Is het mogelijk om mijn ( witte ) led's die een weerstand hebben voor direct op de 12v van de auto te dimmen?
De drl verlichting die er nu opzit, brand zodra de auto op contact staat, en wanneer de dimlichten aan gaan, gaan de drl's uit.
Nu wil ik dus dat wanneer ik de dimlichten aanzet, de drl's op half vermogen gaan draaien.
De set draait op 12v, met een weerstand voor de led, is het mogelijk om er dan gewoon 6v op te zetten?
Of gaat dan de led/weerstand kapot?
Of is het raadzamer om dan gewoon de boel dmv een relais over een andere weerstand te schakelen?
Wie heeft er raad??
greetz Roy
Ik snap je vraag niet helemaal, maar leds die branden op 12 V (via weerstanden) kunnen zonder problemen op een willekeurige lagere spanning werken. Zit er tussen de leds en de 12 Volt nog electronica (bv leddrivers), dan loop je het risico dat de electronica kan sneuvelen of dat er niet gedimd wordt bij een lagere spanning.
LEDS moet je dimmen door middel van PWM. Doordat je er een puls van maakt, verminder je het vermogen, afhankelijk hoe breed je puls wordt.
Voor PWM zie:http://www.reuk.co.uk/LED-Dimmer-Circuit.htm
Hoi,
Met pwm kun je inderdaad prima dimmen .
Je kunt ook eens proberen met een weerstand in serie met je bestaande weerstand .
Je stuurt dan minder stroom door de led en hij brand dan minder fel, dit is niet ideaal maar het proberen waard.
bert.
Hey, sorry voor de onduidelijke uitleg, dit is wat ik nu heb:
drl ( dag rij lichten ) die ik wil gebruiken in de bumper van de auto.
6 witte led's die in serie met een weerstand voor 12v, ook daadwerkelijk op 12v aangesloten zijn, verder zit er geen electronica aan.
Wat ik dus wil doen, is het setje aansluiten, maar wanneer ik mijn dimlicht aanzet, moeten de bovenstaande ledjes halveren qua licht opbrengst, hoeft niet per se te halveren, maar als ze maar een stuk minder fel worden.
wat ik dus wil weten is, moet ik de spanning halveren of een extra weerstand er paralel overheen zetten, of juist in serie, maar dat lijkt me dus niet.
kan ik een pwm ook over 2x 6 led's zetten?
alvast bedankt!
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
De meest simpele manier is om parallel aan het dimlicht een relais te zetten en op die manier een andere voorschakelweerstand ervoor zetten.
Als je voor links en rechts 2 apparte drl's hebt die afzonderlijk op de 12 volt zijn aangesloten, dan kun je het eens proberen om ze in serie te zetten met elkaar.
Pwm kan wel maar vergt wel een pwm schakeling.
Spanning halveren kan ook, maar een set leds die gemaakt is voor 12 volt, met waarschijnlijk meerdere leds in serie, zal op 6 volt geen licht meer geven.
Het gemakkelijkst is in dit geval om te dimmen door gewoon een extra serieweerstand bij te schakelen. De waarde daarvan kun je uitrekenen als je weet wat de doorlaatspanning van de leds is, de weerstand van de voorschakelweerstand die je nu hebt, en de stroom die er moet gaan lopen als de leds gedimd worden. Kun je ook experimenteel bepalen door een aantal weerstenden te proberen.
De led's staan paralel en hebben ieder een eigen weerstand, dot om te voorkomen dat er straks 1 of 2 feller zijn als de overige, en om te voorkomen dat ze snel kapot gaan.
Is het niet mogelijk om dan gewoon de spanning te verlagen?
als de led's dan op half vermogen draaien of voor mijn part iets minder is het genoeg voor mij.
Anoniem
Op 7 november 2010 11:27:16 schreef roy84:
De led's staan paralel en hebben ieder een eigen weerstand, dot om te voorkomen dat er straks 1 of 2 feller zijn als de overige, en om te voorkomen dat ze snel kapot gaan.Is het niet mogelijk om dan gewoon de spanning te verlagen?
als de led's dan op half vermogen draaien of voor mijn part iets minder is het genoeg voor mij.
Natuurlijk wel.
Witte leds hebben een brandspanning van 3.5-4V De spaznning die je dan in de voorschakelweerstand kwijt moet is 13V-3.5v = 9,5V
Meet nu de stroom door de totale ledconstructie. Deel 9,5 V door die waarde. Dan heb je ongeveer de totale serieweerstand van het geheel.
Als je nu een zelfde waarde in serie zet, halveert de stroom en ook de lichtopbrengst.
Wat Stefanh001 beweert dat je leds MOET dimmen met PWM is onzin.
Met de weerstandmethode ligt het verbruik wat hoger, maar wat maakt dat uit voor in een auto? Leds zijn zowiezo zuinig. En de pwm schakeling verbruikt ook zelf energie.
Bij pwm heb je wel een soepele regeling mogelijk.
Maar ik zou dat beperken tot verlichting voor in huis.
Al heb ik ook mijn bedenkingen daaromtrent.
Alhoewel krachtige Leds een zeer hoge helderheid hebben en dus verblinden, is de totale hoveelheid licht meestal nog aan de lage kant. Dus waarom absoluut dat dimmen?
PWM dimmen houdt in dat de led wel op volle kracht straalt, maar dat je de actieve periode kan varieren.
Dit flikkert dus. Als je de frequentie hoog genoeg neemt, meer dan 100Hz bijvoorbeeld, dan maken je hersenen een gemiddelde van de waardes. Je neemt dus de afwisselende klaar/donkerperiodes niet meer afzonderlijk waar. Het lijkt dus alsof de verlichting gedimd word.
Maar je oog en je oogzenuw nemen die hogere frequenties wel degelijk waar en middelen ze uit in het brein. Volgens mij brengt dit onnodig veel hersenactiviteit teweeg en is dus een bron van stress. Dus al denk je een zachter licht te hebben, het werkt alles behalve rustgevend. Ik ben er een absolute tegenstander van.
Voor verwarmingselementen en gloeilampen is het natuurlijk iets helemaal anders, en daar is PWM wel een waardevol hulpmiddel.