Ik heb een vraag ik heb een controle lampje en deze wil ik iets gedimd hebben. Nu is mijn vraag kan ik dit doen doormiddel van een weerstandje plaatsen in de draad en wat voor weerstandje moet ik plaatsen.

wat voor lampje is het? Led of gloeilampje?
wat is het verbruik en de spanning?
je kan een weerstand plaatsen, welke je berekent met R=spanningsval/stroom

Het gaat om een 12v gloeilampje volgens mij 5watt hij moet ongeveer voor de helft worden gedimd

5W komt op +-0.41A
weerstand word dan 7v/0.41A = 17.07Ohm
hierdoor krijgt het lampje 5V (12v-7v spanningsval = 5v)
ben je zeker dat het een 5W lampje is? Wat duid het aan?

Ik heb net even gekeken heb net even de tellerunit uitgebouwd op het lampje staat 12v 1.5w dus zat verkeerd met mijn 5w.

Pardon? 5W op 12V 2.4A? Waar heb jij op school gezeten?[edit: gamesbond heeft inmiddels zijn post geedit]

Natte vinger: 12V 1.5W doet iets meer dan 100mA. Je wilt een 4 volt kwijt schat is zo, volgens de wet van Ohm kom je dan op 40Ω uit. Neem 39Ω, da's een standaard waarde. Neem wel een 1W (of liever nog 2W) exemplaar.

dus als ik ik de draad een 39Ohm weerstand plaats dan verlies ik dus ongeveer 4v dat is voor mij voldoende. Dan zal ik even kijken of ik aan deze weerstand kan komen bedankt.

Ja, nou ja... "50%" dimmen is zoiets vaags...
Zelf zou ik er een variabele voeding aan hangen, regelen tot de helderheid die gewenst is, de stroom & spanning aflezen en de weerstand die je nodig hebt berekenen. Dit is een 'educated guess'

Het gaat hier om een controle lampje van het cruisecontrol en ik vind deze een beetje te vel branden en dat wil ik een beetje dimmen

Dat het te fel is snap ik... Maar om 'dimmen' in een percentage uit te drukken (en er ook nog een idee van wat dat is bij te hebben) is heel erg moeilijk.

Kijk bijvoorbeeld naar geluid: de gemiddelde volumeregelaar is logaritmisch. Omdat je zo een redelijk 'gevoel' bij de potmeter hebt. Maar 50% op de potmeter is dus in absolute zin geen 50% van het geluid...

en als je nu eens de motorregeling van deze site neemt, in plaats van de motor je lampje? Helderheid regelbaar, en nog zuinig ook.
link

Meestal gebruiken ze hiervoor in de autoindustrie een draadgewonden potmeter. Als je er een van 100Ω 3Watt neeemt zit je goed. kan je van vol tot nul regelen zonder schakelingetje te bouwen en zonder behuizingkje (tegen kortsluiting). Houdt het simpel.