed een vaste plaats op de print krijgen, net als de andere ic's.

Het op temperatuur komen is inderdaad niet verkeerd, maar als je je vingers bijna brandt aan het koellichaam, dan mag het van mij van een beetje minder.

is het niet gewoon ook goed als je de fan via een aparte voeding laat draaien?
dat hij continu aanstaat, ik weet natuurlijk niet of hij veel lawaai maakt ofzo?

Dat is niet nodig, de TS had de draad van de temperatuurvoeler al doorgeknipt, dat resulteerde in een continu draaiende ventilator.
Extra voeding is dus niet nodig.

Hoi beste medelezers,

Ik heb dus een potmeter van 4k7 in serie met de posistor gezet en kon de fan daarmee niet regelen. hij bleef gewoon uit. Pas toen ik er nog zo'n 5k aan weerstanden bij had gezet kon ik de fan bij ongeveer 60 graden afregelen. Echter koelt dat dan weer zo goed dat het koelblok gewoon koud wordt en de fan slaat dan niet af. Dit komt denk ik mede doordat:
- de fan een redelijk hoge opstartspanning heeft
- die ongeveer 7k die ik in serie moet zetten met de posistor de instel waarde van de posistor erg klein maakt

Ik denk dus dat ik toch even een weerstand in het regelcircuit aan moet gaan passen. En wel R962. (zie schema in de OP) Die kan ik vervangen voor een potmeter van 100K. Hiermee kan ik dan de spanning over de posistor regelen en deze beter afstellen.

Heb ik dat goed?
Moet ik dan zeg maar nog 10K aan vaste weerstand in serie zetten met die potmeter om te hoge stromen te voorkomen en de posistor te beschermen? (P = U2/ R = 1.44Watt)

Veel stroom loopt er niet, maar 10k in serie lijkt me geen kwaad te kunnen.

Ik zojuist nog even in mijn eigen 3300 rondgekeken.

Het koellichaam wordt voornamelijk warm gestookt door de stabilisatoren die in het bovenste gedeelte zijn gemonteerd, niet door de eindtorren, die zitten in het onderste gedeelte van het koellichaam.

De ruststroom door de eindtransistoren is nauwelijks verantwoordelijk voor het opwarmen van het koellichaam.
Ik vond het ook al gek dat in mijn geval bij een onbelaste eindtrap, de ventilator ook na verloop van tijd gaat draaien, maar dat komt dus door de stabilisatoren, niet door de eindtrap!

Een andere optie voor het eerder laten draaien van de ventilator is dan dus het verplaatsen van de temp.voeler (die in het onderste gedeelte van het koellichaam zit!!) naar het bovenste gedeelte, dus in de buurt van de stabilisatoren, want die worden sowieso heet, ook in onbelaste toestand.
De temp. voeler heeft behoorlijk lange draden, dus verplaatsen hoeft geen probleem te zijn.

Naast het 'eenzame' torretje links boven op het koellichaam zitten nog wel een paar loze gaatjes, daar zou de temp. voeler eventueel gemonteerd kunnen worden.
Hier is het koellichaam uiteraard een stuk warmer dan onderin bij de eindtrap.

(ps. bromt jouw voedingstrafo ook zo erg, op een meter afstand is bij mij zeer duidelijk een brom te horen, lekker irritant!)

Hoi Martijn,

Ik heb het even druk met andere zaken, maar ga dit "probleem" zeker nog tackelen. Ik wil eigenlijk de temperatuur gevoelige weerstand niet verplaatsen omdat de versterker bij mij gewoon echt dienst doet als versterker. Ik laat hier zeker even weten hoe e.e.a. af gaat lopen.

Dank je.

Corné

Beste forumgebruikers,

Ik was benieuwd of dat dit (oude) probleem nog ergens toe heeft geleid?
Ik maak al een tijdje gebruik van een 'oude' Denon avr-3300, maar de fan maakt bij mij erg veel lawaai. Wil dus eigenlijk de fan vervangen voor een ander model, maar ben bang dat hij dan dus te warm word. De fan maakt erg veel lawaai, maar de versterker wordt ook al flink warm. Begin van de avond valt het nog mee, eind van de avond is de fan storend aanwezig. Ik weet dus niet zo goed aan welke eigenschappen de fan moet voldoen. Dat hij bij 100% ruim voldoende warmte kan afvoeren en dat hij niet teveel lawaai maakt.

Het mijn mijn enige fatsoenlijke versterker op dit moment die ik niet graag om zeep help dus als het mogelijk is zou ik meer informatie krijgen over hoe de fan geregeld word. Ik was daarom benieuwd hoe dit is afgelopen?

Met vriendelijke groet,
Huug

Dat is al een tijdje geleden, heb de receiver al een jaar of wat geleden verkocht.
Je kunt proberen om het asje van de oude ventilator te smeren, wil weleens helpen, maar soms komt het lawaai weer terug, in dat geval is vervangen de enige optie.
Vermoedelijk is bij Conrad, Okaphone of een onderdelenwinkel wel een goed passend alternatief leverbaar, zo extreem nauwkeurig komt het naar mijn idee ook weer niet, als je maar een luchtstroom creëert.

Bedankt voor de snelle reactie!
Mocht niemand anders nog iets toe te voegen hebben ga ik dat gewoon doen.