Hallo, ik heb een vraag over de impedantie instelling op mijn gitaarversterker bij het aansluiten van een externe speaker. Mijn versterker (Musicman 2x10" / 65w, amp: http://www.mercurymagnetics.com/images/amps/misc/MusicMan210.jpg) heeft een schakelaar die de ohms tussen 4 en 8 kan schakelen. En ik wil daar een extern cabinet op aansluiten (Marshall 2x12" met 8 ohm mono en 16 ohm stereo ingangen, cab: http://www.worldmusicsupply.com/zoom_img/1936.jpg, inputs: http://www.speedmusic.co.uk/Marshall_1936_speaker_cabinet_input_plate.…)
Nou heb ik zelf getracht de rekensom te maken, maar ik wil het graag even hier vragen aan mensen die weten waar ze het over hebben;)
Dus de Music Man heeft twee speakers intern x 8 ohm parallel geschakeld is 4 ohm. De externe Marshall cab heeft twee speakers x 16 ohm met een 8 ohm (mono) jack of 16 ohm stereo (jack). Dus dan is het 4 x 8 gedeeld door 4 + 8, dus 32 gedeeld door 12 = 2. Of 4 x 16 gedeeld door 4 + 16, dus 46 gedeeld door 20 = 3,2 ohm.
Kan ik dan de versterker instellen op 4 ohm (multimeter checken of de impedantie van het externe cabinet idd 16 is) als de totale impedantie 3,2 is. Een verschil van 0,8 is te overzien of overload ik hem dan?
Veel dank alvast!
Joost
Niet zo veel rekenen ,gewoon aansluiten,en de verst.op 4 ohm zetten,dit komt niet zo nauw,3,2 of 4 ohm.overbelasting merk je van zelf,dus als de verst.heet word bij laag vollume.bij hoog voll.mag hij wel warm ,maar niet heet worden.of anders een echte verst.kopen bijv.Bryston 2B ,die krijg je niet over belast.en 25 jaar garantie.
De interessantere vraag is of je er wel iets aan hebt. Als de gevoeligheid (dB/W op 1 meter afstand) van de Marshall niet ongeveer 2x zo groot (Lees:3 dB/W hoger) is als de gevoeligheid van de Musicman speakers is één van beide speakersets verreweg dominant, en hoor je de andere set vrijwel niet. En ben je dus niet beter af dan wannneer je één set aansluit.
Hoi HarmTido en Columbo, bedankt voor jullie reacties!
Dat verhaal van db/W en dat veruit de meeste output naar 1 set gaat heb ik vaker gelezen. Misschien heeft het niet zoveel zin om ze allebei te willen horen, afgezien van het feit dat dat Marshall cabinet op de grond sta en ik 1,92 ben, dan komt het geluid niet zo direct in mijn oren. Wat dat betreft zou het fijn zijn om die Musicman iets hoger te hebben.
En andere berichten die ik hoor wbt ohm en solidstate (wat de voorversterker is) zijn wel vrij serieus: Niet onder de impedantie gaan. Mijn versterker opblazen wil ik zeker niet namelijk, het is al een oudje.
In ieder geval heel erg veel dank! Verhelderend, ik ga er even mee stoeien vanmiddag.
Groet
Joost
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Dat je voorversterker solidstate is heeft niets met de outputimpedantie te maken, daar gaat het om je eindversterker.
En je eindversterker is een buizenversterker en die zijn juist kritisch waar het de impedantie van de speakers betreft.
Omdat ik op alle drie je links een foutmelding krijg heb ik zelf even gezocht.
http://www.superiormusic.com/images/MusicManAmp%20006.jpg
Zoals je kunt zien staat er onder de outputjack "Speaker jacks are connected in series. Allways observe .... load impedance".
M.b.t. onder de impedantie gaan die is opgegeven:
1) de impedantie die de speakerfabrikant opgeeft is de nominale impedantie. Soms is dat de gelijkstroomweerstand, soms de impedantie bij een specifieke frequentie (bijv. 1kHz). Bij andere frequenties kan die impedantie hoe dan ook meer dan een factor 2 afwijken van de nominale impedantie. Regelmatig heeft een 4Ω speaker in de lage tonen een dip in de impedantie van bijvoorbeeld 2Ω en een piek in de hoge tonen richting 12-16Ω is ook niet onwaarschijnlijk
2) De versterker ziet geen impedantie. De versterker ziet alleen maar de spanning die hij uitstuurt, en de stroom die gaat lopen als gevolg van die spanning en impedantie ( I=U/R).
Als we voor een voorbeeld rekenen met een 100W versterker (één kanaal). Op vol vermogen geldt dan in een 4Ωspeaker een stroom van 5A (P=I2xR >> I=√P/R). De versterker kan derhalve een stroom van 5A leveren binnen zijn specificaties.
Als je dan een speaker(combinatie) van 3.2Ω aansluit, betekend dat dat je daar ook 5A aan kunt leveren. P=I2xR betekend dat je daar 80W aan kunt leveren zonder de versterker te overbelasten.
Het is allemaal iets versimpelt ten opzichte van de werkelijkheid*, maar simpel gezegt loopt het allemaal wel los zolang je niet op vol volume draait.
*)Het opgegeven vermogen is vaak wat optimistisch, en een dip in de impedantie maakt het de versterker ook moeilijker. En thermisch kan de versterker alsnog in de problemen komen. Maar alleen als je ook echt de 80W op gaat zoeken.