Hoe toerental signaal via laptop zichtbaar maken?

Hallo allemaal,

Mijn naam is Henk Visser en ik ben helaas geen electronica kenner

vandaar dat ik hulp zoek bij het volgende,

Ik ben voor mijn zoon een testbankje aan het bouwen voor het motortje van zijn brommer.

Dit alles is al een eind op weg , maar nu het volgende,

Ik heb nu een aantal tips nodig om het volgende te realiseren,

Ik heb een draaiende as waarvan ik wil weten , het toerental en de tijd waarin hij versneld
deze gegevens moeten door de laptop worden gelezen

doe ik dit met een hallsensor ? en zo ja wat heb ik nodig om dit te laten communiceren met de laptop ??

of een inductieve sensor ???

toerental x de versnelling in tijd is vermogen
Het is wel zo dat de weerstand van de weerstandrollen in deze formule moet worden opgenomen , dit moet via de software

Dit alles ook wel vermogensbank genaamd

Dit is een questie van een programa schrijven

A.U.B Bij uitleg wel in acht nemen dat ik geen electronica kenner ben

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen

Vr Gr

HL Visser

Welke aansluitingen heb je op de laptop? Dat kan een hele boel vastleggen. Een interface voor de paralelle poort is relatief eenvoudig te maken via bv. Basic. RS-232 is wat lastiger, maar nog steeds goed te doen. USB is weer een heel stuk ingewikkelder dan dat.

Een sensor kan prima met een hall sensor, maar een optische sensor kan ook heel goed. DAn kun je op de as eenvoudigweg met zwarte en witte tape een licht/donker patroon maken, en dat met een reflectiesensor als deze
http://www.voti.nl/common/cny70.jpg een puls maken, en die doorgeven aan de computer.

toerental x de versnelling in tijd is vermogen
Het is wel zo dat de weerstand van de weerstandrollen in deze formule moet worden opgenomen , dit moet via de software

Klopt niet helemaal, het is nl.
Vermogen = toerental * koppel (P=w*T) (w is kleine letter omega)
Koppel = kracht * straal (T=F*r)
Kracht = massa * versnelling (F=m*a)
Ofwel,
P=w*r*m*a

Ben even niet zeker meer hoe welke massa's meegenomen moeten, de versnelling is tenslotte de hoekversnelling van zowel de draaiende delen van de brommer en de testbank.

Let er wel op dat het toerental dan in radialen per seconde is, en niet bijvoorbeeld in toeren per minuut. En in die formule moet de weerstand van de rollen niet meegenomen worden, de versnelling is namelijk al een functie van de weerstand

het toerental van de motor kan je vaak het best/simpelste meten met een pick-up aan de bougiekabel , een los snoer er 7x omheen wikkelen geeft meestal al genoeg signaal om op te triggeren

Als je de interface niet zelf wil maken kijk dan eens hier, bv BMC, ELV, HYGROSENS, KOLTER, MODULBUS.

Zelf gebruik ik veel profilab_exper4.0 voor zoiets.

Zie hier: www.abacom-online.de

En zoals mijn voorganger al zij, het ligt ook aan de poorten die je hebt op je laptop.

Had veleman ook niet een simpel kitje om data op de PC binnen te halen ? dacht iets van 8 analoog en 8 digitaal, via een USB aansluititng , zal eens kijken of ik een link kan vinden .

deze BV : http://www.vellemanprojects.eu/distributor/products/view/?id=351346 , dan kun je je data binnen halen

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (24%)]

Ik gebruik deze sonsor meestal van Honeywell is een hall-sensor met een ingebouwde magneet.

http://www.uploadarchief.net/files/download/122563006-40.jpg

Meest stabiele meting is op het vliegwiel van de testbank en later kan je dit makkelijk omrekenen naar krukas toeren.

hallo Paul Welther, kan je me het type van deze hall sensor doorgeven, en waar kan ik deze sensor vinden
mvg Luc

Bij Farnell bijvoorbeeld NR:1225630. AIM gebruikte ze ook voor hun dataloggers maar ze staan nu niet meer in de catalogus.

Ik vind Shiptronic's methode het meest simpel universeel én nauwkeurig.
Meten op het vliegwiel v.d. testbank verrekend immers geen slip.....
Wij hebben op de zaak een remmentestbank en die laat prachtig zien dat slip wel degelijk optreed als er (rem)vermogen wordt overgebracht door de band.

Dan heb ik het nog niet over slip in de aandrijving van de brommer zelf trouwens.

Wél dient zich dan de vraag aan hoe je dat hoogspannings-signaal v.d. bobinekabel in je PC krijgt.In elk geval met tussenkomst van een optocoupler lijkt mij.

[Bericht gewijzigd door 240diesel op (18%)]

Ligt een klein beetje aan de opbouw van de bank. Ik ben even uitgegaan van een kart testbank waar je normaal de motor los monteerd en via een ketting met een vliegwiel verbind. Vrijwel alle rollentestbanken meten het toerental van de rol omdat je in de formule zoals HarmTido aangeeft de hoeksnelheid van de rol nodig hebt om het vermogen te berekenen. En slip heb je vrijwel altijd in een rollenbank ook vervorming van de band als je een run aan het maken bent speeld op. Slip herken je meteen in de grafiek die dan uit de bank rolt. Bovendien ben ik nog nooit een schakeling tegen gekomen die een zodanig stabiel signaal geeft via een bougiekabel dat je er een betrouwbare berekening mee kan maken.

Op de bank waar ik altijd test (dynojet) wordt het toerental wel vanaf de secundaire zijde gepakt (bougiekabel). Primair kan ook. Zie onderstaande foto (blauwe knijper)

http://i150.photobucket.com/albums/s103/SherlockHolmesAlbum/IMG_0431640x480.jpg

Met onderstaand schema kun je het toerental van een bougiekabel af halen en zo in een uc stoppen. Werkt bij mij goed.

http://i303.photobucket.com/albums/nn151/theocanon/puls.jpg

[Bericht gewijzigd door theove op (27%)]

Dat klopt maar hij berekent daar niet het vermogen mee, alleen wordt dit gebruikt om de overbreging en de slip te bepalen. En wordt dan uiteindelijk als X-as in de grafiek gezet.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (26%)]