Hoi allemaal,

Ik gebruik al enige tijd UDN2981 in schakelingen.
So far so good ...
Echter, zoek ik nu een manier om méér dan die 100 mA per uitgang te schakelen.
Ik zou 3 uitgangen van een PIC, als high-side source driver moeten kunnen gebruiken, maar dan voor een "load" van 5V - 4,5A (per pin) te kunnen schakelen.

Iemand enige suggestie naar een component ?

thanks,
Kris

Gewoon een drie keer een P-channel MOSFET pakken? Ik denk niet dat je iets anders kunt doen. 3x4,5A = 13,5A wordt een dipje voor een DIP-je.

Ja, die dingen die in de automotive gebruikt worden.
Typenummers VND....
Bij Digikey.com als zoekterm VND ingeven.

Bedankt.

Ik ben niet zo thuis in mosfets, maar ben me momenteel aan't inlezen.
Is het zeker een P-mosfet ?
Als ik het artikel hier op CO over mosfets lees, kom ik op een N-mosfet uit.
(de GND van m'n "load" hangt altijd aan GND, ik moet de +kant kunnen schakelen)
Dus één mosfet per pin zou voldoende zijn ? is het echt zo simpel ?

groeten,
Kris

Een logic level P mosfet nemen. De source aan de +5V hangen.

Gewoon een simpele P-mosfet aan de voeding en je load, deze kun je dan makkelijk schakelen met de PIC wel een weerstand gebruiken op de gate (orde van 10 ohm, afhankelijk wat je PIC kan sourcen en je gate capaciteit niet veel meer dan 10ohm).

Zoek gewoon een Pmosfet die -5A kan schakelen daar zijn er honderden van.

Oja logic level Pfet of er nog een tor(NPN) of Nfet ervoor die zorgt dat je gatespanning hoog genoeg wordt. Als je geen logic level fet hebt en je pic geeft 5V en je belasting is 12V, zal de Fet altijd wel een beetje geleiden.

[Bericht gewijzigd door Jeroen13 op (26%)]

Klopt de tekening in het artikel over mosfets wel op de site van CO ?

http://www.circuitsonline.net/img/000100.gif

Als ik zo naar die tekening kijk, heb ik toch echt een N-mosfet nodig. (gnd hangt overal samen, en de + wordt geschakeld, volgens deze afbeelding althans)

groeten,
Kris

Op 29 oktober 2010 09:58:02 schreef Zonnepaneeltje:
Ja, die dingen die in de automotive gebruikt worden.
Typenummers VND....
Bij Digikey.com als zoekterm VND ingeven.

Kan ik me zeker bij aansluiten. Ik gebruik de VNQ810 als 4-kanaals driver.

Activehouse, de tekeningen kloppen volgens mij NIET.

Om ze te corrigeren, neem je de "p-mosfet" schakeling en wisselt de + en de - van de bronnen. Dan moet je je realiseren dat je met een stuurspanning van 5V(*) de FET uitschakelt.

Het kan ook met de N-fet zoals in het tekeningetje staat, maar dan moet de - van de stuurspanning aan de + van de hoofdbron (of eigenlijk aan de negatieve kant van je mosfet!) (dit laatste maakt uit als je bijvoorbeeld 40V wilt schakelen. Hij mag vaak maar 20V op z'n gate hebben!)

Gebruikelijker is om de FET en de belasting van positie te wisselen. Dan blijft je stuurspanning t.o.v. de - van de hoofdbron.

(*) Natuurlijk afhankelijk van de FET. Soms heb je "minimaal 10V" nodig, en sommigen zeggen "vanaf 1.8V"....

rew,

Bedankt voor m'n vermoeden te bevestigen.
Dat zou kunnen verklaren waarom er nog mensen op dit forum zijn
met (mos)fet problemen, deze tekening komt namelijk rechtstreeks
uit de CO artikelen DB.

EDIT: ondertussen al een hele namiddag zitten lezen en lezen,
maar ik word niet wijzer :-(
Ondertussen heb ik mijn eisen wat bijsteld, en kom ik met 700 mA per uitgang toe. (35 LEDs parallel, elk met hun eigen weerstand (zie andere topic)

't probleem is ook dat dit een "verjaardagsprojectje" is, dat tegen 4 november klaar dient te zijn :-( (had gehoopt om dit weekend m'n printen al te frezen)

Kan ik "iets" met een IRF840 (en nog wat andere standaard transistortjes ofzo ? die heb ik ook op voorraad) aanvangen, om 700 mA te gaan PWM'en, maar dan aan de + kant ?

