Hallo,

Ik zou graag een ADC buffer maken voor een PIC.

De meeste rail to rail opamps die ik ben tegengekomen kunnen slechts alleen maar helemaal naar 0V of helemaal naar V+ gaan, maar niet beide.

Weet er misschien iemand een goede rail to rail opamp voor een ADC buffer?

Alvast bedankt.

Bedoel je input of output?

[Bericht gewijzigd door Jochem op (74%)]

Begrijp ik dat je een hogere input impedantie wilt? Kun je niet gewoon de opamp negatief voeden?

Ik weet niet wat je toepassing is, maar in mijn labvoeding ontwerp is er een +17v en -17v aanwezig, daar zit de opamp tussen. Dan heeft ie geen enkel probleem met 0-5v.

Als je een enkele voeding hebt en een 7805 gebruikt voor de 5v spanning, kun je de hogere spanning (voor de 7805) als V+ aanbieden, en met een NE555 een negatieve spanning maken en die als V- aanbieden.

Nog een oplossing, je kunt de Vref+ en Vref- van de PIC aanpassen. Als je je input zo regelt dat deze varieert tussen 1.5 en 3.5v, kun je over dat gebied je volledige bereik (10bit) halen.

Ik zou dit graag oplossen zonder een negatieve voedingsspaning te maken.

Ik bedoel dat de output slechts van 0V tot pakweg 4V gaat of de output van 1V tot 5V gaat, maar nooit van 0V tot 5V.

Neem bijvoorbeeld de TLC277, deze heeft een output van 0V - 3.8V, als ik in de PIC de Vref instel op 3.8V, heb ik dan nog 10 bits resolutie? (Dan zou je ook deze resolutie over bvb een range van 1V kunnen hebben?)

Als ik 0V op de TLC277 zet (met A=1) dan zal de uitgangsspanning gelijk zijn aan de offset-ingangsspanning? Dit zou ik dan softwarematig corrigeren.

Zou dit mogelijk zijn?

De TLC277 is ook geen rail to rail opamp.

Je kunt de Vref lager zetten tot op zekere hoogte zonder je resolutie te verminderen. Ik meen dat die limiet op 2.5 V ligt.

Welke rail to rail opamp je het beste kunt kiezen hangt van veel factoren af.

Ik pak nog wel eens een MCP6*** voor 5V toepassingen, bijvoorbeeld de mcp6231.

Kijk eens of de MCP6001 voor jou voldoet...

Op 12 november 2010 09:59:22 schreef FMtransmitter:
als ik in de PIC de Vref instel op 3.8V, heb ik dan nog 10 bits resolutie?

Ja, de 10bits resolutie is dan verdeeld van 0v-3v8 ipv 0v-5v

Ik heb laatst een spanning 0-0.5V gewoon met de in de AVR ingebouwde 1.1V referentie spanning gemeten. Dat werkt gewoon prima. Ik heb dan maar iets van 9 bits, maar dat is voor mij genoeg.

Heb idd ook wel eens een MCP6232 toegepast. Is rail to rail op ingang en ook op de uitgang. Max voedingsspanning 7 Volt. Ideaal voor batterijgevoede toepassingen.

Maar dan heb je nog altijd een probleem bij uitgangssignalen onder 200 mV en signalen boven 4.800 Volt. Als je die ook wilt gebruiken dan kun je niet buiten een negatieve voeding.

Texas had daarvoor een TLE2662, een dubbele opamp met ingebouwde spanning converter maar die is nu obsolete. Ik kon zo gauw geen vervanger vinden.

De gemakkelijkste methode voor een symetrische voeding voor een opamp is een MAX232.

Maar je kunt ook eens kijken by PGA zoals bijvoorbeeld MCP6S28? Die is speciaal gemaakt om een adc aan te sturen

Ik denk dat ik de TLC277 ga gebruiken, die gaat minimaal tot 0V en maximaal tot 3.8V. Ik heb het hele bereik bij nader inzien niet nodig. De offset zal ik dan softwarematig wegregelen als dit nodig zou zijn.

In het slechtste geval kan deze opamp maar tot 50mV gaan ipv 0V. Wil dit zeggen dat als ik in dit geval 0V aan de ingang zet (A=1) er 50mV aan de uitgang verschijnt?

LT1368 kan je evt ook naar kijken als rail to rail i/o opamp.
is evt ook verkrijgbaar in dil behuizing

Ik gebruik de mcp624? reeks. Die benadert de 0 en de 5 volt tot op 35 mV met een 10k belasting.