Dit is vast al eerder voorbij gekomen, maar ik wil dit toch nog eens aankaarten:

zo nu en dan haalt een user een heel oud topic naar boven, meestal zonder zich te realiseren dat het een jaren oud topic is. Vaak zijn dit pas geregistreerde users. Zulke topics zijn vrijwel nooit nog relevant, maar anderen gaan dan gewoon weer de discussie aan zonder op de datum van de eerste post te letten. Kan er niet een megagrote mededeling onderaan zulke topics komen te staan dat de startpost van een jaar of meer geleden is, of nog beter: kan de poster niet verplicht worden daar eerst op te klikken voor überhaupt het antwoordveld zichtbaar wordt, ook als de laatste reply heel recent is?

Dan krijg je weer een probleem met sommige langlopende topics.

Sommige topickickers claimen al dat ze de waarschuwing nooit gezien hebben, dat zegt al iets over hoe men met meldingen om gaat. Veel mensen klikken ze weg zonder te lezen wat er echt staat.

Maar ach, zo vaak komt het toch ook niet voor?

Verrek! We hebben dus al een waarschuwing ingebouwd op CO.

Toch komt het vaak genoeg voor om op mij erg irritant over te komen ;-)

Toch denk ik, dat als eerst op de waarschuwing geklikt moet worden vooraleer het tekstvak verschijnt, de waarschuwing wel gelezen wordt.

Tevens zouden best topics van een bepaalde leeftijd automatisch dicht kunnen.

Op 23 oktober 2010 19:07:49 schreef Fuzzbass:
Toch denk ik, dat als eerst op de waarschuwing geklikt moet worden vooraleer het tekstvak verschijnt, de waarschuwing wel gelezen wordt.

Heh, dat dacht ik vroeger ook ja. Sinds ik op m'n werk met bepaalde groepen mensen te maken heb denk ik wel anders. :)

Helemaal gelijk!

Lees dit anders eens:

http://www.joelonsoftware.com/uibook/chapters/fog0000000062.html
Hierin staan leuke stukjes zoals:

"Users Don't Read the Manual."
.....
"In fact, users don't read anything."

Maar zoals vaak, ik ben benieuwd hoeveel mensen hier de pagina van bovenstaande link gaan lezen. Dan snap je precies waarom op oude topics gepost worden.

Heerlijke stukjes om te lezen van Joel Spolsky.

Wat betreft het moeten bevestigen dat je ECHT EN OPRECHT wilt antwoorden in een topic waarvan het laatste antwoord antiek is, kan dat misschien een klein beetje schelen als je geluk hebt. Ik ben echter wel fel tegen het automatisch op slot doen van topics. Mezelf kennende -en ik zie het ook wel bij anderen- kan een project soms lang duren of na een lange pauze weer opgepakt worden. Dan moet je dus nog wel in het betreffende topic terecht kunnen.

Ik vind dat maartenbakker wat betreft het dichtgooien van topics gelijk heeft.
Misschien moet er een knop komen met "opgelost" o.i.d.

Dat gaat hem ook niet worden, soms wordt met een halfbakken oplossing of iets heel anders genoegen genomen terwijl er daarna nog een betere reactie of een aanvulling komt die ook voor toekomstige lezers nog handig kan zijn.

Op 23 oktober 2010 19:38:08 schreef henri62:
"Users Don't Read the Manual."

http://wtfoodge.com/wp-content/uploads/2010/05/most_common_lies.png

Op 23 oktober 2010 20:18:36 schreef maartenbakker:..Ik ben echter wel fel tegen het automatisch op slot doen van topics..

Lijkt me ook een slechte zaak. Daarvoor is het probleem niet groot genoeg. Sterker nog, ik denk niet eens dat het een echt probleem is.

Ik had dit op een ander forum gezien en had er nog niet echt over nagedacht.

Ik denk dat er weinig mensen zijn die voorwaarden bij forums en software lezen.

[Bericht gewijzigd door LEDfan op (35%)]

In plaats van een simpel 0K knopje een ding wat je vraagt:

Voer de eerste letters van de laatste 4 woorden van bovenstaande mededeling in om toch een bericht te posten.

(met daarboven de huidige mededeling)

Dwingt dat tot lezen? ('t is misschien wel lastig te maken)

Op 23 oktober 2010 21:04:12 schreef ledfan:
Ik denk dat er weinig mensen zijn die voorwaarden bij forums en software lezen.

Ik ken zelfs een 60-plusser, die dat nog nooit gedaan heeft! >:)
Een beetje gezond verstand zou voldoende moeten zijn. Maar je moet dat beetje dan wel aan het werk zetten...

Mijn ergernis van een oud topic dat met een nutteloze toevoeging omhoogkomt is dat je het helemaal gaat lezen omdat je het was vergeten en denkt dat het nieuw is. Is het niet een idee om zo'n oud topic te markeren? Bijvoorbeeld door de datum vet te zetten en rood te maken ofzo?