Ondertussen heb ik even zelf zitten tekenen in eagle, naar aanleiding van wat ik tot nu toe allemaal heb gelezen.
(en wat ik hier op voorraad heb)

http://www.digitalplayground.be/electronics/tip127.jpg

De linker aansluiting loopt naar een pin van een PIC microcontroller.
De rechterkant loopt naar de anode-aansluitingen van 210 LEDs die parallel staan,
elk met hun eigen voorschakelweerstand.
('t zijn RGB LEDs, deze kan ik niet in serie zetten)
Deze schakeling bouw ik 3x op, voor de rode LEDs gebruik ik 150 ohm weerstand,
voor de blauwe & groene LEDs gebruik ik 100 ohm weerstanden.
De bedoeling is om de boel te gaan PWM'en.

De cathodes van de LEDs zitten in strengen van 5 bij mekaar. (om telkens één segment van een 7-segment display te vormen)
deze "strengen" hang ik aan een TIP122 (ook via een PIC pin)
Zodoende kan ik van m'n gehele klok, de kleur wijzigen door PWM, en de segmenten aan/uit zetten, door die TIP122's.

Enkele vragen:
- Kan iemand bevestigen dat bovenstaande schema gaat werken ?
- Zijn de weerstandswaardes juist ?
- Ga ik geen verschil zien in "helderheid", als ik segmenten/streng aan/uit zet via die TIP122's ?

Is die 5V voldoende ? (is de spanningsval niet te hoog ?)
Eventueel kan ik hier 9V of 12V van maken ...

Alle hulp of commentaar is welkom :-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]

De bedoeling is om de boel te gaan PWM'en.

Bipolaire torren presteren op dit punt slechter dan FET's, omdat ze niet graag uit geleiding gaan, eens ze in verzadiging gestuurd worden. Nu heeft een darlington hier minder last van, omdat je die niet helemaal in verzadiging kan sturen. Hier wat leesvoer.

Gelukkig is dit voor LED's minder belangrijk, omdat je op een lage frequentie kan PWM'en. 200Hz is ruim voldoende. Toch zou ik tussen de basis van Q1 en Vcc een weerstand van bv. 47k plaatsen, zodat Q1 gegarandeerd spert als Q2 dat ook doet.

Zorg er in ieder geval voor, dat de voeding van de PIC gescheiden is van de PWM-voeding. Geef de PIC een eigen spanningsregelaar, of voed hem via een L/C-filter.

Ohhh pros, had je dit over het hoofd gezien? Zodra de pic hoog wordt heb je sluiting ;)
(Dan gaat Q2 stuk :) )

[Bericht gewijzigd door Fredjuhh op (12%)]

Proest! Nee, dat had ik niet opgemerkt. :-)
De verbinding tussen +5V en Q2/R1 moet uiteraard weg!

Nee, ook niet toch? Wel gedeeltelijk: je praat toch nog over de pullup?!
Dus de R van 47K moet tussen de VCC en de gate/basis van Q1.

( Maar mijn gevoel zegt dat R1 met 10K wat aan de grote kant is ( : heb geen zin om dat te gaan uitrekenen, dat is wat lastiger voor mij ;) ) )
En de driesprong R1, Q2 en VCC moet onderbroken worden naar VCC.Dus dan hou je alleen R1 Q2 over.....

Ik bedoelde de rechtstreekse verbinding tussen Vcc en Q2/R1.

Die 10k lijkt me OK. De PNP krijgt dan 0.5mA basisstroom. Als hij 1000 maal vertsterkt kan hij 500mA aan zijn LED's leveren. Dat volstaat om de rook te laten ontsnappen. En de meeste darlingtons versterken hun basisstroom heel wat meer dan duizendvoudig...

Ik heb even een proefopstelling gemaakt.

Als ik voor R1 een 470 ohm weerstand neem, gaat de LED aan.
(maar nog niet fel genoeg, waarschijnlijk moet ik een nog iets kleinere waarde nemen voor die R1) R2 moet ik helemaal weglaten, anders werkt het niet.

Is die BC547 eigenlijk nodig ? Kan ik die PIC pin niet rechtstreeks op R1 aansluiten ? (als ik daar 5V op zet, werkt het in elk geval ook)
Volgens mij is 2 mA genoeg om via die R1 naar de TIP127 te sturen ?

EDIT: ik merk ook dat het "rood" van de RGB led, nog stilletjes "gloeit", zelfs als ik R1 aan GND leg :-(

groeten,
Kris

Als je de voedingsspanning van de LED's op 5V houdt, kan je Q2 rechtstreeks aansturen vanuit de PIC. De I/O-pin v/d PIC moet dan wel laag zijn, om de TIP127 in geleiding te sturen.
Wil je de LED's een hogere voedinsspanning geven, dan kan je niet om Q1 heen...

