ah heet dat een molex, weer wat geleerd :D

Bedankt!

Let wel op dat een normale molex met 4 pinnetejs is.

Ja precies, maar hij gaat toch op een 12V adapter, dus ik heb niks met de molex te maken.

mag ik ook een bc548b gebruiken ipv de 547 ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (21%)]

Open de datasheet's en je komt er vanzelf achter. :)

gebruik de tor die je wilt, maar zorg dat ze 200mA aankunnen. ik heb een BC547 getekend omdat dat mijn manusje-van-alles is, daarvan heb ik mijn voorraad liggen(BC517 ook trouwens, die kan grotere stromen aan)

Ooh, okay, helder. Bedankt! Oh nog even iets, je tekend een gele draad, maar die heb ik natuurlijk niet... wat voor functie heeft die? gewoon aarde?

[edit]
Trouwens, klopt het dat als ik collector en emitter meet, dat ik 12v krijg, maar als ik collector en base meet, dat ik dan -0.16 krijg?

[edit2]
Laat maar, ik had het verkeerd aangesloten en mn broadboard werkte niet goed en mn andere wel. Bedankt.

[edit3]
Vreemd, het gaat toch om de spanning? Wat ik ook met de weerstand doe, als ik V+ meet met weerstand achter base dan blijf ik op 11.45 hangen, klopt dit wel? :S

[edit]
En jawel hoor, ik heb hem draaiende, en snel genoeg... alleen waar ligt het nou aan, aan de spanning of de stroomtoevoer?

[edit zoveel]
Weerstand 330 doet niks, weerstand 220 werkt prima voor mij, alleen de weerstand word gloeiend heet, hoe kan dat?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]

Meet eens de stroom door de weerstand, dan kun je ook het vermogen bepalen dat door de weerstand in warmte wordt omgezet (formule staat in mijn eerdere stukje). Weet je meteen waarom het zo warm wordt.

Vreemd, als ik de stroom meet blijft het op 0 staan, dus ik denk, zekering kapot, maar spanning meet hij wel (dan niet door de weerstand natuurlijk).

Enig idee hoe dat kan komen?

[edit]
Ah toch even gekeken naar de zekering, en die is stuk, even vervangen... momentje.

[edit]
Woooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooow ik kan 135mA :|

[edit2]
Hoe meet je eigenlijk de stroom van een fan? is dat gewoon koppelen aan 12v zonder omleidingen en weerstanden e.d. en dan meten maar?

[edit3]
Ik weet hem al, 1,9a, nou heb ik een weerstand nodig van 39E... die heb ik niet op voorraad dus even naar othec morgen :)

[Bericht gewijzigd door JeroenI op (26%)]

Om stroom te meten moet je even de schakeling onderbreken en hier de multimeter tussen zetten.

Een fan die 1.9A trekt? Das ook flink zeg, hoe groot is die fan?

Het advies dat een weerstand bruikbaar is geldt NIET voor zulk vermogen! Bedenk eens hoe heet een weerstand van 39 Ohm wordt als je er 1.9A doorheen gast?

Bij deze fan moet je echt een PWM dimmer gebruiken, zoals de motorsturing op deze site.

Op 4 november 2010 20:30:09 schreef JeroenI:
Ooh, okay, helder. Bedankt! Oh nog even iets, je tekend een gele draad, maar die heb ik natuurlijk niet... wat voor functie heeft die? gewoon aarde?

zoals ik een paar posts eerder al zei, i.p.v. de gele draad hang je daar de rode drood. de zwarte draad aan massa.
en zeker dat die fan 1.9A trekt? is wel een beetje veel voor PC fan.
in ieder geval zal een weerstand dan niet veel helpen, deze zullen doorbranden door het te hoge vermogen.
als die fan echt zoveel stroom trekt moet je wel een stevigere tor nemen, best een FET

mvg,

Loopt die stroom door de weerstand, of door de transistor / FET?

Als het door de weerstand loopt verstookt dat beestje 39x1.9= 140Watt! Ik heb zo'n vermoeden dat hier iets niet klopt. De spanningsval over de weerstand is iets van 74V. Dat kan nooit bij een 12V ventilator.

