Hallo allen,
ik heb een auto uit 1949 met het originele 6 volts, positieve massa, generatorsysteem.
De motor is een flathead six (zescilinder lijn) massief blok van 4,4 liter, allemaal zware gietijzeren componenten.
Nu zat hier een 6 volts 625 CCA accu in, maar die is compleet afgeschreven (top is hol / bol en 0 volts op de polen). In Nederland kan ik echter alleen een 77Ah 360 CCA 6 volts-accu kopen. Is dit zwaar genoeg om de motor rond te gooien en hoe kan ik berekenen in hoeveel slagen de motor moet aanslaan voordat de accu gelijk dood is..?
Ofwel: loont het voor mij om voor 165 euro die accu te kopen of kan ik beter verder zoeken?
VanDee
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Al gekeken bij Venus.
http://www.venus.nl/
Hebben ze accu's voor oldtimers tot 6V 160Ah voor €145
Dat is al mooi, maar heb ik dan weer 160Ah nodig is voor mij de vraag. Bigger is better zeggen ze wel eens, maar ik heb ook net een mooie CTEK XC800-acculader die tot 100Ah-accu's op kan laden. CTEK is een Zweeds merk en in Zweden rijden honderdduizenden Amerikaanse auto's op 6 volt (nationale hobby daar), dus vraag ik mij af tot hoe groot nodig is en tot hoe groot gewenst.
In mijn 6,3 liter V8 op 12 volt, negatieve massa, alternator, had ik veel meer dan genoeg aan 98Ah (overkill zelfs), maar ja, die auto kwam uit '70, had veel minder weerstand in de bedrading (verser en in betere staat) en werkte dus op 12v (nog veel minder weerstand dus)...
Ik ga zeker wel de bedrading vervangen (massa (plus) en min voor laskabels et cetera) maar het zou zo veel makkelijker zijn om gewoon te weten wat ik kan verwachten.
Voor een 6V systeem heb je een hogere accucapaciteit nodig als voor een 12V syteem.
Hoeveel Ah was de originele accu?
Je lader kan die 160Ah accu wel laden, het duurt alleen wat langer.
Origineel was niet te lezen, was een accu van het merk "Werker" waar alleen 625 op stond als CCA-waarde, verder stond het voltage en Ah er niet op (is wel zeker een 6 volt want maar 3 compartimenten en kruiselings gepoold).
In de gebruiksaanwijzing van de CTEK staat dat hij niet geschikt is voor accu's met 100+ Ah.
Wat wel super aan het ding is: IP 65! http://www.ctek.com/SV/consumer/xc-800.aspx
EricP
mét CE
Leuk, zo'n CCA waarde...
Kun je het ding niet samenstellen uit losse (2V) cellen? Worden in noodstroomvoorzieningen & duikboten gebruikt. Ondanks dat men zegt dat die dingen niet geschikt zijn voor 'grote stromen' rijdt de auto al 7 jaar op een (wegens servicecontract na 3 jaar vervangen) SLA accu rond... Dus ja: het is misbruik. Maar blijkbaar binnen de grenzen van wat die accu hebben kan...
VanDee
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
De capaciteit is veelal af te leiden van de grote van de accu.
Wat die (start)motor nodig heeft om te starten, tja sommige motoren starten nu eenmaal snel en andere helemaal niet, zeker na een nachtje vorst.
Op de link die ik gaf staat rechtsboven de 6V accu's van verschillende capaciteit.
Door er op te klikken zie je de prijs EN maatvoering, geeft je allicht een indruk.
Je kan ze natuurlijk ook een mailtje sturen hoe of wat.
Klankontwerp wat voor auto is het??? Mijn Opel uit 1959 heeft 78 Ah aan boord en wil daar echt een hele poos op starten. (als hij een paar maand gestaan heeft moet de benzine weer opgepompt worden) Daarop afgaande zeg ik ca 100 Ah moet kunnen, past er een grotere in dan zou ik het altijd doen, beter teveel dan te weinig capaciteit. Gezien + aan massa Engels???
Het is een '49 Chrysler met een 4,4L flathead six. Uiteindelijk heb ik een 98Ah merkloze accu opgehaald, met zwavelzuur nog in flessen. Straks dus even vullen en laden. Volgende week maandag begint mijn weekend weer, dan ga ik hem hopelijk voor het eerst horen draaien.
Succes , altijd spannend. Ik zal eens kijken in oude boeken of ik nog iets daarover heb. Accu natuurlijk wel even goed opladen, als de boel een poos stil gestaan heeft zal eerst de dynamo wel niet laden door het ontbreken van het magnetisme.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de 6volt 625 , die ken ik . die zaten origineel in een telefooncentrale van philips als backup . het waren varta accu's en de cellen waren zo groot dat de capaciteit wel een 100ah was . zo'n accu was de grootte van een flinke doos a4 papier , maar de motorinhoud en cylinders van je oldtimer vergelijken met een 12volt auto , dus bijv een 4cyl 2,2ltr benzine die een 55ah accu heeft wordt bij 6 volt een 110ah accu . tevens zijn de maten van de oude accu een goede richtlijn .
Deze accu is een stukje groter dan de 'originele'. De accubak is ongeveer net zo groot als de accu die ik nu heb, gok ik (auto staat in een stalling). Ik heb hem gisteravond na het vullen aan de XC800-oplader hangen, als het goed is is deze zondagmiddag klaar met opladen (100 uur).