Op 29 oktober 2010 22:37:19 schreef ActiveHouse:

Als ik voor R1 een 470 ohm weerstand neem, gaat de LED aan.
(maar nog niet fel genoeg, waarschijnlijk moet ik een nog iets kleinere waarde nemen voor die R1) R2 moet ik helemaal weglaten, anders werkt het niet.

En wat meet je op de "uitgang" van Q1 als hij in geleiding is, met de leds aangesloten?

Want misschien zijn je weerstanden te hoog die voor de leds zitten: meten is weten ;)

Er klopt hier iets niet helemaal ...

Als ik +5V op R1 zet, dan gaat die TIP127 "geleiden".
Als ik die +5V eraf haal, dan "spert" die ...

hmmz ...

groeten,
Kris

Het is toch echt een pnp darlington transistor ;)
Datasheet: http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/stmicroelectronics/4128.pdf
Heb je hem wel goed om aangesloten?? Emitter (pootje 3) aan vcc en collector (pootje 2) naar de leds? En pootje 1 als basis?

Ik zou inderdaad vermoeden dat je de collector en emitter van die tor verkeerd om zitten. Het vervelende is dat de tor dan op zich nog wel werkt, maar de versterking ontzettend laag wordt.

Daar was ik zelf laatst nog ingetrapt, met een of ander klein NPN torretje, een 2N-nogiets, in een TO-92 behuizing, waarvan de pin bezetting niet C-B-E was zoals gewoonlijk (BC547 en zo), maar de collector en emitter andersom zaten.

Ik snapte er helemaal niets van; ik zal toch GVD met tig jaar ervaring en opleiding nog wel een LEDje kunnen aansluiten?!? De LED brandde nog wel, maar zwakjes, en alleen met een voedingsspanning van 10V of hoger. Blijkbaar moest de basis-emitter junctie in avalanche breakdown om de LED aan te krijgen.

Ik meen me te herinneren dat die tor ook geïnverteerd werkte; met de basis laag ging hij aan, en met de basis hoog uit.

Ik denk inderdaad dat ik C & E heb omgedraaid, dom van me. Was wat in de war met de pinning in Eagle. Ik ga zo dadelijk nog een poging wagen :-)

Ik kan hier zonder problemen 4,2A aan LEDs schakelen op deze manier,
zonder m'n PIC op te blazen ? :-)

thanks,
Kris

[Bericht gewijzigd door ActiveHouse op (25%)]

Pic zal niet opgeblazen worden, zolang jij die 1K weerstand er tussen houdt. Maar wat ik mij wel afvraag: ga je wel genoeg de transistor koelen? Helemaal bij pwm ;) M.a.w. hou de temperatuur in de gaten ;)

oef, "testopstelling" werkt nu ...

Als ik op pin 1 niks aansluit, zijn de LEDs uit.
Als ik pin 1 naar GND trek, met een 1K weerstand tussen, lichten mijn LEDs netjes op.

Ik heb nog een "noodplan" ...
Als ik per 7-segment display, zo'n TIP127 zet per kleur, dan trek ik "maar"
700 mA per TIP, volgens mij moet dit kunnen zonder extra koeling :-)

allée, ik ben in elk geval wat geruster dat ik het werkende heb, dus nu eerst
slapen, morgen verder "prutsen".
(heb ondertussen zo goed als héél de avond zitten tekenen aan een print, allemaal trough-hole componenten; op één eurocard formaat, alles manueel geroute.

- 35 RGB LEDs (vormen samen 7 segmenten, 5 LEDs per segment)
- 119 weerstanden
- 4 diodes
- 7 TIP122 (voor de cathode kant aan te sturen)
deze liggen "plat" op de print, omdat ze anders hoger zijn dan de LEDs.
- 12-pins connector aan de achterkant, voor verbinding met de "klok-module".
connector ontbreekt nog momenteel, dat doe ik morgen wel verder :-)

alles single-sided, en maar 7 draadbrugjes nodig :-)
Hopelijk kan ik deze morgen frezen ...

http://www.digitalplayground.be/electronics/7segment.jpg

Bedankt voor de hulp allemaal, ik heb héél véél geleerd vandaag :-)
(dankzij jullie, en dit forum)

groeten,
Kris

Je torren liggen wel heel erg dicht tegen de weerstanden aan, de connectors ook. Het eerste kan bij trillingen sluiting maken, het tweede is praktisch onhandig.

En je print moet bevestigd worden, daar zijn nu geen mogelijkheden toe.