Goedendag,

Sorry voor de zoveelste fan cooler topic, maar ik heb een vraag. Kan ik d.m.v. een simpele weerstand m'n fan langzamer laten lopen en zo ja hoe maak ik de berekening hiervan? Het moet allemaal makkelijk zijn want het is maar voor een simpele oplossing.

Bij voorbaat dank.

Alhoewel ik je meer kans geeft met de motorregeling van deze site kun je in principe wel de snelheid van je ventilator verlagen met een weerstand.

Bepaal eerst de stroom die de ventilator neemt, soms staat dit op de ventilator, maar meten is weten!
Bedenk dan hoeveel spanning je van de ventilator af wilt 'snoepen'. Als je teveel neemt gaat je ventilator niet goed draaien en moet je hem handmatig een zetje geven.
Bereken de weerstand met de onderstaande formule:
R = U / I. (Weerstand is spanning gedeeld door stroom)

Neem voor U de spanning die je weg wilt werken en voor I de stroom (in Amp.).
Voorbeeld, de ventilator neemt 0.1A (100mA) en ik wil deze ventilator op 7V laten draaien (voor dit voorbeeld ga ik uit van een 12V ventilator). Dan doe ik het volgende: 12V-7V=5V. R = 5V / 0.1A = 50 ohm. De dichtstbijzijnde waarde is 47 ohm. Het vermogen van de weerstand reken je uit met de formule P = IxIxR. In dit geval is dit 0.1x0.1x47 = 0.47W, een weerstand van 1Watt is prima.

Je hebt dus een 47ohm 1Watt weerstand nodig om je ventilator op ongeveer 7V te laten werken. Met een 50 ohm draadgewonden potmeter kun je de snelheid van de ventilator met de hand instellen tussen 7 en 12V.

Let op! Als het gaat om een 230V wisselspanningsventilator (scrabble, 100x woordwaarde) dan gaat het bovenstaande truukje natuurlijk niet op! Verder moet je in bovenstaande formules wel even je eigen situatie invullen, dus de stroom van je ventilator en de spanning waar het allemaal op aangesloten moet worden.

[Bericht gewijzigd door mbbneon op (12%)]

Voor laag vermogen fannetjes kan je ook de connector zo aanpassen dat de fan tussen 12V en 5V zit.

Fan is 12V, hoe bedoel je dat precies?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (73%)]

hoeveel aansluitdraden heeft dat ding?
bij 3 kan je dit gebruiken: link
volgens mij kan je het motorgedeelte dan zelfs weglaten, zie onderstaand schema.
http://img64.imageshack.us/img64/9633/ventilator.png
de waarde van R1 weet ik niet, hangt geloog ik af van I over de gele draad. de massa van de schakeling aan de massa van de pc hangen

mvg,

7V doe je zo.

http://www.dark-circuit.com/HOLD/Mod%20Guide/7V.JPG

Dat is, als het in een PC moet aan een molex connector.

Op 4 november 2010 17:35:02 schreef mbbneon:
Alhoewel ik je meer kans geeft met de motorregeling van deze site kun je in principe wel de snelheid van je ventilator verlagen met een weerstand.

Bepaal eerst de stroom die de ventilator neemt, soms staat dit op de ventilator, maar meten is weten!
Bedenk dan hoeveel spanning je van de ventilator af wilt 'snoepen'. Als je teveel neemt gaat je ventilator niet goed draaien en moet je hem handmatig een zetje geven.
Bereken de weerstand met de onderstaande formule:
R = U / I. (Weerstand is spanning gedeeld door stroom)

Neem voor U de spanning die je weg wilt werken en voor I de stroom (in Amp.).
Voorbeeld, de ventilator neemt 0.1A (100mA) en ik wil deze ventilator op 7V laten draaien (voor dit voorbeeld ga ik uit van een 12V ventilator). Dan doe ik het volgende: 12V-7V=5V. R = 5V / 0.1A = 50 ohm. De dichtstbijzijnde waarde is 47 ohm. Het vermogen van de weerstand reken je uit met de formule P = IxIxR. In dit geval is dit 0.1x0.1x47 = 0.47W, een weerstand van 1Watt is prima.

Je hebt dus een 47ohm 1Watt weerstand nodig om je ventilator op ongeveer 7V te laten werken. Met een 50 ohm draadgewonden potmeter kun je de snelheid van de ventilator met de hand instellen tussen 7 en 12V.

Let op! Als het gaat om een 230V wisselspanningsventilator (scrabble, 100x woordwaarde) dan gaat het bovenstaande truukje natuurlijk niet op! Verder moet je in bovenstaande formules wel even je eigen situatie invullen, dus de stroom van je ventilator en de spanning waar het allemaal op aangesloten moet worden.

Nuttige info, ik ga eens puzzelen! Bedankt!

dan moet je de zwarte rode draad aan de uitgang van bovenvermeld schema hangen, en de zwarte aan massa.
of zoals je hierboven berekende een weerstand van 330Ohm tossen de connector en de ventilator opnemen

Op 4 november 2010 17:42:30 schreef JeroenI:
Fan is 12V, hoe bedoel je dat precies?