Anoniem
@TS, Ik heb een aantal jaren rondgereden in een Citroën-HY, en die moest ook altijd brandstof pompen als hij lang had stilgestaan.
Om nu de accu te sparen deed ik altijd eerst de motor een paar keer rond draaien met de slinger!!
Bijkomend voordeel is dat er ook olie rondgepompt wordt.
Wat ik ook deed in de winter was twee oplaadbare mono cellen in serie met de ontsteking schakelen, net even iets meer vonk en na een minuutje lopen schakel je die af.
Groeten en suc6, Hans.
Hallo Hans,
bedankt voor je reactie, slingers waren in Amerika in de mid jaren dertig al geen optie meer.
Die monocellen, waren dat 3 volts-cellen dan? De cellen bij mijn nieuwe accu zijn 2 volt per cel maar ik heb in mijn daily een 4-cels 12 volts accu dus neem aan dat die 3 volt per cel zijn.
De CTEK is IP65 en kan ik aansluiten op de accu terwijl hij in de auto is aangesloten, dus perfect om mee te nemen onderweg (bijvoorbeeld bij een camping) en in de stalling te laten.
De CTEK was binnen een uur of 20 al klaar, nu is voor mij de vraag: kan de CTEK wel een nieuwe accu compleet opladen? De CTEK heeft wel een minimale spanning nodig maar die was er (na het vullen had ik een ruime 6 volt). De vraag steekt bij mij de kop op omdat ik de motor niet gestart kreeg en ik niet precies weet of het ligt aan een te lege batterij, teveel weerstand in de bekabeling (lijkt mij ergens wel sterk omdat er laskabels gebruikt zijn voor naar de startmotor en van de motor naar de accu) of dat de startmotor niet meer 100% is.
Volgens de gebruiksaanwijzing zou dit wel moeten kunnen al is 100Ah wel erg op het randje van wat kan (afgeraden).
Dit is namelijk het symptoom:
http://www.youtube.com/watch?v=RkwkkHBIlug
(Excuses voor mijn gekraak maar ik leefde mij in met het oude beestje)
Volgens de een klinkt het als een te lage stroom, volgens anderen als een niet volledig loskomende bendix (wat kan komen door vuil maar ook door te lage stroom) en weer anderen verdenken dat de koolborstels van de startmotor passé zijn.
Ik wil het liefst het makkelijkste uitsluiten en aangezien de accu naast mij staat hier thuis en de auto in een koude stalling ginder zou ik graag op een veilige manier het potentiëel meten van de accu. Kan dit met een multimeter..?
EricP
mét CE
Zo op de gok een klapperende bendix. Te weinig stroom / spanning (aan elkaar gerelateerd).
Kan aan je kabels liggen (laskabels is mooi, maar hoe lang? En hoe is de bevestiging?), aan het startrelais (acht ik iets minder waarschijnlijk) of aan de accu (spanning kakt gewoon serieus in).
Accu in auto hangen, alles wat je aan verlichting kan vinden aan zetten en accuspanning meten. Dan meten wat je op het blok over houdt. Heb je snel genoeg door of het de kabels of de accu is.
Voor het gevoel is 100Ah erg weinig op 6V. Op 12V is 44Ah voor een 4-cilinder 'normaal' motorblok 'standaard'. Stroom wordt dubbel zo groot, als je de capaciteit dan dus ook verdubbelt, zit je al aan die 100Ah. Dan nog een dikke 6 cilinder... Op 6V, dus met meer verlies op de kabels (waardoor je nog meer stroom moet trekken voor hetzelfde vermogen)...
Wellicht met hele korte kabels met knap aangezette ogen (dus niet met een hamer, maar met een fatsoenlijke perstang) dat je een kans maakt.
Bedankt, de ogen voor op de accu zijn dan het meest verdacht. De kabels zijn 50 respectievelijk 30 centimeter. De ogen kreeg ik niet los genoeg dus heb ik dieselstartkabels op de accu gezet en die op de ogen. Waarschijnlijk toch teveel weerstand daardoor.
Meet tijdens het starten de spanning over de accupolen,meer dan 4V :accu is goed.
Meet tijdens het starten de spanning over de starmotor, meer dan 4V :kabels zijn goed.
Aan de fan te zien draait de krukas te traag tijdens het starten.
Klinkt ook alsof de bendix over de tandkrans van het vliegwiel ratelt.
EricP
mét CE
Die lengte is het probleem niet. Nou nog de vraag of die ogen er fatsoenlijk aan zitten. Startkabels maar snel vergeten. Veel te veel spanningsval voor een 6V startmotor.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ervanuitgaande dat de auto wel koud staat nu , vergeet de startstroom niet die in de winter veel hoger is . er kan vlot een startstroom lopen van 250ampere , ook zakt de accu 20% in vermogen bij temperaturen onder 0.
CCA is Cold Cranking Amperes.
Cold cranking amperes (CCA) is the amount of current a battery can provide at 0 °F (-18 °C). The rating is defined as the current a lead-acid battery at that temperature can deliver for 30 seconds and maintain at least 1.2 volts per cell (7.2 volts for a 12-volt battery). It is a more demanding test than those at higher temperatures.
Heb ik net gevonden op Google.
Zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_cranking_amperes#Terms_and_ratings