Daar vind ik wel wat inzitten voor topic van bv 1 jaar of ouder dat die een net iets ander kleurtje krijgen zo dat degene die het topc opent alvast weet dat het om een topic van meer dan een jaar oud gaat.

Inderdaad een goed idee... ik lees zelf in principe alleen topics waar recent is gepost. Maar je wordt snel op het verkeerde been gezet als zo'n grappenmaker na jaren een topic heropent.

Ja, alleen soms hervat iemand een project na tig jaar. En dan kan zo'n topic opeens wel weer relevant zijn...

Dan begint die persoon een nieuw topic met een link naar het oude. Dan is meteen duidelijk dat het om een vervolgtopic gaat, en ga je het oude topic automatisch als referentie gebruiken, waarbij je dan de keus hebt om het helemaal te lezen, of niet.

Dat staat gelijk aan het creeeren van zinloze puzzels...

Maar hoe vaak komt dat daadwerkelijk voor ?

En als iemand vele maanden later verder gaat met een project ben ik eigenlijk meer voor een nieuw topic met een nette samenvatting en linkje dan het -legetiem- omhoogschoppen van een lang oud topic. Het effect is voor een groot deel hetzelfde als bij een niet-legetieme schop..
Ik heb het zelf in ieder geval niet door, zie gisteren ;)

Hoewel het streng lijkt denk ik dat het zes maanden na de laatste reply afsluiten van een topic een redelijke oplossing is.
Het helpt, geeft geen verdere UI vervuiling en sluit aan bij hoe we Co volgens mij het best gebruiken.

Mogelijk kan onze admin een fraaie query doen op de DB en eens wat voorbeelden posten van topics met een gat van minimaal zes maanden tussen twee posts. Dat maakt de discussie concreter.

Op 23 oktober 2010 21:40:23 schreef Rob W.:
Mijn ergernis van een oud topic dat met een nutteloze toevoeging omhoogkomt is dat je het helemaal gaat lezen omdat je het was vergeten en denkt dat het nieuw is.

Daarom ben ik er inmiddels aan gewend eerst naar de datum van de post aan het begin van de pagina te kijken (ja, soms heeft dat geen zin, want dan zijn er al zoveel reacties dat de huidige dag er al staat)

Maar zo vaak komt het ook weer niet voor... Gewoon een beetje uit je doppen kijken: de ander beschuldigen van het niet lezen van de rode melding is bijna net zoiets als zelf niet op de post-datum letten ;)

Het onlangs gekickte topic uit 2003 illustreert heel mooi hoe weinig mensen eigenlijk letten op de data. Ik heb het topic gelezen en erin gepost, wat mij een half uur kostte, en voor wat?

Vaak zijn er al zoveel reacties dat je niet eens meer ziet dat het een oude topic is, of je moet héél ver terug scrollen.....
Evenzo als de eerste reactie op een nieuwe pagina staat.

Toch lijkt het mij beter om het vervolg van een topic binnen het topic te houden. Dat is uiteindelijk overzichtelijker.
Moet je je voorasteleln dat je huisarts voor ieder vervolgconsult of nieuwe casus een nieuwe status (patiënten dossier) zou aamaken. Krijgt hij gehaaid problemen met het terugvinden!!
Misschien de topic starter de rechten geven op zijn topic weer op te pakken?

Die laatste suggestie vind ik ook wel een elegant idee :)

@Fuzzbass: als je wat nuttigs schreef: voor mensen die in de toekomst met hetzelfde probleem zitten.

@Aart: Ik vind het op het eerste gezicht ook wel een elegant idee, maar er vallen wel twee groepen mensen dan buiten de boot. Ten eerste de mensen niet zijnde de TS die nog met een nuttige aanvulling komen, en ten tweede de gevallen waarin een topic dat door de TS is verlaten en tegelijkertijd door iemand anders met hetzelfde probleem wordt gebruikt die dan achteraf op een gegeven moment alsnog de oplossing vindt en in dat oorspronkelijke topic wil plaatsen (dat lijkt me geen geval van kapen).

Conclusie: ik denk niet echt dat je het probleem kan oplossen op een van deze manieren zonder grotere problemen te scheppen.

Hooguit kan het helpen om de kickmelding van 90 dagen nog groter maken en een eigen bevestigingsknop geven, met een alternatief knopje ernaast om een eigen topic te beginnen waarbij de link naar het oude topic meteen in de startpost geplakt wordt.

Kunnen anders bijvoorbeeld de eerste vijf posters een kick-melding krijgen?

Wat er nu gebeurt is dat de eerste persoon de kick-melding negeert, er vervolgens enkele mensen inhoudelijk reageren (zonder door te hebben dat ze in een oud topic zitten) en het topic daarna op slot gaat.