Op 18 november 2010 23:50:50 schreef JER00N:
Toevallig ben ik hier nu ook mee bezig, ik wil binnenkort die VCA met 1 opamp en 2 JFET's gaan bouwen. Ik gebruik hiervoor J175 JFET's, ik hoop dat dat gaat werken. Heb het in Multisim aan de praat maar dat zegt ook niet zo heel veel vrees ik.

Heb het net even snel op breadboard gezet, lijkt tot nu toe redelijk goed te werken :) Ik moet er nu vandoor, van het weekend ga ik wat verder testen!

Ja Sparky,ik heb me inderdaad vergist.ik heb de formules voor spanning en vermogen 10LOG(Vn/V0) en 20LOG(Vn/V0) vewisseld.
Dat geeft dus een gigantisch verschil!

@WWG3JB : PWM en met een MOSFET en een verhoogd DC niveau is niet zo'n goed idee hoor.
Ga maar eens na wat er dan gebeurt.Als de MOSFET geleidt is het niveau 0Volt,als ie niet geleidt is er het voorgestelde DC niveau+/- signal.
Er komt een enorme amplitude van de schakelfrequentie bij op het signaal.

Wat mischien nog handiger is, is een SPDT Analog switch pakken zoals bijvoorbeeld een TS5A3157(Texas Instr).
Dat geeft diverse voordelen:
1) Je signaalniveau is niet meer beperkt tot +/- 0.7V
2) Je kan hier wel een DC niveau van zeg 2.5V introduceren.
3) Beide delen van de PWM worden aktief gestuurd(zowel PWM=0,als PWM=1)
4) De FETs die hierin zitten zijn gemaakt voor signaal verwerking in tegenstelling tot losse MOSFET's die
voor vermogenschakeling zijn gemaakt en veel grotere charge injection hebben.

Op zich heb je daar natuurlijk wel gelijk in, en zo'n analog switch is toch weer iets meer een standaardcomponenten dan een digitale potmeter. Dat wilde ik ook als back-up optie gebruiken, als een standaard FETje niet blijkt te werken.

Die 0.7V zie ik niet echt als een probleem, aangezien het lijn niveau als het goed is toch lager ligt. Ik was uiteraard niet van plan om een grote MOSFET te nemen, gezien de veel te grote gate capaciteit. Er zal nauwelijks stroom lopen, en de Vds zal heel klein blijven, dus het kan een heel klein FETje worden.

Toch is het weer eens iets anders; gewoonlijk ben ik met FETs met tientallen volt en amperes aan het rommelen; nu opeens een honderdtal millivolts en een fractie van een milliampere.

Hoezo problemen met hoge resolutie en nauwkeurigheid te sampelen, digitaal te bewerken, en weer naar een DAC te sturen?

AVR weet ik niet, lijkt me net als PIC, misschien nog beter.
Een standaard pic met ADC (bv 16f690) heeft meestal 10 bits A/D converter en kan die in 17 uS meten, dat is dan 56 kHz. in de tijd dat de A/D bezig is kun je gewoon door met de rest van je programma. 1 instructie duurt (20 mHz clock) 200 ns. dat betekend dat je in de tijd dat de A/D bezig is je 85 instructies kan uitvoeren. Genoeg om de uitkomst van de laatste te verwerken en op de output te gooien en ook nog andere dingen uit te voeren zoals display en knopjes. Als de voor D/A nu weer een weerstandsladdertje gebruikt ben je er toch?

Ditzelfde heb ik reeds een keer gemaakt om te kijken of het werkt. En ja.. Het werkte. (1 kanttekening is dat je voor stereo moet inboeten op de ADC resolutie of een tweede pic nemen)

Misschien is het wel omslagtig, maar het is zeker te doen.

Ik zou gewoon niet te moeilijk doen en dezelfde oplossing als mij gebruiken (dus met de opamp en 2 jfets). Na wat tweaken werkt deze erg goed!

Het enige probleem waar ik nog mee zit is dat er nog een DC-spanning op de uitgang zit. De opamp wordt symmetrisch gevoed (+/- 9V) en de gelijkspanning staat níet op de ingang, m.a.w. hij ontstaat in de schakeling zelf.

Iemand een idee hoe ik die gelijkspanning eruit krijg zónder ontkoppelcondensator aan de uitgang van de opamp?