Zoals eerder gezegd, bij dat soort stromen kun je beter de motorregeling van deze site gebruiken. Dan heb je vele malen minder warmte ontwikkeling dan bij een lineaire regeling.

[Bericht gewijzigd door mbbneon op (25%)]

Deze komen uit een DELL:
http://prive.bitwizard.nl/DSC04009.JPG_small.jpg
http://prive.bitwizard.nl/DSC04010.JPG_small.jpg
Die maken ontzettende herrie op volle toeren, maar dat doen ze normaliter niet....

jij hebt 1.9A gemeten, op de sticker staat zelfs 2A
kan je een iets scherpere foto nemen van de onderkant. Die is namelijk niet zo goed leesbaar.
ik gok dat het een laptop fan is?
in ieder geval, je bent het beste af met de motorregeling, zeker wegens de hoge stroom. de snelheid van de fan kan je ook kiezen m.b.v. een potmeter in de regelschakeling.

mvg,

Vreemd, op mijn stickert staat 1.9A

Dat zijn geen laptopfans. Maar voor deze vermogens zal je richting PWM moeten kijken.

nog even een vraagje... hoeveel moet een fan mminimaal aan spanning krijgen om te draaien?

b.v.d.

Dat hangt van de fan af. Sommige computerfans die ik ooit geprobeerd heb (lichtere modellen dan deze stofzuiger!) wilden op 5V nog draaien, maar hadden 7V nodig om zelfstandig aan te lopen.

Met PWM omzeil je de vraag naar de spanning, daar zorg je gewoon voor een minimum dutycycle.

dan toch maar overstappen op pwm... bedankt!

erg veel compurerfans trekken bijlang na niet aan stroom wat er op de sticker staat . dat is vaak de maximale waarde die het printje aankan of soms de aanloopstroom . ook kunnen veel fans op een hoger voltage lopen als erop staat en dan is de stroom wel haalbaar.

bijv veel 12v papst modellen kunnen van 7-16 volt aan , maar dat staat er lang niet altijd op .

leuk zijn die servermodellen die temperatuurgeregeld zijn , die lopen amper met spanning erop ,maar als je de soldeerbout bij die sensor houd, willen ze wel :)

hahahahaha dat is wel een leuke die laatste zin :D

Je kan ook wat proberen met er een condensator tussen te plaatsen. Weet niet zeker of dit werkt maar bij een LEDje wel zal straks eens even zeggen of dit ook met een fan werkt.

Dat werkt alleen bij wisselspanning.

Dat wist ik niet bij mijn LEDje werkt het iig wel een beetje.

De fan op de vorige pagina heeft 4 aansluitingen.

Hoogstwaarschijnlijk krijg je een pinout als volgt:

- VCC (+12V)
- Sense
- GND
- PWM

(volgorde kan afhangen uiteraard)

Bij PC fans zijn 4draads-fans altijd speciale *PWM* fans waar ze een aparte PWM pin op hebben zitten waarbij er een miniatuur fan-controller in de fan zelf zit.

3draads fans kan je PWM-en op de VCC lijn zelf.

[edit]

Op 8 november 2010 07:35:46 schreef testman:
erg veel compurerfans trekken bijlang na niet aan stroom wat er op de sticker staat . dat is vaak de maximale waarde die het printje aankan of soms de aanloopstroom . ook kunnen veel fans op een hoger voltage lopen als erop staat en dan is de stroom wel haalbaar.

bijv veel 12v papst modellen kunnen van 7-16 volt aan , maar dat staat er lang niet altijd op .)

Ik heb hier 3verschillende PC fans liggen,

0.10A
0.20A
0.60A

En geloof me, op 12V gerbruiken ze precies wat ze zeggen.
(Die 0.6A is trouwens wel een heerlijke fan om je hele kamer cool te houden :P)

De aanloop stroom (ik neem aan dat dit is wanneer de fan stil staat en je hem in 1klap 12V geeft) is voor die 0.6A ongeveer 2.5A Go Figure