Dit geldt alleen als hij in een pc zit in gebouwd. En als hij aan molex is aangesloten:
http://www.crystalfontz.com/software/crystalcontrol2/manual/images/hd-molex.jpg
Als dat niet het geval is kan je daar normaal wel een omvormer voor kopen maar dan moet je die wel een beetje modden.
Veel succes!

ah heet dat een molex, weer wat geleerd :D

Bedankt!

Let wel op dat een normale molex met 4 pinnetejs is.

Ja precies, maar hij gaat toch op een 12V adapter, dus ik heb niks met de molex te maken.

mag ik ook een bc548b gebruiken ipv de 547 ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (21%)]

Open de datasheet's en je komt er vanzelf achter. :)

gebruik de tor die je wilt, maar zorg dat ze 200mA aankunnen. ik heb een BC547 getekend omdat dat mijn manusje-van-alles is, daarvan heb ik mijn voorraad liggen(BC517 ook trouwens, die kan grotere stromen aan)

Ooh, okay, helder. Bedankt! Oh nog even iets, je tekend een gele draad, maar die heb ik natuurlijk niet... wat voor functie heeft die? gewoon aarde?

[edit]
Trouwens, klopt het dat als ik collector en emitter meet, dat ik 12v krijg, maar als ik collector en base meet, dat ik dan -0.16 krijg?

[edit2]
Laat maar, ik had het verkeerd aangesloten en mn broadboard werkte niet goed en mn andere wel. Bedankt.

[edit3]
Vreemd, het gaat toch om de spanning? Wat ik ook met de weerstand doe, als ik V+ meet met weerstand achter base dan blijf ik op 11.45 hangen, klopt dit wel? :S

[edit]
En jawel hoor, ik heb hem draaiende, en snel genoeg... alleen waar ligt het nou aan, aan de spanning of de stroomtoevoer?

[edit zoveel]
Weerstand 330 doet niks, weerstand 220 werkt prima voor mij, alleen de weerstand word gloeiend heet, hoe kan dat?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]

Meet eens de stroom door de weerstand, dan kun je ook het vermogen bepalen dat door de weerstand in warmte wordt omgezet (formule staat in mijn eerdere stukje). Weet je meteen waarom het zo warm wordt.

Vreemd, als ik de stroom meet blijft het op 0 staan, dus ik denk, zekering kapot, maar spanning meet hij wel (dan niet door de weerstand natuurlijk).

Enig idee hoe dat kan komen?

[edit]
Ah toch even gekeken naar de zekering, en die is stuk, even vervangen... momentje.

[edit]
Woooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooow ik kan 135mA :|

[edit2]
Hoe meet je eigenlijk de stroom van een fan? is dat gewoon koppelen aan 12v zonder omleidingen en weerstanden e.d. en dan meten maar?

[edit3]
Ik weet hem al, 1,9a, nou heb ik een weerstand nodig van 39E... die heb ik niet op voorraad dus even naar othec morgen :)

[Bericht gewijzigd door JeroenI op (26%)]

Om stroom te meten moet je even de schakeling onderbreken en hier de multimeter tussen zetten.

Een fan die 1.9A trekt? Das ook flink zeg, hoe groot is die fan?

Het advies dat een weerstand bruikbaar is geldt NIET voor zulk vermogen! Bedenk eens hoe heet een weerstand van 39 Ohm wordt als je er 1.9A doorheen gast?

Bij deze fan moet je echt een PWM dimmer gebruiken, zoals de motorsturing op deze site.

Op 4 november 2010 20:30:09 schreef JeroenI:
Ooh, okay, helder. Bedankt! Oh nog even iets, je tekend een gele draad, maar die heb ik natuurlijk niet... wat voor functie heeft die? gewoon aarde?

zoals ik een paar posts eerder al zei, i.p.v. de gele draad hang je daar de rode drood. de zwarte draad aan massa.
en zeker dat die fan 1.9A trekt? is wel een beetje veel voor PC fan.
in ieder geval zal een weerstand dan niet veel helpen, deze zullen doorbranden door het te hoge vermogen.
als die fan echt zoveel stroom trekt moet je wel een stevigere tor nemen, best een FET

mvg,

Loopt die stroom door de weerstand, of door de transistor / FET?

Als het door de weerstand loopt verstookt dat beestje 39x1.9= 140Watt! Ik heb zo'n vermoeden dat hier iets niet klopt. De spanningsval over de weerstand is iets van 74V. Dat kan nooit bij een 12V ventilator.

Zoals eerder gezegd, bij dat soort stromen kun je beter de motorregeling van deze site gebruiken. Dan heb je vele malen minder warmte ontwikkeling dan bij een lineaire regeling.

[Bericht gewijzigd door mbbneon op (25%)]

Deze komen uit een DELL:
http://prive.bitwizard.nl/DSC04009.JPG_small.jpg
http://prive.bitwizard.nl/DSC04010.JPG_small.jpg
Die maken ontzettende herrie op volle toeren, maar dat doen ze normaliter niet....

jij hebt 1.9A gemeten, op de sticker staat zelfs 2A
kan je een iets scherpere foto nemen van de onderkant. Die is namelijk niet zo goed leesbaar.
ik gok dat het een laptop fan is?
in ieder geval, je bent het beste af met de motorregeling, zeker wegens de hoge stroom. de snelheid van de fan kan je ook kiezen m.b.v. een potmeter in de regelschakeling.

mvg,

Vreemd, op mijn stickert staat 1.9A