Hallo, heeft er iemand misschien ervaring met het aansturen van een 3 assige cnc kaart met een pic microcontroller ipv een pc via de par. poort?
Ik vond op marktplaats http://hobby.marktplaats.nl/elektronica-componenten/395179742-nieuwe-h…
en zou hier graag mee gaan spelen.....
Thanks.
Het is gewoon een kwestie van stap en richtingssignalen doorgeven. Die kaart waar je naar linkt kan met mach3 aangestuurd worden op een PC, dus dat zou betekenen dat er gebruik gemaakt wordt van stap en richtingssignalen. Je kunt deze kaart dus prima met een pic aansturen.
Hi Basparky.
Ik hoop niet dat je dit bord al gekocht hebt want het is echt bagger.
Hetzelfde bord kun je trouwens via ebay kopen voor de helft van de prijs, voor het geval je veel tijd over hebt het te modificeren.
Fouten:
De TB6560AHQ steppercontroller wordt niet juist aangestuurd.
a) Het signaalnivo van de step puls is te laag.
b) De flanken van de puls zijn niet stijl genoeg.
Gevolg is instabiliteit en verkeerde triggering.
c) De inschakelvolgorde van reset, enable, VDD en MA/MB spanningen wordt niet bewaakt, hierdoor kan het IC sneuvelen.
d) De IC´s zijn niet afgezekerd, is een voorschrift van Toshiba om brandgevaar te voorkomen.
e) Er is geen volledige galvanische scheiding tussen printerpoort en driverboard.
f) De Mode signalen worden gemanipuleerd waardoor 100% sturing niet goed werkt, alleen de 25% mode werkt nog enigzinds naar behoren.
g) Het ontwerp van het bord rammelt, signaallijnen lopen over langere afstand naast de outputlijnen, waardoor overspraak.
h) De 12 volt spanningsregelaar is ondergedimensioneerd w.b. de koeling waardoor deze kan uitvallen.
i) De diodes over de uitgangen zijn te traag waardoor ze weinig nut hebben (minor problem).
Kortom het uitgangssignaal naar de motoren zit vol met stoorpulsen en voldoet in geen enkel opzicht aan de definite van een optimaal signaal.
In veel gevallen wordt de motor maar voor een gedeelte van de cyclus aangestuurd.
Zo.. bedankt Brainbox. Ben ik even blij dat ik de link gepost heb alvorens tot aanschaf over te gaan..
Nu op zoek naar een ander. Iemand ervaringen/suggesties. aansturing bipoilare steppermotor max 3A ongeveer....
hardbass
PE2BAS
Dit is mach 3 waar Springuin het ook al over had.
Hiermee is het enorm eenvoudig om een cnc machine aan te sturen.
Volgens mij gebruikt hij gewoon de LPT poort op je pc.
En die kan je praktisch aan een "steppermotor driver" aansluiten.
Met wat extra componenten kun je een complete kaart maken die je rechtstreeks aan je pc en stappen motoren kunt aansluiten.
Op internet is genoeg informatie te vinden over mach3 en bijbehorende elektronica.
Kijk hier eens, hier haal ik ze ook altijd.
Die van 49€ daar kan je leuk mee experimenteren, er staat ook een datasheet (PDF) bij voor de aansluitingen en het werkt perfect met een PICMICRO of een ander merk.
http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor/Microstapdrivers/Drivers%20glo…
Op zich is de TB6560AHQ van Toshiba een uitstekende driver voor weinig geld.
Ben op dit moment bezig om met dit IC een lowcost driverprintje te ontwerpen maar dan 1 printje per motor voor unipolaire motoren tot ca. 3 Amp.
De print kan dan dicht bij de motor worden geplaatst (evt op de motor zelf), waardoor de bedrading zo kort mogelijk kan blijven wat weer scheelt in inductie, koperverliezen en straling als gevolg van de snelle schakelpulsen.
De stuursignalen zijn 3 optisch gescheiden ingangen op TTL nivo: Enable, direction en step, vrij universeel dus.
Omdat ik er een freesmachine mee wil gaan maken wil ik voor de besturing zelf gebruik maken van USBCNC met het processor4 bord dat deze signalen kan leveren.
Goed spul van bert, gebruik het zelf ook.
Zie hier:
http://www.edingcnc.com/index.php?pagina=4_tutorials
(Ombouw van een CNC machine door een klant)
Bedankt zover voor alle tips.
Weten jullie of het mogelijk is om een puls/richting signaal parallel naar 2 drivers te sturen... Ik heb namelijk 2 stappenmotoren die een identieke afstand moeten afleggen alleen tegenovergestelde richting?? Thanks
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Gewoon de ingangen parallel aansluiten, en de aansluitingen van een motor verwisselen (t.o.v. de andere motor), zodat deze de andere kant op gaat lopen? Elke motor hangt dan dus nog wel aan zijn eigen driver, anders kom je stroomregeling in de knoei.